• Augustiblomman

När kan barn gå på bio?

Jag skulle så gärna vilja gå på bio med min son, men alla säger att han är för liten (han fyller 3 om en månad). Vid vilken ålder är barn tillräckligt mogna för att gå på bio? När gick DU på bio med DITT BARN för första gången? Hur gick det? Vilken film såg ni?

• Svar på tråden När kan barn gå på bio?
  • tessi3h

Vi såg Lilla spöket laban när sonen var runt 3 år, funkade kanon. Börja med en film som inte är så lång. Dessutom känner ju du din son bäst och vad är det värsta som kan hända, att man får gå ut? Ja, men det är väl egentligen ingen stor grej. Vissa Disnep filmer kan vara lite läskiga för små barn så välj film med omsorg.

• Augustiblomman

Han tycker om tecknat på TV och ha bra koncentrationsförmåga... och tror han skulle fullkomligt älska att se film på bio! Och själv är jag ordentligt bionödig efter 3 år utan Finns det någon film som är bioaktuell nu som ni skulle rekommendera?

• chopter

jag har tänkt gå och se den nya Shrek filmen med min 3åring. Hon var på bio 1a gången när hon var 2 år. Detta blir den 4e för henne, funkar hur bra som helst.
    Lycka till!

• S vali s

Vi började gå på bio med vår dotter strax efter att hon fyllt två, hennes första film var en Spöket Laban film - perfekt längd som "första film" och det funkade super, hon tyckte att det var jättekul/spännande.
    Nu har hon hunnit bli 4 1/2 och älskar att gå på bio, vilket blir ca 1ggn/månad.

Det är omöjligt att svara på när det är lämpligt att gå på bio första gången, det är helt enkelt olika från barn till barn och som förälder känner man ju sitt barn allra bäst, det man får vara beredd på är att barnet kanske inte orkar hela filmen och att man därmed kanske måste lämna biosalongen innan filmen är slut.
    Jag har liksom aldrig förstått vitsen med att sitta kvar i biosalongen med ett barn som både gråter och uttryckligen talar om att h*n inte vill se mer av filmen...

Den late får brått när det blir kväll
  • Augustiblomman

Verkar inte nya Shrek-filmen lite mörk och med väl mycket vuxenhumor för en 3-åring? Har bara sett trailern, förstås, så jag kanske bara nojar i onödan? Barn förstår ofta mer än vad man tror, det gäller nog även i detta fallet! Tänkte i alla fall att Toy Story kanske vore ett bättre alternativ?

• Tant Green

Strax efter 2 år var vi på bio de första gångerna, då var det kortare filmer (40 minuter). Spöket Laban, Alfons Åberg och några andra kortfilmer. Hon var närmare 4 innan hon såg en längre film (1,5 timme), tror att den första var Mamma Mu.

Toy Story (den första) såg vi på dvd nyligen och den tyckte hon var bra men läskig Fast hon är 5 år snart.

• heffalump

Klart du ska gå på bio med din 3-åring. Tror vår kille var drygt 2,5. Det vi insåg var att det är bra att se filmer som inte är för långa. Typ Lilla Spöket Laban.  Ha så roligtGlad

• Maria222

Vid 2,5 år såg vi spöket laban, det gick jättebra och sonen tyckte det var spännande.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Lajkie

Sandra var väl cirka 2 år och 10 mån när vi gick första gången. Nu är hon 4 år och hon har gått säkert 10 ggr på bio =) Sugen på 3d, men testade i höstas och då ville hon inte ha glasögonen =)

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Lajkie

Kan tillägga att vi bara har gått på vanliga filmer, alltså ca 1,5 timmes-filmer.

• Plärtan

Min son var 1 ½ år när vi gick på bio. Det var 4 kortfilmer och besöket varade 40 minuter. Han älskade det och pratar fortfarande mycket om den gången vi gick på bio :)

Svar på tråden När kan barn gå på bio?