• Molly72

Ni som hade tidigt påverkad/förkortad tapp; när fick ni gå upp från "sängarrest" och när födde ni ?

Hej,

Jag har nu legat i "sängarrest" i 7 veckor pga påverkad livmodertapp (första 3 veckorna på sjukhus och sen hemma) och och är så trött på att vara fast i sängen hela tiden.  Jag är nu i v. 30+2 och hoppas att läkaren snart kommer att säga att det är ok att jag går upp mer. Tappen är och har senaste veckorna varit 1,5 cm.

Har någon av er varit med om liknande och i så fall när fick ni börja gå upp lite och när födde ni?

Första doktorn sa att det antagligen kommer vara ok att gå upp lite efter v. 32 men en annan doktor sa att det var ok efter v. 34. Hoppas ni kan berätta hur det var för er...

• Svar på tråden Ni som hade tidigt påverkad/förkortad tapp; när fick ni gå upp från "sängarrest" och när födde ni ?
  • 2 som vill bli 3

Jag hade sängläge från v.23 tills det att bebisen skulle komma pgr av låg moderkaka.. Kan ärligt säga att det "sket" jag i efter några veckor, Ingen kan ligga så länge, Man har fortfarande ett liv att leva. Okej jag gjorde ju inte så mkt men det var inte så att jag låg dagarna ut och in heller.
    v 28 Var tappen förkortad också men då sa de bara åt mig att inte stå,gå för mkt,
    v 32 var den utplånad
    v 35 föddes han frisk och glad, 3045 g och 49 lång! :P

• SvenThorstens

Läs min presentation och kika in på min hemsida www.pepping.se! Sängläge från v 23 och till typ v 37...han kom 40+4!

• Bliglin

Håll ut!

Åtminstone tills v 35+0.Då kan väl bebis få komma tycker jag. Jag fick aldrig gå upp, fick min son i v 27+3.
    Jag tror att man, efter att ha tillbringat 3 fruktansvärda månader på neonatalen, tar sängarrest på allvar. Det gör jag i alla fall. Personligen vill jag aldrig mer få barn som är fött en dag innan v 35+0.

• Molly72

Tack för alla svar! Skönt att höra era upplevelser!

2 vill bli 3: Så underbart att han föddes frisk och stark i v. 35! Efter att tappen var utplånad på dig i v. 32 låg du ner hela tiden till han kom i v. 35?

SvenTorstens: Fantastiskt att du til och med gick över tiden! Låg du ner hela tiden från v. 23-37? Jag känner bara att jag inte pallar med, har legat ner nu i 7 veckor (idag faktiskt) och håller på att bli galen känns det som. Såklart är det viktigast att vår bebis ligger kvar i magen och jag är så oerhört glad att han har stannat de 7 veckor jag legat ner. Ska gå in och titta på din blogg nu...

Bliglin: Ja, jag har tänkt på att alternativet till att ligga ner är ju att hamna på Neontalen i x antal veckor så detta är ju såklart bättre för alla. Men det är så svårt, känns ibland som om jag inte står ut att ligga här i värmen längre. Men jag antar att jag får fortsätta med det till efter v. 34 i alla fall, dvs 4 veckor till. Hoppas det har gått bra för er med ert barn som föddes i v. 27!

• 2 som vill bli 3

Nje det var så att vi höll på att renovera och ville gärna bli klara så jag låg, målade lite,låg osv. Men jag höll mig hemma och nära & kära rastade hunden,tvättade, handlade och allt sånt

• Proletariatet

Med första barnet hamnade jag i sängläge i v.23+5, dottern föddes tre dagar senare i v.24+1.
    Med andra barnet var tappen 1,5 cm i v.22+2, blev sängläge på sjukhus och trots detta fortsatte tappen förkortas, i v.25 var den utplånad och i v.30 var jag öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. Låg ytterliggare fem veckor innan min son föddes i v.35+1.

Hoppas allt går bra för dig TS!

• Molly72

2 vill bli 3: Otroligt att han stannade i magen mellan v. 32 till v. 35 då tappen var helt utplånad (och du dessutom gick upp och målade ibland Härligt att höra. Jag ska till sjukhuset igen på onsdag för att mäta tappen och kommer då vara i v. 31+0. Blir intressant att se om den kortats ännu mer, hoppas inte det, så att jag får börja gå upp lite snart. Vi flyttade 5 dagar innan jag hamnade i sängarrest så det finns mycket att göra uppe...

Futurum nobis est: hoppas alt har gått bra för dina barn som fötts så tidigt. Otroligt att du kunde ligga i 10 veckor med helt utplånad tapp innan du födde ditt andra barn. Gick du upp något alls (förrutom på toa) och gick förlossningen snabbt? Jag är så orolig att när det väl sätter igång för mig att det ska gå så fort eftersom tappen är så kort och jag har funnelering, så att jag föder på väg till sjukhuset...

• Proletariatet
    Molly72 skrev 2010-07-11 20:07:28 följande:
    2 vill bli 3: Otroligt att han stannade i magen mellan v. 32 till v. 35 då tappen var helt utplånad (och du dessutom gick upp och målade ibland Härligt att höra. Jag ska till sjukhuset igen på onsdag för att mäta tappen och kommer då vara i v. 31+0. Blir intressant att se om den kortats ännu mer, hoppas inte det, så att jag får börja gå upp lite snart. Vi flyttade 5 dagar innan jag hamnade i sängarrest så det finns mycket att göra uppe...

Futurum nobis est: hoppas alt har gått bra för dina barn som fötts så tidigt. Otroligt att du kunde ligga i 10 veckor med helt utplånad tapp innan du födde ditt andra barn. Gick du upp något alls (förrutom på toa) och gick förlossningen snabbt? Jag är så orolig att när det väl sätter igång för mig att det ska gå så fort eftersom tappen är så kort och jag har funnelering, så att jag föder på väg till sjukhuset...
    Det har gått oväntat bra för dem
    Jag fick gå på toaletten, samt hämta mat (oftast). De blev tvungna att göra ett akut kejsarsnitt eftersom han låg i sätesläge och mitt vatten troligtvis hade gått, så jag har ingen aning om ifall förlossningen hade blivit långdragen eller ej. Men du får ligga hemma iallafall alltså? Det är ju alltid något, för mig blev det tretton veckor i sjukhussängen...
  • Molly72

Futurum nobis est: Så skönt att allt har gått bra för barnen! Hua för 13 veckor i sjukhussängen! Jag är med andra ord lyckligt lottad som får ligga hemma, låg på sjukhuset i 2,5 veckor och var så glad när jag fick komma hem. 13 veckor, då hade jag nog smitit Det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting om vad de bestämmer.

Hade ditt vatten gått utan att du märkte det? Fick du värkar så att du märkte att det kom igång? Ledsen men jag har så många frågor, det är så svårt att hitta info om det här på nätet...

• Proletariatet
    Molly72 skrev 2010-07-12 10:43:41 följande:
    Futurum nobis est: Så skönt att allt har gått bra för barnen! Hua för 13 veckor i sjukhussängen! Jag är med andra ord lyckligt lottad som får ligga hemma, låg på sjukhuset i 2,5 veckor och var så glad när jag fick komma hem. 13 veckor, då hade jag nog smitit Det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting om vad de bestämmer.

Hade ditt vatten gått utan att du märkte det? Fick du värkar så att du märkte att det kom igång? Ledsen men jag har så många frågor, det är så svårt att hitta info om det här på nätet...
    Ja, de trodde att det börjat sippra, de gjorde ul och vattnet såg ut att vara kvar, men de var osäkra och ville inte chansa eftersom att kombinationen öppen fyra centimeter + sätesläge + vattenavgång kan vara ganska farlig. Navelsträngen kan nämligen "trilla" ut då och sedan kan bebisen täppa igen hålet vilket innebär att den ganska snabbt drabbas av syrebrist.
    Jag fick värkar och märkte på så sätt, ctg sattes så de kunde bekräfta det bara.
  • Ayla sthlm

min tapp var oxå 1,5 cm.
    Jag blev inlagd i v 22+0 och blev liggandes ända tills vecka 34+0 då fick jag börja röra på mig.
    Han kom sen i v34+6.

Så jag låg 10 veckor på sjukhus och två veckor hemma...

• Molly72

Ayla sthlm: Tack för ditt svar! Låter väldigt likt mig förutom att jag har fått ligga hemma från v. 27. Idag har jag legat i 8 veckor och doktorn har sagt att jag ska ligga till 34+0, dvs 1,5 vecka till. Längtar så tills jag får gå upp! Hur gick det när du fick barn i v. 34+6? Hur mådde er bebis och hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset?

Tack för alla svar, det känns så skönt och är så intressant att läsa om era erfarenheter! 

• Kavi81

Jag är nu i v. 27 med andra barnet , har sammandragningar och påverkad tapp och har därför haft sängläge sedan v. 17, så det är 10 veckor nu, varav 5 på sjukhus och jag kommer inte gå upp ur sängen före v. 34! Och förmodligen ligger jag kvar till v. 36 om bebisen stannar så länge! Det blir iså fall19 veckor i sängen men vad är 19 veckor av ett liv?

Kanske beror detta på min tidigare erfarenhet då jag med förra barnet kom in akut i v. 25 med utplånad tapp och 4 cm öppen och blev skjutsad till Akademiska i Uppsala där jag låg med dropp i 11 dagar! Sammanlagt blev det 9 veckor i strikt sängläge på sjukhuset utan att ens få gå upp på toan! Sedan ytterligare 2 veckor hemma tills han kom i v. 36, fullt frisk! Jag var då så lycklig att jag gjort allt i min makt för att han skulle få en så bra start i livet som möjligt! Läkarna var helt överens om att det var ett mirakel, ingen trodde jag skulle gå över v. 26! Men så har jag en underbar man som stöttar och ställer upp på alla vis, så även denna gång!

Men vi är alla olika, dock är jag övertygad om att du Molly72 fixar det om du tänker på vilken otrolig gåva du ger ditt barn! Efter v. 34 är det ju dessutom helt ok om h*n kommer, så det är bara ett par veckor kvar nu! Så kämpa på, du fixar det! Solig 
    Tips: vi är många som samlats på tråden "vi som har prematura sammandragningar", där kan du får höra många liknande berättelser, det hjälper ofta att känna att man inte är ensam! Kram och lycka till!

• Molly72

Kavi81: Jo du har ju så rätt, vad är dessa veckor i jämförelse med ett helt liv. Men ibland tappar man humöret, blir så trött på det. Jag har också ett barn innan och då gick jag hela tiden, och det är så svårt att ha tålamod att ligga still när man så gärna vill hitta på saker med henne.  Tack för din peppning, jag ska ligga kvar i alla fall till efter v. 34 och hoppas då att jag kan gå upp och att han stannar i magen ett tag till efter det. Så fantastiskt att ditt första barn stannade i magen så pass länge, det måste ha varit så frustrerande att ligga i sängen så länge utan att ens få gå upp på toan i början. Jag förstår att du är stolt över dig själv som gjorde allt för att ditt barn fick en sån bra start i livet, mot alla odds.

• Kavi81

Molly72: jo man känner sig stolt efteråt även om det är jobbigt under tiden! Visst går humöret både upp och ner men oron för vad som händer om barnet kommer mkt för tidigt överskuggar oftast. Och visst är det jobbigt att ha en liten hemma som man ju bara vill hitta på saker med, särskilt nu på sommaren! så på det sättet är det mycket jobbigare denna gång. dock var det jobbigt att inte få sköta sina toabestyr på een hand på 9 veckor (toastol med bäcken vid sängen och bli körd i rullstol ut till toa för "nr 2").
    Och lite småtrist är det ju att vi lyckats pricka in sommaren även denna gång Rynkar på näsan  Om det ändå vore vinter och mörkt och kallt ute!!

Hur lång  är din tapp nu? Har den blivit längre av sängliggandet? Det har tydligen min blivit. Du kan säkert gå upp efter v 34 och när man legat så länge är det ju underbart att bara röra sig fritt i huset, man behöver ju inte springa en hel dag på stan det första man gör Glad. Är din tapp förkortad pga sammandragningar? för iså fall känner du ju om du får mer sammandragningar och då är det ju bara att ta det lugnt ett tag.

• Molly72

Kavi81: Ja jag har också svurit många gånger över att det är just sommaren man ligger i sängarrest och dessutom den finaste sommaren på typ 10 år än så länge (här i Stockholm i alla fall)  Min tapp har varit detsamma de senaste 6 veckorna, ca 1,5 cm, och det visar ju att sängliggandet funkar. Jag har inga sammandragningar vilket i och för sig är skönt men det gör att jag är alldeles paranoid över att inte känna om tappen minskar mer och mer (eftersom den kortades till 1,5 cm utan att jag märkt det, det upptäcktes pga att jag fick en blödning).  Jag längtar efter att få gå upp hemma, kommer inte ge mig ut på stan men att bara kunna pyssla lite hemma hade varit underbart.  Hoppas det kommer vara ok efter v. 34, det betyder om ca 2 veckor för mig.

Måste varit hemskt att inte få gå upp på toan, kan inte ens tänka mig! Har allt varit ok med ditt barn sedan hon/han föddes i v. 36? Fick ni stanna på sjukhuset med henne? 

• Ayla sthlm

Molly: min förlossning började precis som vanligt med vattenavgång och värkar. Hade värkar i ungefär ett dygn innan allt satte igång helt och då tog det bara tjugo minuter.

Gabriel mådde bra när han kom ut men vi blev inlagd på neo och där låg vi i cirka 1½ vecka.

• Kavi81
    Molly72 skrev 2010-07-20 14:39:58 följande:
    Kavi81: Ja jag har också svurit många gånger över att det är just sommaren man ligger i sängarrest och dessutom den finaste sommaren på typ 10 år än så länge (här i Stockholm i alla fall)  Min tapp har varit detsamma de senaste 6 veckorna, ca 1,5 cm, och det visar ju att sängliggandet funkar. Jag har inga sammandragningar vilket i och för sig är skönt men det gör att jag är alldeles paranoid över att inte känna om tappen minskar mer och mer (eftersom den kortades till 1,5 cm utan att jag märkt det, det upptäcktes pga att jag fick en blödning).  Jag längtar efter att få gå upp hemma, kommer inte ge mig ut på stan men att bara kunna pyssla lite hemma hade varit underbart.  Hoppas det kommer vara ok efter v. 34, det betyder om ca 2 veckor för mig.

Måste varit hemskt att inte få gå upp på toan, kan inte ens tänka mig! Har allt varit ok med ditt barn sedan hon/han föddes i v. 36? Fick ni stanna på sjukhuset med henne? 
    Skönt att sängliggandet funkar även för dig! Det är säkert ok för dig att börja röra dig lite mer hemma efter v. 34, då är ju bebisen färdig och ligger bara på tillväxt så allt över 34 är ju en bonus i det här läget.
    Vi fick stanna en vecka på BB (slapp neo då han andades och höll värmen själv) för att han skulle lära sig äta, det tog tid i början för han var för svag för att suga så vi fick mata med spruta och sen sked, ett par ml åt gången, dels för att han somnade hela tiden, vilket han fortsatte med i typ en månad! Trött kille med andra ord men helt frisk och han har idag gått om sin egen kurva på både längd och vikt och älskar god och smakrik mat så den biten har han oxå kompenserat Glad
  • Molly72

Ayla Sthlm: Skönt att höra att ni fick åka hem så fort. Känns som det är stor skillnad på att få barn i v. 34+ mot att få det som jag är nu (32+) så jag hoppas han stannar i magen ett par veckor till...

Kavi81: Skönt att även ni fick  åka hem så fort från BB och att hjälp endast behövdes för amningen.  Jag får knipa ihop i några veckor till sen känns det mer ok... 

Svar på tråden Ni som hade tidigt påverkad/förkortad tapp; när fick ni gå upp från "sängarrest" och när födde ni ?