Thi 08 skrev 2010-07-11 00:25:35 följande:
Jag tycker inte man behöver skriva på en tystnadsplikt för att kunna respektera att skydda barnet
Vad jag kommer ihåg när jag anmälde intresse för en liten flicka på deras sida var att man hade "suddat ut" ansiktet och fick alltså en bild av henne om man skulle gå vidare i gallringen. För vad konstigt det skulle bli om man ex lämnar intresse för ett barn där man ser ansiktet och sedan ex blir utsedd till ett annat barn och några månader senare möter barnet från sidan på ÖF (ex spira) med de som blev utsedda som föräldrar. Då vet man ju saker om det barnets SN fast föräldrarna exempelvis väljer att inte berätta om det SNét. Det är inte omöjligt om man säger så. Så egentligen borde man väl kanske se över rutinerna om det är så att man ser ansiktet på barnet på sidan.
Bara en fundering.
Jag kan hålla med om att AC, som enda organisation med bilder kanske bör överväga att sluta med dem. Sudda ut gör de inte ens på alla barn utan mest vissa kategorier av SN. Men samtidigt så vet man ju som förälder när man ansöker att andra kan ha sett akten innan. Och den som skulle ha sett akten innan går ju inte runt och pratar om det vitt och brett, får man hoppas.