• sofie och laura

Född v 35+4. Hur vet man att amningen mättar till

Låter lite dumt men orolig som tusan!

Fick mitt 3e barn i v 35+4 en underbar pojke på 2810gram och 45 lång.
    Vi låg på Neo i 5 dagar där han fick lite hjälp på traven.
    Han sondmatades samt små snuttades. Lördagen försvann grimma och sond då han drog ut den själv.
    Alvin kanske snuttade vid ett tillfälle 50 ml så de snser att han får i sig.

Men nu när vi kom hem så små snuttar han somnar till och vill sova?
    Oroar mig att han inte får i sig tillräckligt!
    I söndags (igår) så skrevs vi ut helt med vägning på 2465g och idag vägning 2480.
    Så alltså är det bara 15 gram under en dag e det verkligen ok!
    Sjuksköterskan sa att det kan ta upp till en vecka till innan sug reflexen suger till ordentligt!

Hur undanhåller jag att mjölken försvinner eller sinar?

Tack alla för svar

• Svar på tråden Född v 35+4. Hur vet man att amningen mättar till
  • lerumstessan

Min dotter är född 34+4 och hon orkade inte amma alls i början, hade sonden i 3 veckor! För att underhålla min mjölk så pumpade jag, köpte en egen liten elektrisk pump som var kanon. Sedan när dottern blev stark nog att kunna amma så ville hon inte, hade vant sig vid flaskan så jag pumpade i 7 veckor, sedan dess har hon ätit ersättning och det funkar kanon det med. Men mitt tips om du vill hålla mjölken i trim är att pumpa på! Lycka till med sonen!

~¤~Ally 090617 + lillbus i magen BF 110226~¤~
  • Ninde81

Hej.
    Här fick ja en flicka på lördag i v.35+1.
     Jag pumppar och ger med flaska så jag vet att hon får i sej rätt mängd. Efter flaskan läggar ja henne till bröstet så får hon snutta där.Nu är ju hon bara 3 dygn gammal och äter ca 45ml ur flaska ooch snuttar efter. Jag vill bara se till att ja har tillräckligt med möjlk och hon stiger i vikt. Hennes vikt är nere nu på 2600g. Vi är kvar på BB ännu och idag åker hon säkert under lamppan för att sola min lilla gulnäbb ;) Annars orkar hon nog suga bra och orkar till och med vara vaken ca en timme vid matning..

Gör så där ifall du vill vara säker på att bebben får i sej och så siinar inte mjölken.
    Och Grattis :)

• sofie och laura
    Ninde81 skrev 2010-07-20 08:45:05 följande:
    Hej.
     Jag pumppar och ger med flaska så jag vet att hon får i sej rätt mängd. Efter flaskan läggar ja henne till bröstet så får hon snutta där.Nu är ju hon bara 3 dygn gammal och äter ca 45ml ur flaska ooch snuttar efter. Jag vill bara se till att ja har tillräckligt med möjlk och hon stiger i vikt. Hennes vikt är nere nu på 2600g. Vi är kvar på BB ännu och idag åker hon säkert under lamppan för att sola min lilla gulnäbb ;) Annars orkar hon nog suga bra och orkar till och med vara vaken ca en timme vid matning..

Gör så där ifall du vill vara säker på att bebben får i sej och så siinar inte mjölken.
    Tack!!
    Jag får nog inhandla en hand pump... och ge på flaska?
    I natt snuttades det extra och jag hoppas att han fått in sug tekniken ordentligt och rätt mängd!!!
    hur mår din lilla?????
  • Cocco
    Ninde81 skrev 2010-07-20 08:45:05 följande:
    Hej.

Inte för att vara sån men det rådet som du ger nu behöver inte alls vara rätt för en annan mamma. DU har ett barn som troligen är ganska trött pga gulheten och därför inte orkar äta ordentligt på bröstet.
    Vad som kan hända om man ger flaska är att det blir lite för mätt på ersättningen och då inte vill äta på rimliga intervaller vilket missgynnar mjölkproduktionen.

TS 15g är helt okej. Att mäta varje dag blir ojämt eftersom det beror lite på om barnet precis har kissat eller så.
    30g/dag är riktlinjen men det kommer säkert ditt barn att gå upp om du ser på lite längre sikt. Det går inte att stirra sig blind på en vägning. Min M gick upp allt mellan 10-50g/dygn men snittet blev ganska exakt 30g.

Har de skrivit ut dig så ha lite is i magen och lita på amningen. De kan även plana ut lite i viktuppgång när man börjar med fri amning utan att det är något konstigt.
  • annajoanna
    Cocco skrev 2010-07-20 19:45:35 följande:
    Inte för att vara sån men det rådet som du ger nu behöver inte alls vara rätt för en annan mamma. DU har ett barn som troligen är ganska trött pga gulheten och därför inte orkar äta ordentligt på bröstet.
    Vad som kan hända om man ger flaska är att det blir lite för mätt på ersättningen och då inte vill äta på rimliga intervaller vilket missgynnar mjölkproduktionen.

TS 15g är helt okej. Att mäta varje dag blir ojämt eftersom det beror lite på om barnet precis har kissat eller så.
    30g/dag är riktlinjen men det kommer säkert ditt barn att gå upp om du ser på lite längre sikt. Det går inte att stirra sig blind på en vägning. Min M gick upp allt mellan 10-50g/dygn men snittet blev ganska exakt 30g.

Har de skrivit ut dig så ha lite is i magen och lita på amningen. De kan även plana ut lite i viktuppgång när man börjar med fri amning utan att det är något konstigt.
    Håller med Cocco, hennes råd är bra. Och om du behöver ge flaska, så amma först och ge flaska sen, så att ditt barn inte är mätt på ersättning när det är dags för bröstet. Lycka till!
  • sofie och laura
    Cocco skrev 2010-07-20 19:45:35 följande:

Precis så sa sjuksköterskan på Neo att han är trött på gulsoten. Kanske därför han vill sova en aning mycket!

Från igår så ändrades läget med amningen han har börjat suga mer, och inatt sög han hela natten på bröstet.
    Från att ha stenhårda bröst så lättas det nu när han tömmer en tutte, (inte helt utan ett mjukare bröst) efter en rapning imellan så orkar han mer och mer!!!

Jag skall väga han idag så jag återkommer om gulsoten stigit samt vikten på min lilla sötnos

TACCCCCKKKKKKK
  • Sarah84

Att han är trött är bara för att han är gul. Sonen är född i vecka 36 & va jätte trött & slö innan han solade, då han solat ett dygn va han precis som en annan bebis =)
    Men ge INTE flaska om du verkligen inte "måste" det sabbar oftast mer än de gör nytta, så länge han blir mätt på amningen då undvik flaska. Väldigt vanligt är att barnen blir bortskämda då de får flaska & sen vill de inte ha bröstet.,

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Född v 35+4. Hur vet man att amningen mättar till