• Anonym (hjälp!)

Öka spermieproduktionen?

Hej hej!

Jag och mannen har precis fått svar på vår infertilitetsundersökning och den visade på få spermier, han hade runt 20 miljoner. Så det ska ju inte vara omöjligt, men svårt. Ni med män som haft så lågt spermieantal, hur har det gått för er?

Sen har jag läst att man kan öka spermieproduktionen med zink och folsyra, stämmer det och vilka mängder och var köper man det?

• Svar på tråden Öka spermieproduktionen?
  • Anonym (j)

har läst att zinktabletter ska hjälpa.
    på naturapotek-hälsokost.
    finns även på nätet att köpa

• Lille Gris

Har han lämnat flera prover och det där blev slutresultatet?
    Annars hoppas jag att han ska få lämna ett till, ett dåligt/halvdåligt resultat kan ju bero på dagsformen.

Min sambo fick ungefär det resultatet på sitt första prov, runt 20 milj. Han röker tyvärr, men drog ner rejält på rökningen (från ca 15 till max 4 cigaretter/dag) och på nästa prov hade antalet ökat till lite mer än det dubbla. Fortfarande lite lågt alltså men teoretiskt skulle vi ha kunnat lyckas själva med hjälp av ägglossningsstimulering tyckte läkarna (vårt största problem är att jag har PCO och har väldigt sällan egen äl). Men då vi inte hade lyckats på 6 kurer gick vi vidare till IVF. Han höll rökningen lågt och vid IVF:erna var hans prover helt utan anmärkning. Dock visade sig ett annat problem där, att spermierna inte tog sig in i äggen på egen hand och därmed blev äggen inte befruktade, så det var troligtvis det och inte antalet som var orsaken till att vi inte hade lyckats hemma.
    Första IVF:en gick alltså åt skogen med ingen befruktning men den andra gjordes ICSI (man väljer ut en enda spermie på labbet och injicerar direkt in i ägget) och det resulterade i en liten kille som nu är 1,5 år.

Det enda vi gjorde var alltså att han drog ner på rökningen, han tog inga vitaminer eller så.
    Men som sagt zink ska vara bra, gärna i kombination med E-vitamin om jag minns rätt.

• Anonym (hjälp!)

Han har bara lämnat ett prov men det blir väl ett till i höst antar jag, men vi har en son sen innan som tog lite drygt fyra år att få till så jag kan tänka mig att det är det som har varit problemet hela tiden. Så vi kan ju bli gravida ihop, men att det tar lite längre tid, min man röker, snusar eller dricker ej så vi får testa med lite vitaminer tror jag, kör på ett tag till och hoppas för det blir dyrt med ivf eftersom vi redan har ett gemensamt barn!

Jag får googla lite så kanske jag hittar något mirakelmedel=)

• Angels

Min sambos prov är också dåligt till antalet, men det är inte det som är det största problemet. Vårt problem är att de inte kan simma ordentligt, vilket inte kollades vid första utredningen vi gjorde. Miss från sjukhuset! Riktigt arg över det! Så även om de är få, så kan det lyckas, men har de svårt att simma eller är kortlivade, då är det värre. Har ni kollat om de klarar av att ta sig fram som de ska även om de är få?

Lycka till!

• Pimpinellan

Min man hade tillfälligt lågt antal första IVF:en. 20 miljoner. Han åt zink och folsyra i två månader och sen var antalet 48 miljoner. Ett år knappt efter första IVF:en var antalet 225 miljoner. Det finns studier som visar att folsyra och zink i stora mängder hjälper,men det ska vara tillsammans för var för sig är de verkningslösa. Astaxantin kan också hjälpa. Ingen värme på pungen,inga trånga kallingar.

• Pimpinellan
    Anonym (xx) skrev 2010-07-18 08:01:40 följande:
    Tror att det är bättre att äta folatrika livsmedel i stället för att äta piller då dessa kan öka risken för prostatacancer.
    sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Folsyra

Folat är naturligt. Folsyra är syntetiskt.

Här kan man leta upp vilka livsmedel som är rika på folat.
    www7.slv.se/livsmedelssok/sok.aspx?typ=utokad

Lever, vetegroddar, kikärtor innehåller mycket folat.
    Man får äta ENORMA mängder grönsaker för att komma upp i lämplig dos som är minst 1000uq. Vi pratar ju inte om att äta folsyra resten av livet utan en kort period för att se om det funkar. Men jag antar att du inte äter folsyra själv heller då när du är gravid.
  • Anonym (xx)

Jag är man så jag kan inte bli gravid. Däremot kan jag få prostatacancer. Varifrån får du att lämplig dos för män är minst 1000 uq?

• Anonym (hjälp!)

#4 Vi har inte kollat med något prov att de kan ta sig fram, men de har ju en gång kunnat det iaf. Men det kanske kan ändra sig?

#5 Hur ser doserna ut med zink och folsyra? och kan man ta astaxantin samtidigt? har läst lite om det.

Svar på tråden Öka spermieproduktionen?