• nindemandil

Campa utan sovsäck på sommar?

Ska iväg å campa i sommar men det är så sjukt varmt. Vi ska campa i tält. Jag är inte lättfrusen utan det är oftast så att jag blir för varm på natten.

Är sovsäck nödvändigt? Är det någon som campat utan på sommaren?
    Det är ju knappast kallt om nätterna menar jag, men det kanske är annorlunda när man sover i tält?
    Klarar man sig inte bra med en varm filt istället?

• Svar på tråden Campa utan sovsäck på sommar?
  • Golde

Jag kom igår hem från en campingtur och jag hade med mig en sovsäck, vilket jag är glad över att jag hade. Det blir kallare under natten + att marken kändes kall utan sovsäcken, så jag tyckte det var skönt att ha min tunna sovsäck med mig. På morgonen runt 8-9-tiden när solen gassade på tältet blev det dock för varmt att sova i sovsäcken. Ha en kul campingtur :)!

• Suck och suck

Jag tror att det till och med kan vara skönt med ett täcke eller en filt. Fast det blir ju lite hårt om du inte ens har termarest. Du kan alltid ligga med kläder på också, + filten.
    Framåt morrontimmarna brukar man bada i svett, så då är det skönast om man har ett par reselakan med.
    På natten blir det inte iskallt, men det är ruggigt, på ett sätt som gör att det är skönt att ha en slags sovsäck.
    Men en tunn sovsäck är ett måste då det är så här varmt.

• jaghopparhögt

Du kan alltid sova på sovsäcken om det är för varmt. Men att bara ligga på ett underlag blir nog lite hårt.

• nindemandil

Hade med mig sovsäcken men det blev rätt varmt å ligga i den så använde den öppen som täcke istället. Hade bäddmadrass så underlaget var det inget fel på ;) Var en himla trevlig campingresa faktiskt, min första sedan jag var 7 typ. Men definitivt inte min sista :)

• t0va
    nindemandil skrev 2010-07-19 16:26:08 följande:
    Hade med mig sovsäcken men det blev rätt varmt å ligga i den så använde den öppen som täcke istället. Hade bäddmadrass så underlaget var det inget fel på ;) Var en himla trevlig campingresa faktiskt, min första sedan jag var 7 typ. Men definitivt inte min sista :)
    Mysigt :) 

Så länge man har isolering från marken så är det inga problem att bara ha en filt om det är varmt. Jag brukar oftast ligga på sovsäcken för det är så varmt på sommaren och då är jag frusen person. Fast en sovsäck tycker jag är smidigare att ha med än en filt, så den hänger med även om det är varmt.  
Svar på tråden Campa utan sovsäck på sommar?