• Pepprig

Vilken bilbarnstol i stället för Britax Two Way???

Min son är dryga två år. Vi har idag en Britax Two Way som vi i dagsläget har i baksätet bakom passagerarsätet. Det vi upplever som problem med den är att det inte är så mycket benutrymme. Och när vi trixar lite med den så att det blir mer benutrymme, ja då blir lutningen inte tillräcklig så sonens huvud faller framåt när han somnar. För att få en någotsånär lutning på stolen har vi fått vinkla passagerarsätets ryggstöd väldigt mycket framåt, så där går inte att sitta. Vi har en V70. Det vi gillar med den stolen är att den är rymligt och lätt för sonen att klättra upp i själv.

Vi har precis börjat titta på et eventuellt byte, men det är verkligen en djungel. På Babyland är det bra pris på Acta Gracos Cosmic Comfort. Det jag gillar med den är att det går att ställa stolens lutning under bilfärd. Det känns bra om sonen kan sitta så upprätt som möjligt när han är vaken, för han är så nyfiken och vill se så mycket som möjligt. Dock såg den kanske lite trång ut, men samtidigt lite mysigt ombonad. Det är också bra pris på Britax Multitech såg jag i en annons, men vi har inte tittat på den i verkligheten.

Är det någon som har några tips?? Erfarenheter av Cosmic/Multitech?? Är det bra stolar?? Någon annan stol som du rekommenderar??

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol i stället för Britax Two Way???
  • cicci85

Har ni provat att montera TW med kilen man kan köpa till? Då kan man få bättre lutning och samtidigt benplats.

jag har haft en AG duoflex och en stor nackdel med den är att nackstödet trycker på axlarna, antar att det blir samma på Cosmic. Har du provat sonen i cosmicen och sett hur mycket han har kvar att växa i den, den är väldigt mycket mindre än TW...

Britax Hi-way är det många som tycker mycket om, kollat på den? Multi-tech ser ju större ut men många säger att barnen har bättre plats i HiWay.

• Joico

Jag hade inte bytt stol faktiskt... iaf inte utan att prova kilen.

Att sitta med böjda ben eller hängande huvud är inte farligt. Och så länge barnet inte vaknar av att ha huvudet hängande så är det nog inte obekvämt heller. Britax Two way är den största stolen på marknaden vilket möjliggör bakåtvänt åkande så lääänge som det bara går - vilket är det bästa! Jag hade aldrig bytt till en Akta från en Two way. Möjligen till en Multi-tech... men prova kilen först. Fråga i en butik som säljer  bilbarnstolar

• Pepprig

Jag har läst lite mer om AG och förstått att de är rätt små, särskilt Cosmic. Och att TW är en av de största modellerna och det är ju jättebra för det innebär ju, precis som Annnan säger, att han kommer kunna åka bakåtvänd lääääänge! Min man var ute igår kväll och trixade lite till och tror att lutningen är tillräcklig (sonen har faktiskt inte kunnat sova när huvudet fallit framåt) och det går att sitta ok i framsätet. Inga långresor, men helt ok. Och benutrymmet är bättre. Måste dock säga att jag tycker att sonen besvärats lite av att inte kunna sträcka ut benen.

Får kolla upp vad det är för kil ni pratar om. Den har jag inte hört talas om. Det finns ju en typ av klack på stolen som vi prövat att ha både på sätet och framför. Men det finns alltså något ytterligare?

• Joico
    Pepprig skrev 2010-07-21 19:45:17 följande:
    Jag har läst lite mer om AG och förstått att de är rätt små, särskilt Cosmic. Och att TW är en av de största modellerna och det är ju jättebra för det innebär ju, precis som Annnan säger, att han kommer kunna åka bakåtvänd lääääänge! Min man var ute igår kväll och trixade lite till och tror att lutningen är tillräcklig (sonen har faktiskt inte kunnat sova när huvudet fallit framåt) och det går att sitta ok i framsätet. Inga långresor, men helt ok. Och benutrymmet är bättre. Måste dock säga att jag tycker att sonen besvärats lite av att inte kunna sträcka ut benen.

Får kolla upp vad det är för kil ni pratar om. Den har jag inte hört talas om. Det finns ju en typ av klack på stolen som vi prövat att ha både på sätet och framför. Men det finns alltså något ytterligare?
    Precis, Akta-stolarna är ganska små.

Ni kan inte ha stolen i framsätet?
    Hur har han benen? Han kan ju ha benen både ut på sidorna utanför stolen, utrsträckta upp på bilens ryggstöd, skräddare osv.

Jepp, kilen sätter man under framkant på stolen (alltså typ där barnet har knävecken, där man drar bilens bälte igenom). Det finns någon här på FL som har en jättebra bild på detta, ska kika vem det är. Återkommer strax..
  • thecarseatlady

Kika gärna i bildtråden(el. -trådarna) också, där finns massor av bilder av Britax Two-way. Men även många bilder av Britax Hi-way, som är den stol jag skulle rekommendera om det absolut inte går att ha kvar Two-wayn. Hi-wayn ger bättre benutrymme, men Multi-tech ger oftast (åtminstone i de bilar som jag har provat) mindre benutrymme än Two-wayn. Cosmic ger mycket benutrymme, men är dålig på många andra punkter i stället....

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html

• Pepprig

Åh, tack för alla bildtips!!! Den där kilen ser ju kanon ut!! Måste införskaffas!!

Problemet med att ha den i framsätet är att stolen blir så väldigt lutad för bältet till framsätet räcker inte tillräckligt långt om man skjuter fram sätet för att få stolen mer upprätt. Den ska ju ligga mot instrumentbrädan och på V70 är det väldigt långt fram till den.

Han sitter med benen typ rakt fram och då blir de böjda för att ryggstödet på sätet tar emot. Det var innan vi började mixtra och lura på hur vi skulle kunna lösa det hela. Nu  har vi fått till ett mellanrum mellan stolen och ryggstödet på baksätet.

Idag när vi var tre vuxna i bilen så satt jag i passagerarsätet framför bilstolen och jag kan säga att jag önskade hårt att vi inte skulle krocka. Jag hade rätt ok utrymme för knäna fram till instrumentbrädan men däremot slår man förmodligen rätt hårt i huvudet där det där nerfällbara solskyddet sitter, hehe. Jag är visserligen lite längre än genomsnittet, men ändå. Känns inte helt säkert att sitta där.

Men som sagt, den där kilen ser ju kanon ut!!! Ska strax visa maken.

TACK igen för tipsen! På något sätt får vi nog till det så vi slipper byta och kan behålla stolen som ju egentligen är så bra på många sätt.

Svar på tråden Vilken bilbarnstol i stället för Britax Two Way???