• Tallkotte12

    Astma - biverkningar av bricanyl

    Fick reda på igår att jag har allergiutlöst astma, efter att ha gått med skitjobbig hosta och andnöd en vecka. Fick ut en kortisontablettkur och bricanyl att ta vid behov.

    Är lite nyfiken på hur ni andra astmatiker upplever biverkningarna av bricanylen? Har tagit den två gånger än så länge och blev båda gångerna riktigt darrig i armarna och det kändes lite olustigt... Jag ska ju såklart fortsätta med den när jag behöver, eftersom den hjälper, känns underbart att andas igen! Men, ni som använt bricanyl länge, har ni fortfarande biverkningar varje gång ni tar den, eller släpper det? Inser att det säker är olika för alla, men är lite nyfiken bara. J

    ag frågar inte er istället för att fråga läkaren, är bara intresserad av hur andra har upplevt att använda bricanyl.

  • Svar på tråden Astma - biverkningar av bricanyl
  • jagärjag

    Har också känt av darrningar ibland, och tyckte också att det var obehagligt i början.
    Men det sitter inte i så länge, och jag har även pratat med sjukvårdsupplysningen som sa att det är helt ofarligt.

  • molly 81

    Jag tål inte bricanyl. Ja får hjärtklappning och av det får jag andnöd. Vilket man då inte ska få av bricanyl ;)

    När jag väntade dottern fick jag värkar i vecka 30 varpå de gav mig en injektion bricanyl för att öugna värkarna. Men de glömde kolla vilken astmamedecin jag tog så jag fick ett överslag av det verksamma ämnet i min medecin och bricanyl så jag hade en puls på närmre 200 och fick en sån andnöd att jag fick syrgas. Efter det fick jag inte mer bricanyl.

    Så jag tål verkligen inte bricanyl. Om det blir för jobbigt så finns det många andra sanbbverkande mediciner blandannat airomir, oxis(dyr men bra!) och ventolline. De är väl de vanligase, flrutom bricanylen!


    Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag alltid har rätt!
  • Queenie70

    Darrig, svag, hjärtklappning om jag tagit för mycket.

  • Tallkotte12

    Ok, tack så mycket för hjälpen! Ska hålla lite koll på hur jag mår när jag tar den.

    Vaknade i natt av hosta och andnöd och tog en dos bricanyl. Det hjälpte bra, men hade svårt att gå ned i varv på sen stund efteråt och somna. Fast samtidigt är jag ovan vid astman och känslan av att inte kunna andas ordentligt så bara det gör väl att man blir lite uppe i varv!

  • Kaosmamma

    Ja de flesta astmamediciner gör en något speedad.. Jag tar symbicort, bricanyl, singulair varje fag o betapredkurer titt som tätt..samt aiolos.

    Har svårt att sova av mina dagliga mediciner.. Som Du säger så blir man som ett darrigt spaghetti med hjärtklappning av bricanyl.. Finns ju ventoline oxå, du skulle kunna be att få testa det om och se om det känns bättre?

    Jag bloggar om mitt astmabarn.. Kika in om du vill: www.animegirl.blogg.se och jag har haft mycket svår astma sedan jag var 3 månader så hojta om det är nåt, hjälper gärna om jag kan :)

  • Stealth

    får hjärtklappning av bricanly., inget dfarligt ochd et lugnar sig om man använder det regelbundet.


    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anna o Leia

    har tagit bricanyl förr och blev helt skakig och fick hjärtklappning. var tvungen att skippa de tunga medicinerna ett bra tag eftersom jag väntade min dotter och ammade i två år...
    efter amningen fick jag utskrivet "innovair" men mådde för jävla illa och blev trött av den...har nu fått  "rilast" istället. en långtidsverkande kortison inhalator med luftrörsvidgande medel

  • Tallkotte12

    Hej igen,
    har ju bara tagit en dos vid två tillfällen än så länge av bricanylen så får nog se om det håller i sig med darrigheten vid dosering eller om det blir bättre när jag använt den ett tag...

    En annan sak, berättade för min syster om astman och hon blev lite fundersam i och med att de har katter hemma. Nu är jag ju inte allergisk mot katter, utan mot pollen (men kan väl känna av allergin lite mer när jag är hos dom, eventuellt för att katterna puffar mig högre över "tröskeln" så att säga). Jag har väl inställningen att vi får väl se om jag reagerar på katterna eller inte, medan hon är mer orolig att vi inte ska kunna bo där när vi hälsar på. Hon bor 50 mil ifrån oss, så det är lite svårt att testa över en fika om det funkar innan man sover över...

    Aja, får väl se om det över huvud taget sitter i det här på sikt... fyra dagar innan jag började få problem med hosta flyttade vi till en nybyggd lägenhet med nya tapeter, golv, en hel del nya möbler och säkert lite byggdamm med... Kanske kan det vara så att det blev bara lite för mycket tillfälligt, men att jag inte känner av det så mycket på sikt... Vi får se.

  • Tallkotte12

    hej hej
    Nu är jag här igen...
    Bytte till Ventoline förra veckan eftersom biverkningarna från bricanylen inte har minskat sen i somras.

    Fick utskriven en Ventoline Evohaler (det är mindre dos i de än i diskusen, och jag är rätt liten i växten), men tycker det är lite svårt att veta om jag gör rätt när jag tar den. Evohalern är ju en spray och inte pulver som det är i turbohalers. Ska ringa min astmasjuksköterska och fråga om jag verkligen inte får kläm på det, men tänkte jag kunde fråga er här också.

    Någon som använder evohaler (av någon sort) och kan beskriva hur ni gör när ni tar den?

  • majass

    Undrar om det är bäst att ta bricanyl, när man blir så darrig? men behöver ju för jag har kol . undrar om det finns något som är bra som man inte blir så darrig.

Svar på tråden Astma - biverkningar av bricanyl