• humla09

Funderar på Waldorfskola till min dotter (i höör) någon som vet något om denna skola? plus och minus

Vi funderar på att sätta vår dotter på Waldorfskola.
    Våra +
    Gillar idén att barnen lär sig genom lek och nyfikenhet, vilket i sin tur gör att dom vill lära sig (tror jag) och att skolan då blir en rolig plats istället för att det ska kännas som ett måste.
    Vi gillar de mindre grupperna av elever, vilket enligt mig gör att lärarna kommer närmare sina elever och kan tidigt se om barnen behöver extra stöd i ämne.
    Dom gör egen mat på skolan vilket är bra, vegetarisk mat men så äter vi kött hemma så jag ser det som att hon kommer få en väldigt allsidig kost.
    Dom lär ut ämnen i block, vilket gör att man kommer ihåg det man lär sig och kan efter forska mer i ämnet än om man samtidigt har 4 andra ämnen att tänka på.
    Lärandet infinner sig inte alltid i klassrummet utan i de miljöer de läser om just då. Eller att barnen får sitta ute och läsa. Dom får då ta eget ansvar för sin inlärning på de sätt dom själv känner fungerar bäst för dom.
    Har samtal med föräldrar oftare, vilket gör att vi som föräldrar kan vara mer involverade och kunna hjälpa till och stötta vårt barn.

men så har vi några minus som vi undrar om dom verkligen fortfarande stämmer.
    Barnen får er måla med svart färg, varför?
    Att vi som använder plast och äter kött hemma framstår som dåliga föräldrar
    De ger en positiv bild utav den kristna tron. (vi har ej en tro, och vi vill att vår dotter ska välja själv och inte bli övertalad till det ena eller andra)
    Att dom ej använder sig av datorer, konstigt då mycket fakta kan hittas genom internet. Och vid senare gymnasieskola används data ofta flitigt.
    Att barn som går Waldorf i jämnförelse med komunal har i snitt lägre kundskaper.

Så undrar om någon kan hjälpa oss att lägga till saker eller bekräfta våra tankar.
    Ni som själv har barn på Waldorf vad tycker ni, vad tycker era barn?
    Ni som gått på Waldorf vad tycker ni om skolan?

Tack för all hjälp! 

• Svar på tråden Funderar på Waldorfskola till min dotter (i höör) någon som vet något om denna skola? plus och minus
  • Nicollesmamma

Jag har gått på den skolan i Höör när jag vart liten.
    Gick även på dagiset i höör som oxå är waldorf.
    Visst jag hade jätte kul där.. Men jag lärde mig ingeting..

Jag har både adhd & läs&skriv svårigheter samt problem med siffror.
    Ingen som tog de på alvar där, jo i och för sig jag hade en assistens och ett eget rum som jag fick gå och vara i när jag inte kunde vara i klassrumet. Men jag fick ingen direkt hjälp den passade inte mig iallfall...

Vi flytta när jag vart 10 år och då började jag i vanlig skola.
    Kunde då inte läsa eller skriva .. Kunde räkna till 10 .
    Och vid det laget hade jag tappat allt som har med skolan att göra.
    Så det va ingen hitt för mig iallfall..

Men ni kan juh alltid prova, inget fel i det.!

JAG!
  • Odlaren

Jag avråder.

Skrev detta precis;
    Läs: www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=5424
    på svenska och förstahandserfarenheter av Waldorf från ex- elever.

På waldorflärarutbildningen lärs det ut att:

- Mobbning är barnets karma, och barnet skall uppmuntras att bjuda hem mobbarna på kalas etc.

- Eleven väljer läraren karmiskt före sin födelse.

-  Eurytmin är ett sätt att kommunicera med andevärlden, men i skolmiljö skall det kallas rörelsekonst eller dyl.

- Människosjälen framtiden kommer att återfödas i datorer byggda med biochips.

- Människan har fyra temperament, hur man delar in barnen enligt dessa och exakt placering av barnen i klassrummet baserat på det. Koleriker, sangviniker, flegmatiker etc.

Ljuger jag?

Nix. Jag läste till W-lärare. Steinerhögskolan i Järna.

Fundera på om du vill ha en lärare som köpt dessa insikter/läror när du ser de JÄTTEFINA teckningarna, de JÄTTEMYSIGA laserade klassrummen och den MJUKA framtoningen.

Fatta sedan ditt beslut, min åsikt är bara att man skall vara medveten om att sådana här tosserier lärs ut till lärarstuderande.

Svar på tråden Funderar på Waldorfskola till min dotter (i höör) någon som vet något om denna skola? plus och minus