• Penapöna

Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?

Sist jag tittade på Barn söker föräldrar på AC's hemsida fanns det ett barn som redan finns i Sverige. Jag har inte kunnat slutat att då och då tänka på det barnet. Varför finns barnet redan i Sverige? Är det en adoption som inte fungerat? För då borde det väl vara socialen som tar hand om att hitta en annan familj eller?

• Svar på tråden Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?
  • Angla

Tror vi är många som funderar över detta barn ... Kanske ha rdet integ ått igenom enligt svensklag ännu? Kanske tycker därför Socialen att AC har ett större "upptagnings område" och når ut till fler som är mer rätt. Jag utgår ifrån att det är en adoption som inte slutat väl.

Angla - mamma till slut & snart igen
  • Thi 08

Vad tragiskt att det kan sluta så Man undrar ju VARFÖR det inte slutade bra.

• mammamys06

varför fattar inte folk att barn söker föräldrar ligger skyddat för att det finns anledning????

Det är fel att skriva om detta här, det är sekretesssbelagd information. Var snäll att inte diskutera detta ärende här eller andra barn från denna sida. Det är till för medlemmar endast och detta är ett öppet forum. Respektera detta. Om ni har frågor om detta barn var god vänd er till AC med era frågor även om de inte kommer lämna ut några utgifter om barnet och anledningen till att just detta barn finns på barn söker föräldrar-sidan då de har tystnadsplikt. Ingen av oss har med det att göra.

Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Zaria
    mammamys06 skrev 2010-07-09 22:10:26 följande:

varför fattar inte folk att barn söker föräldrar ligger skyddat för att det finns anledning????

Det är fel att skriva om detta här, det är sekretesssbelagd information. Var snäll att inte diskutera detta ärende här eller andra barn från denna sida. Det är till för medlemmar endast och detta är ett öppet forum. Respektera detta. Om ni har frågor om detta barn var god vänd er till AC med era frågor även om de inte kommer lämna ut några utgifter om barnet och anledningen till att just detta barn finns på barn söker föräldrar-sidan då de har tystnadsplikt. Ingen av oss har med det att göra.

Då gissar jag att de som kommit in på den sidan även skrivit på tystandsplikt för det de ser på den sidan ?
  • Angla

Visst ska man tänka på vad man skriver om barnen på barn söker förälder men det är ju knappast så att det är sekretessbelagt med tystnadsplikt som medlem. AC lägger utifrån sin kunskap ut den information som de tycker är skälig, vilket är väldigt lite. I denna tråd skrivs det inget om barnets ålder, kön eller spekulationer om dess ursprungsland. allt som lyfts är hur det kan komma sig att AC förmedlar en adoption av ett barn som redan finns i Sverige. Jag har aldrig sett det tidigare och blir självklart intresserad av varför, i allmäna drag. Om det sker ofta. Och man förstår ju att detta barn har varit med om två stora tragiska uppbrott och det får i vartfall mig att tänka väldigt mycket och ofta på barnet. Jag hoppas innerligt AC hittar en ny betsående familj åt detta barn.

• Thi 08

Jag tycker inte man behöver skriva på en tystnadsplikt för att kunna respektera att skydda barnet

Vad jag kommer ihåg när jag anmälde intresse för en liten flicka på deras sida var att man hade "suddat ut" ansiktet och fick alltså en bild av henne om man skulle gå vidare i gallringen. För vad konstigt det skulle bli om man ex lämnar intresse för ett barn där man ser ansiktet och sedan ex blir utsedd till ett annat barn och några månader senare möter barnet från sidan på ÖF (ex spira) med de som blev utsedda som föräldrar. Då vet man ju saker om det barnets SN fast föräldrarna exempelvis väljer att inte berätta om det SNét. Det är inte omöjligt om man säger så. Så egentligen borde man väl kanske se över rutinerna om det är så att man ser ansiktet på barnet på sidan.

Bara en fundering.

• Fru U

Jag ser detta som en mycket intressant frågeställning som inte måste handla om ett specifikt barn.

Självklart bör man diskutera hur något sådant kan hända, vad går snett, kan man förhindra det i framtiden. Vad kan samhället göra? Vad kan nuvarande, blivande och drömmande a-föräldrar göra?

Svaren bor i hjärtat
  • Angla
    Thi 08 skrev 2010-07-11 00:25:35 följande:
    Jag tycker inte man behöver skriva på en tystnadsplikt för att kunna respektera att skydda barnet

Vad jag kommer ihåg när jag anmälde intresse för en liten flicka på deras sida var att man hade "suddat ut" ansiktet och fick alltså en bild av henne om man skulle gå vidare i gallringen. För vad konstigt det skulle bli om man ex lämnar intresse för ett barn där man ser ansiktet och sedan ex blir utsedd till ett annat barn och några månader senare möter barnet från sidan på ÖF (ex spira) med de som blev utsedda som föräldrar. Då vet man ju saker om det barnets SN fast föräldrarna exempelvis väljer att inte berätta om det SNét. Det är inte omöjligt om man säger så. Så egentligen borde man väl kanske se över rutinerna om det är så att man ser ansiktet på barnet på sidan.

Bara en fundering.
    Jag kan hålla med om att AC, som enda organisation med bilder kanske bör överväga att sluta med dem. Sudda ut gör de inte ens på alla barn utan mest vissa kategorier av SN. Men samtidigt så vet man ju som förälder när man ansöker att andra kan ha sett akten innan. Och den som skulle ha sett akten innan går ju inte runt och pratar om det vitt och brett, får man hoppas.
  • Thi 08

Nej man får ju hoppas det. Men min erfarnhet är att folk i allmänhet pratar lite för mycket. Saker man berättar för andra är det ju inte heller tystnadsplikt på. Och hur fungerar människor i dessa sammanhang? Det pratas hej vilt om saker som är "privata", saker som berättat om sitt barn för andra (som faktiskt borde respekteras för mitt eller andras barns bästa, som tillhör deras bakgrund och faktiskt är privata). Därför tycker inte jag man borde ta bort bilderna på hemsidan. Det ligger inte i folks natur att hålla munnen stängd. Tyvärr. Man får helt enkelt ibland räkna med att informationen läcker ut. Här utgår man ifrån att människor har vett och etikett, men det har mng inte. 

• chatnoir

Konstigt att AC har bilder... På BV:s hemsida står bara väldigt kort information med bl a barnens ålder. Känns vettigare måste jag säga.

Svar på tråden Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?