• Snöflinga

    Vad innebär Ledningsrätt starkström?

    Hej!
    Läste i en mäklarannons följande ang. en villa:
    Servitut las: Ledningsrätt Starkström

    Vad innebär det?

  • Svar på tråden Vad innebär Ledningsrätt starkström?
  • Kodia

    Ett servitut betyder att någon har rätt att göra/ha något på någon annans mark.
    Om det står "last" så är det någon annan som har rätt att göra något på din mark-
    I detta fallet är det antagligen ett elbolag som har rätt att ha sina ledningar antingen i luften över tomten eller nergrävda i marken. Kolla med mäklaren vid en ev. visning var de är, om de påverkar ev. framtida byggrätt på tomten. (Om de är nergrävda får man tex inte bygga att garage över dem.)

  • Snöflinga

    Ok, tack!
    Det borde vara nedgrävda i sådana fall.
    Är det dåligt hälsomässigt att bo där?
    Kan man ha en friggebod eller liknande där?

  • Snöflinga

    Såg nu att elledningarna går i luften just i ena kanten av tomten (kanske 15-20 m från huset). Man er dem inte så bra eftersom det är en del träd där.
    Det känns ju inte så bra, eller vad säger ni andra?
    Jag tänker på strålning och så...

  • Kodia
    Snöflinga skrev 2010-07-25 15:20:20 följande:
    Såg nu att elledningarna går i luften just i ena kanten av tomten (kanske 15-20 m från huset). Man er dem inte så bra eftersom det är en del träd där.
    Det känns ju inte så bra, eller vad säger ni andra?
    Jag tänker på strålning och så...
    Om det är en del träd där så är det nog inte någon högspänningsledning, eller vad de nu heter, utan ström till husen i närheten. Jag hade inte oroat mig för någon "strålning". Mycket större faror finns då on någon i familjen äger en mobiltelefon, och kanske tom. har den i sin närhet flera timmar/dygn, eller kanske en klockradio, eller trådlös telefon, eller trådlöst nätverk, eller induktionshäll, eller.... Ja, det är ju en del när man tänker efter!
  • Vivvi

    Kolla upp vilken typ av ledning det är. Vi kollade på ett hus med starkströmsledning ca 40 m från huset. Jag begärde en strålningsmätning av kraftledningsägarna vilket jag är glad för idag. Strålningen var HÖG - mycket högre än rekommenderat! Så det blev inget husköp där inte! Skulle aldrig utsätta mina barn för detta. Och jag kan säga att det huset var svårsålt och såldes till sist för ett skampris. Så är du intresserad av huset, kolla upp vilken typ av kraftledning det är och se om det finns några mätningar gjorda alt. be att få en mätning gjord.

Svar på tråden Vad innebär Ledningsrätt starkström?