• CherrySkull

Livrädd för stort barn!

Vet att jag väntar ett stort barn, har vart på 2 TUL varav första var +27% och nu andra gången i v 31 var lillen + 33%.. Ska på ett till TUL den 2 augusti. Är rädd för vad han ska väga, vill inte föda ett stort barn! Är livrädd att dom inte ska ta min oro på allvar och neka mej igångsättning.

Vill inte vara med om att dom försöker få en att föda vaginalt och sen slutar det i akutsnitt för att bebisen trots allt är för stor..
    buhuu

Någon med samma oro, eller andra erfarenheter av stort barn?

Bebisen beräknades väga 2600g i v 31+6, vårat första barn kom i v 35+1 och vägde då 2500g..

mvh

• Svar på tråden Livrädd för stort barn!
  • strojes

Prata med din barnmorska på mvc och berätta om din oro. Du kanske kan få en träff med läkare/spec.mvc innan och få svar på flera av dina frågor. Vänta inte tills nästa besök på mvc utan ring i morgon och be om ett extra besök så du får prata om din oro så fort som möjligt!

Lycka till!

• Rosa Tussilago

Vår son va +11%. Gick över 5 dagar, så ut kom en "liten" kille på 4305gr & 53cm.
    Dock med sugklocka, men va för att jag kömpat i 35timmar.
    Förstår din oro. Skulle nog påpekat för min barnmorska om oron.

• NinnieToki

Jag är i vecka 34+5, och jag gjorde ett TUL i torsdags.
    Då fick jag reda på att min "lilla" söta bebis är 37% större än medel bebisar...

Jag som precis börjat lugna mig inför förlossningen, och nu är jag värdlens räddaste.
    De beräknade att om jag går hela tiden, så kommer bebis väga runt 4500g när h*n föds.
    Usch, jag vill inte spricka massor....buhuuu....

Kramar!

• CherrySkull

Tack för alla svar!

Jag ska till Mvc imorgon så då ska jag försöka prata om hur jag känner, tycker dock inte att dom tar en på allvar när man säger att man är förlossningsrädd och rädd för stort barn. Oftast svarar dom bara med att eftersom din första förlossning gick bra så ska nog den här också göra det och att dom flesta klarar av att föda 4-5 kilos barn..Visst jag kanske klarar det men jag VILL inte för att jag är rädd att det ska bli problem. Vill inte spricka massor, bli klippt eller att det blir sugklocka eller akutsnitt..:(

Är lite orolig över vad han ska väga på nästa TUL, verkar inte som om dom planerar snitt heller i första taget. Har en vännina som dom sa att dom skulle sätta igång flera gånger men gjode det aldrig. Runt bf så beräknades barnet att väga 5200g och ändå lät dom henne gå över tiden.. Det sattes igång av sej själv men sedan slutade det i ett akutsnitt..har även hört om flera sånna historier och vill inte vara med om det själv kan jag ju säga!

• CherrySkull

Ninnie: oj ja det är ju en del! Är det ditt första barn?
    Skulle du få göra några flera TUL ?

Mvh

• lolca

Min tjej vägde 4640 g när hon föddes den 22 juni. Då hade jag gått fyra dagar över BF. Mig klippte de för att jag inte skulle spricka massor. Det gick bra och jag hade ganska ont efteråt i ett par veckor, men nu är det bra igen. Prata med din BM om din rädsla. För är du rädd är det ju risk för att förlossningen blir en otrevlig och tråkig upplevelse för dig.. och det vore ju tråkigt

• NinnieToki
    CherrySkull skrev 2010-07-25 22:20:24 följande:
    Ninnie: oj ja det är ju en del! Är det ditt första barn?
    Skulle du få göra några flera TUL ?

Mvh
    Jo jag ska på ett till TUL den 5e augusti.
    Hoppas bebis har slutat växa lite då....Avstannat lite iaf.

Däremot har jag börjat märka en del nu, som ökade flytningar, bebis är fixerad liksom huvudet. Magen har sjunkit drastiskt och det känns i hela underlivet att något vill komma ut snart.

Och ja, det är mitt första barn.
    Spännande men läskigt!

Mvh
    Ninnie
  • 3 barns mamma84

Tänkte berätta att när man väntar andra barnet eller tredje barnet som jag gör just nu så kan magen se större ut och med detta med tillväxt kurvan ser anorlunda på oss alla med självklart ska du prata med barnmorskan din.

Dottern låg över mellan kurvan hon var beräknad väga 3,500g men var 4140g och 52cm
    Sonen vet jag inte men i vecka 41 skulle han väga 4885g men var 5810g och 62cm men han låg överst på Tvilligkurvan och 5cm ovanpå den

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • NinnieToki

Vill lugna TS också med att säga att även om Bebisen är stor i sf mått eller på TUL, alltså i vikt, betyder inte det att bebisen är större än genomsnittet i tex längd...

Det är vad jag intalar mig själv heeela tiden just nu iaf...

• 3 barns mamma84
    NinnieToki skrev 2010-07-31 21:50:08 följande:
    Vill lugna TS också med att säga att även om Bebisen är stor i sf mått eller på TUL, alltså i vikt, betyder inte det att bebisen är större än genomsnittet i tex längd...

Det är vad jag intalar mig själv heeela tiden just nu iaf...
    *Fnis* om du kunde säga så till mig med
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Livrädd för stort barn!