• s89

Någon som vet?

Hej på er alla!

Jag är gravid och undrar lite när era prematurbarn är födda? Hur har det gått? Har hört att innan vecka 25 är det 50% chans att dem överlever..
    Jag har risk att föda för tidigt pga att jag haft muskelknutor i livmodern osv.
    Hur mkt vägde era barn?

Tacksam för alla svar.

Kram 

• Svar på tråden Någon som vet?
  • Mammatillmini2008

Fick min lilla kille i vecka 24+4 och han vägde 516 gram (tillväxthämnad )och var 29 lång! I augusti blir han 2 är precis som vilken annan tvååring som helst förutom att han väger lite lite men det är det ingen som lagt märket till förutom när man säger det

Håller iallafall min tummar för att din lilla tänker stanna i magen ett bra tag till!

• s89
    Casiopeja skrev 2010-07-14 20:37:38 följande:
    Fick min lilla kille i vecka 24+4 och han vägde 516 gram (tillväxthämnad )och var 29 lång! I augusti blir han 2 är precis som vilken annan tvååring som helst förutom att han väger lite lite men det är det ingen som lagt märket till förutom när man säger det

Håller iallafall min tummar för att din lilla tänker stanna i magen ett bra tag till!
    Åååå vad underbart att höra det !!!Skrattande Blir så glad. Ja det hoppas jag med. 
    Tack för att du tog dig tid att svara.
    Kram 
  • s89
    Casiopeja:
    Måste bara säga att vilken fin pojke du har :) var inne o kollade på dina bilder. Han är ju jättefin..Glad
  • mina12

Vår dotter föddes i v.24+0, antagligen pga att jag hade en muskelknuta (myom) i livmodern. Nu har jag opererat bort myomet.

Hon är nu 14mån korr och mår bra, men hon är väldigt tunn och innan vi väl kom hem så hade vi 3,5 jobbiga månader på sjukhuset.

Håller tummarna för att du slipper få din bebis så tidigt!

• s89
    mina12 skrev 2010-07-17 21:38:19 följande:
    Vår dotter föddes i v.24+0, antagligen pga att jag hade en muskelknuta (myom) i livmodern. Nu har jag opererat bort myomet.

Hon är nu 14mån korr och mår bra, men hon är väldigt tunn och innan vi väl kom hem så hade vi 3,5 jobbiga månader på sjukhuset.

Håller tummarna för att du slipper få din bebis så tidigt!
    Ok. Har också Myom. Men får hoppas att jag håller bebben inne ett bra tag till. 
    Men dem klarar ju så himla mkt nu för tidenGlad  Helt fantastiskt egentligen.
    Tack så mkt.
    Kram 
  • annajoanna

Våra tvillingpojkar kom v 25+4 och precis som du så trodde jag att oddsen låg runt 50%, men det är mycket bättre, 80-90% tror jag (v25)! Det var läkarna på sjukhuset berättade om det. Du kan nog googla på det, för exakta siffror. Det har visst hänt väldigt mycket på bara några få år. Mina pojkar är nu 8 mån korr, och mår hur bra som helst, och är dessutom rejält stora Glad

• s89
    annajoanna skrev 2010-07-21 19:54:27 följande:
    Våra tvillingpojkar kom v 25+4 och precis som du så trodde jag att oddsen låg runt 50%, men det är mycket bättre, 80-90% tror jag (v25)! Det var läkarna på sjukhuset berättade om det. Du kan nog googla på det, för exakta siffror. Det har visst hänt väldigt mycket på bara några få år. Mina pojkar är nu 8 mån korr, och mår hur bra som helst, och är dessutom rejält stora Glad
    Ååh vad härligt att höra Skrattande Ja visst, dem kan såå mkt nu. Känns ju fantastiskt! Skönt att dem mår bra. 
    Kram 
  • Little Mrs Li

Vår lilla dotter föddes i v 30 + 1 . Nu är hon 7 veckor ( 37 i magen) och mår som den lilla prinsessa hon är =)
    Det var inga komplikationer så vi stannade på sjukhus i 4 veckor på tillväxt och har varit hemma i 3.
    Hon vägde 1555gr och var ca 39-40 cm lång.
    Idag är hon 2320 gr och 46.5 cm.

Du har säkert inget att oroa dig för, de är mycket duktiga. 

• gosnosens mamma

Hej! Jag hade också myom /muskelknuta på min livmoder! Den var rätt stor, 20 cm i diameter som störst och upptog halva magen! Jag fick göra ultraljud varannanvecka för att kolla tillväxten på både den lille och myomet! Hade mycket sammadragningar hela graviditeten och var sjukskriven från vecka 8! Mina värkar startade i vecka 26+3 och 26+5 föddes vår kille! Som jag har förstått det så startade förlossningen dels pga att myomet retade livmodern till sammandragningar samt att jag hade en infektion! Vår lille kille vägde 1116 gram och var 38 cm lång, 10 % över snitt! :)
    Vi fick ligga 11 veckor på neo! 
    Idag är vårt lilla mirakel 16 ½ månader ( 13 ½ korrigerat) ! :)

I vilken vecka är du nu?

• LillaPluppen
    s89 skrev 2010-07-14 16:47:02 följande:
    Hej på er alla!

Jag är gravid och undrar lite när era prematurbarn är födda? Hur har det gått? Har hört att innan vecka 25 är det 50% chans att dem överlever..
    Jag har risk att föda för tidigt pga att jag haft muskelknutor i livmodern osv.
    Hur mkt vägde era barn?

Tacksam för alla svar.

Kram 
    Hej s89!

Ser att ni är i vecka 20 nu, hoppas eran liten stannar inne länge till=)

Vår lilla kille tittade ut i vecka 27+3 och har klarat sig jättebra, han hade andningshjälp med CPAP någon månad och syrgasgrimma tills han va i vecka 36+. Det enda vanliga prematurproblem som hände honom va att han samlade på sig vätska i lungorna en sväng och att han hade blodbrist, men det va lätt tillfixat. Vi har alltså sluppit bråck, ductusoperation, respirator och sånt som annars är väldigt vanligt.
  • s89
    gosnosens mamma skrev 2010-07-29 16:29:34 följande:
    Hej! Jag hade också myom /muskelknuta på min livmoder! Den var rätt stor, 20 cm i diameter som störst och upptog halva magen! Jag fick göra ultraljud varannanvecka för att kolla tillväxten på både den lille och myomet! Hade mycket sammadragningar hela graviditeten och var sjukskriven från vecka 8! Mina värkar startade i vecka 26+3 och 26+5 föddes vår kille! Som jag har förstått det så startade förlossningen dels pga att myomet retade livmodern till sammandragningar samt att jag hade en infektion! Vår lille kille vägde 1116 gram och var 38 cm lång, 10 % över snitt! :)
    Vi fick ligga 11 veckor på neo! 
    Idag är vårt lilla mirakel 16 ½ månader ( 13 ½ korrigerat) ! :)

I vilken vecka är du nu?
    Hej! ja den var ju stor. Ja min läkare sa att man kan föda för tidigt om man har myom/muskelknuta. Så ska helst inte lyfta för tungt osv. Underbart att allt gick så bra! Glad Kul att höra!
    Jag är i vecka 21(20+6) idag.  Ska göra snitt pga myomen som jag har/haft.  Snittades du eller vaginalt?

• s89
    LillaPluppen skrev 2010-07-29 23:42:42 följande:
    Hej s89!

Ser att ni är i vecka 20 nu, hoppas eran liten stannar inne länge till=)

Vår lilla kille tittade ut i vecka 27+3 och har klarat sig jättebra, han hade andningshjälp med CPAP någon månad och syrgasgrimma tills han va i vecka 36+. Det enda vanliga prematurproblem som hände honom va att han samlade på sig vätska i lungorna en sväng och att han hade blodbrist, men det va lätt tillfixat. Vi har alltså sluppit bråck, ductusoperation, respirator och sånt som annars är väldigt vanligt.
    Hej! Ja jag är i vecka 21(20+6) idag. Vad härligt att ni slapp det Glad Skönt att höra. Dem är ju helt fantastiska. klarar ju så mkt!
    Ja jag hoppas den lill* stannar ett tag till. Men har inte känt några sammandragningar direkt nu, så ska bara försöka att ta det lugnt.
    Men har hört många skräckhistorier typ " om ditt barn föds i vecka 25 så kommer den få men för livet, o kanske inte ens klara sig" osv osv.
    Men många klarar ju sig faktiskt utan men.

• s89
    Little Mrs Li skrev 2010-07-28 17:49:15 följande:
    Vår lilla dotter föddes i v 30 + 1 . Nu är hon 7 veckor ( 37 i magen) och mår som den lilla prinsessa hon är =)
    Det var inga komplikationer så vi stannade på sjukhus i 4 veckor på tillväxt och har varit hemma i 3.
    Hon vägde 1555gr och var ca 39-40 cm lång.
    Idag är hon 2320 gr och 46.5 cm.

Du har säkert inget att oroa dig för, de är mycket duktiga. 
    Åh vad härligt att höra Glad Precis, dem är ju duktiga. Klarar mååånga småå barn! Hoppas bebben får stanna inne flera veckor till iaf. Är "bara" i vecka 21(20+6) än.. 
    Vilken vecka klarar dem av att rädda barnet? vet du de? 
Svar på tråden Någon som vet?