• Anonym (Emma)

Någon som är insatt i det här med gåvobrev? (Ang. fastighet)

Jag och min sambo har i nuläget ett gemensamt huslån, vi står alltså för halva var.

Hur funkar det om min sambo genom ett gåvobrev vill att jag ska ta över hans del av fastigheten? Måste banken godkänna detta? För det innebär väl att jag måste stå som ägare för hela huset, och därmed hela lånet? Eller kan man ge bort halva huset utan att banken behöver blandas in?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Någon som är insatt i det här med gåvobrev? (Ang. fastighet)
  • Anonym

Ska du stå på hela lånet måste banken godkänna det...oavsett om ni har gåvobrev eller inte....

• Kjell2
    Anonym (Emma) skrev 2010-07-12 14:55:05 följande:
    Jag och min sambo har i nuläget ett gemensamt huslån, vi står alltså för halva var.

Hur funkar det om min sambo genom ett gåvobrev vill att jag ska ta över hans del av fastigheten? Måste banken godkänna detta? För det innebär väl att jag måste stå som ägare för hela huset, och därmed hela lånet? Eller kan man ge bort halva huset utan att banken behöver blandas in?

Tacksam för svar :)
    Nu kan jag inte svära på detta men jag har för mig att du kan stå som ägare till hela huset men ni båda kan stå på lånet. Huset är ändå säkerhet för lånet och ni är troligtvis solidariskt betalningsskyldiga så för banken spelar det ingen större roll om din sambo står som ägare på huset eller ej.

Ska du däremot även ta över hela lånet måste du få ett ok från banken. Enklaste sättet att reda ut detta är att snacka med banken.
  • Anonym (m)
    Kjell2 skrev 2010-07-12 15:12:34 följande:
    Nu kan jag inte svära på detta men jag har för mig att du kan stå som ägare till hela huset men ni båda kan stå på lånet. Huset är ändå säkerhet för lånet och ni är troligtvis solidariskt betalningsskyldiga så för banken spelar det ingen större roll om din sambo står som ägare på huset eller ej.

Ska du däremot även ta över hela lånet måste du få ett ok från banken. Enklaste sättet att reda ut detta är att snacka med banken.
    Förlåt att jag kapar din tråd lite men Kjell brukar ha en jävla koll så jag måste slänga in en fråga.

Om man ska få ett hus av en släktning, vet du hur man gör då? Kostar det något?
    Ett arv i förväg helt enkelt.
    Pappan äger huset och vill ge det till sitt enda barn nu, inte vänta tills han dör.
  • Anonym (Emma)

Kjell, tack för svaret! Du råkar inte ha tips på någon länk med fakta att läsa om detta?

• Kjell2
    Anonym (m) skrev 2010-07-12 15:16:53 följande:
    Förlåt att jag kapar din tråd lite men Kjell brukar ha en jävla koll så jag måste slänga in en fråga.

Om man ska få ett hus av en släktning, vet du hur man gör då? Kostar det något?
    Ett arv i förväg helt enkelt.
    Pappan äger huset och vill ge det till sitt enda barn nu, inte vänta tills han dör.
    Gåvoskatten och arvskatten är borttagna.
    Däremot kommer en stämpelavgift för att skriva över lagfarten, tror den är ca 1% av taxvärdet.
    Sen ska man inte skänka bort huset där man bor. Det är långsiktigt riskfyllt.
    En förtida gåva kan ses som förskott på arv och trassal till ett eventuellt arvsksifte i framtiden. Finns det bara en bröstarvinge är risken inte stor.
  • jinxy

Då kan jag tipsa om när ni söker lagfart att RINGA Lantmäteriet och kolla exakt vilka papper dom vill ha och exakt vad som ska stå och när allt ska skickas in och hej och hå.

Blir det minsta fel på ett papper så får man tillbaka hela ansökan efter handläggningstidens slut, den varierar från 4 veckor till  minst 4 månader ungefär. Det är inte så att dom ringer och kollar eller nåt utan dom skickar tillbaka med en ogiltigstämpel typ och så får man börja om från början.

Jag följde den här mallen om gåva och ändå blev det fel
    http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/inskrivning/faktablad/inskrivning_handledning.pdf

• Anonym (m)
    Kjell2 skrev 2010-07-13 08:08:54 följande:
    Gåvoskatten och arvskatten är borttagna.
    Däremot kommer en stämpelavgift för att skriva över lagfarten, tror den är ca 1% av taxvärdet.
    Sen ska man inte skänka bort huset där man bor. Det är långsiktigt riskfyllt.
    En förtida gåva kan ses som förskott på arv och trassal till ett eventuellt arvsksifte i framtiden. Finns det bara en bröstarvinge är risken inte stor.
    Tack för svaret.
    Det finns bara ett barn så arvstvist blir det inte.

Barnet i fråga bor redan i huset. Föräldern har flyttat därifrån.
  • Kjell2
    Anonym (m) skrev 2010-07-13 12:27:32 följande:
    Tack för svaret.
    Det finns bara ett barn så arvstvist blir det inte.

Barnet i fråga bor redan i huset. Föräldern har flyttat därifrån.
    Kör på . Det som kan trassla är om fastigheten är belånad och även lånet skall skrivas över.

Har ni en vettig bank kan de hjälp er med pappersarbetet för en mindre ersättning, eller någon fastighetsmäklare.
  • Anonym (m)
    Kjell2 skrev 2010-07-13 12:34:46 följande:
    Kör på . Det som kan trassla är om fastigheten är belånad och även lånet skall skrivas över.

Har ni en vettig bank kan de hjälp er med pappersarbetet för en mindre ersättning, eller någon fastighetsmäklare.
    Det finns inga lån på huset heller.

Det är bara ett hus, en förälder och ett barn =)
Svar på tråden Någon som är insatt i det här med gåvobrev? (Ang. fastighet)