• Anonym

Måste man verkligen ha en advokat?

jag som frågade ang förhandling.

Har en annan fråga måste man verkligen ha en advokat vid en muntlig förhandling ang vårdnadstvist?
    Kan jag inte prata för mig själv?
    Jag känner inte att jag behöver en advokat som sitter och pratar för mig..
    Och jag har inte så mycket mer att tillägga eftersom allt står redan nedskrivet i socutredningen som jag skickade in i samband med ansökan.
    Det är ju inte så att jag tänkt ta barnet ifrån pappan utan snarare tvärtom..Det mitt syfte är med det hela är att få ett umgängesschema så dom ses mer än dom gör idag och sen söker jag även ensam vårdnad...

Ensam vårdnad har ju som sagt inget med umgänget att göra...
    Jag är till skillnad från många andra angelägen om att vårt barn och pappa ska få en BRA relation som fungerar...

• Svar på tråden Måste man verkligen ha en advokat?
  • Anonym

Jag tycker verkligen du ska ha en advokat med!
    En kunnig advokat som jobbat länge med just familjerätt.

Specielt om du ska ansöka om ensam vårdnad då det ofta är svårt att få det...en advokat kan ge dig tips och råd samt kan det juridiska språket.

• Anonym

Det beror på hur kompetent och hur språkligt begåvad du är. Man kan representera sig själv om man känner sig trygg med det!

• Vintersjäl

Du måste absolut inte ha en advokat om du inte vill, men det brukar allt som oftast vara till en stor fördel av de anledningar som redan angetts här i tråden.

• ZsaZsa

Det beror ju på vilket resultat man vill ha. Jurister har en flera år lång utbildning av någon anledning. Är du riktigt påläst, kan behålla lugnet och navigera i juridiken så kan du kanske klara det själv. Men lite kommer du att inneha två roller. Jurister väljer sällan att företräda sig själva. Inte ens om det är inom deras eget gebit. Skälet är framförallt att man ju driver sin sak och lätt blir känslomässig. Är du då inte genuint kunnig och erfaren lär du ju knappast ha ett bättre läge. Juridik är fullt av små kryphål och teknikaliteter som kan betyda mycket för resultatet om man missar dem.

• Anonym (Hanna)

Nej, du behöver inte ha ett ombud vid muntlig förhandling. Det avgör du helt själv. Men om pappan har ett ombud kan det bli ojämnt till din nackdel.

Vårdnaden och umgänget är två separata frågor men kan båda avgöras i domstol om ni inte kommer överens. Hur ser umgänget ut idag?

Svar på tråden Måste man verkligen ha en advokat?