• Ingrid1989

Någon som gjort spermatest hemma?

ja som rubriken lyder; finns ju "spermatester" att köpa på tex. testlagret och liknande sidor.
    Vi har nu försökt skaffa smått i några månader men inget händer, klart man blir nyfiken och börjar fundera på varför då första barnet bara sa poff till att börja gro.

sambon sa att han såklart kan göra detdär testet men frågan är ju sjärvklart om det är något "seriöst" att ens beställa?
    Någon med erfarenhet??

• Svar på tråden Någon som gjort spermatest hemma?
  • Jin
    Principessa skrev 2010-09-15 18:37:19 följande:
    vi har beställt nu , ska testa om 3 dagar :)
    Hur gick det?? Skrattande Är det värt att testa?
  • Cassidy

Min man testade det som Testlagret säljer, men vi kunde inte läsa ut resultatet. Resultatet blir en färg mellan rosa o lila och man ska utefter nyans få veta om man är allt från infertil till jättefertil.

Vi kunde inte alls se om 'vår färg' hamnade närmast de 'bra' eller 'dåliga' färgerna. Han var helt mittemellan, eller så har vi dåligt färgseende... Rynkar på näsan

• Jin
    Cassidy skrev 2010-10-18 15:33:21 följande:
    Min man testade det som Testlagret säljer, men vi kunde inte läsa ut resultatet. Resultatet blir en färg mellan rosa o lila och man ska utefter nyans få veta om man är allt från infertil till jättefertil.

Vi kunde inte alls se om 'vår färg' hamnade närmast de 'bra' eller 'dåliga' färgerna. Han var helt mittemellan, eller så har vi dåligt färgseende... Rynkar på näsan
    Okej, hur går testet till? Det står ju nästan ingenting på Testlagrets sida! Är det som ÄL/gravtest så att man använder en sticka eller är det helt annorlunda?
  • Cassidy

Det var ganska komplicerat. Kommer inte ihåg exakt men först skulle spermierna få vila, sedan ska man blanda dem med någon lösning, vänta en evighet och till slut avläsa resultatet i form av nyansen av rosa/lila...

Det tog nog en-två timmar har jag för mej.

Vi ska göra om det snart så får vi se om det blir lättare att läsa av då...

Principessa - hur har det gått för er?

• LeoL

Har 4 barn med två olika kvinnor och det har alltid varit lätt för mig att få det att "ta". Blev skeptisk till det där med ett så enkelt test och prövade ett helt enkelt. Hamnade i mellan-zonen fast det är turbo i mina simmare helt klart.

• Cassidy

Ville tillägga att vi gjorde testet en gång till efter någon månad och då visade det att det inte var så värst bra.
    Vi sökte då hjälp och har nu fått info om att min man är infertil... Gråter

• ohbaby

Vi har provat testet. Gjort det två gånger o båda var tydlig positiva. Superrosa. Men är det minsta lilla lila så blir det sjukt svårt att läsa av.
    Skulle vi fått negativt skulle vi bara bli ledsna och jag vet inte om man får nån hjälp tidigare för att man gjort ett sånt test.
    Mitt råd är att det bara är onödigt.

Vi har försökt i runt ett år. Enligt stickor har jag ägglossning varje månad och min man har bra simmare... Så det hjälper inte alltid att veta det... Nu är vi oroliga för vad som är fel istället....

Svar på tråden Någon som gjort spermatest hemma?