Har han lämnat flera prover och det där blev slutresultatet?
Annars hoppas jag att han ska få lämna ett till, ett dåligt/halvdåligt resultat kan ju bero på dagsformen.
Min sambo fick ungefär det resultatet på sitt första prov, runt 20 milj. Han röker tyvärr, men drog ner rejält på rökningen (från ca 15 till max 4 cigaretter/dag) och på nästa prov hade antalet ökat till lite mer än det dubbla. Fortfarande lite lågt alltså men teoretiskt skulle vi ha kunnat lyckas själva med hjälp av ägglossningsstimulering tyckte läkarna (vårt största problem är att jag har PCO och har väldigt sällan egen äl). Men då vi inte hade lyckats på 6 kurer gick vi vidare till IVF. Han höll rökningen lågt och vid IVF:erna var hans prover helt utan anmärkning. Dock visade sig ett annat problem där, att spermierna inte tog sig in i äggen på egen hand och därmed blev äggen inte befruktade, så det var troligtvis det och inte antalet som var orsaken till att vi inte hade lyckats hemma.
Första IVF:en gick alltså åt skogen med ingen befruktning men den andra gjordes ICSI (man väljer ut en enda spermie på labbet och injicerar direkt in i ägget) och det resulterade i en liten kille som nu är 1,5 år.
Det enda vi gjorde var alltså att han drog ner på rökningen, han tog inga vitaminer eller så.
Men som sagt zink ska vara bra, gärna i kombination med E-vitamin om jag minns rätt.