• amorosa

Kötid i Sverige?

Har just börjat läsa på om de olika organisationerna och ska bestämma var vi ska köa någonstans. Men eftersom vi fortfarande håller på med ivf, så kommer vi att vänta med hemutredningen. Vill bara vara så förberedda vi kan, och tjäna in lite kötid.

Men nu undrar vi; det finns ju några länder som inte har kötid i Sverige, och vi kan väl inte köa i landet om vi inte har gjort utredning och fått medgivande och skickat in ansökan till adoptionsorganisationen?? Så var köar man då? Förstår inte riktigt. Om vi står i kö 1 år innan vi ansöker till ett speciellt land, får vi tillgodoräkna oss den kötiden sen i landet då eller? Hur fungerar det?

Hoppas ni förstår min frågeställning och kan svara!

• Svar på tråden Kötid i Sverige?
  • Simba79

Du kan samla kötid i Sverige innan du har fått ditt medgivande. När medgivandet är klart tar du din "kölapp" och hoppar in i kön utefter hur länge du har varit sökandemedlem.

Det är inte möjligt att skicka någonting eller köa till något land innan medgivandet är klart. Så den kötiden man samlar innan man har sitt medgivande är alltså endast till köerna i Sverige. Kötiden i landet räknas från att man skickar sina papper, det går inte att tillgodoräkna sig någon svensk kötid där. Lycka till!

• amorosa

Men om det är ett land som inte har kötid i Sverige, har jag då ingen nytta av att jag stått i kö i t ex 1 år redan när vårt medgivande är klart?

• Simba79

Nej, då har du ingen nytta av kötiden. Om det inte har blivit kö till det landet då förstås och det är ju svårt att veta i förväg. Det baseras ju på hur många ansökningar som ska skickas och hur många som vill skicka just då. Alla väntetider m.m. som står på hemsidorna gäller de som får barn just nu och det kan ändras snabbt.

Sedan kan det ju vara bra att tänka på att ländernas villkor kan ändras, att nya länder kan komma till osv. Så om ni inte har några särskilda band till ett visst land så skulle jag rekommendera att vara öppen för flera länder och då kan det vara bra med svensk kötid. 

• Nystart

Hej!
    Håller med om Simba om att villkoren kan förändras snabbt och till flera länder är det redan 2  år eller mer kötid i Sverige. Till Korea t ex, ökade kötiden från 2 till 3 år under loppet av ett par månader. Väntan på barnbesked  från Kina ökade lavinartat under en period 2006-2007. Ställ i er kö i flera organisationer! De pengarna är en droppe i havet i längden. Dessutom är det bra att samla kötid i två organisationer för ev syskon, för när ni fått ert barn nollas kötiden.

Lycka till!
    .

• Pendo

Om det är t.ex. Kenya du tänker på, som inte har någon kötid i Sverige så kan det vara smart att betala som sökande i en organisation och åka till Kenya med en annan om ni fortfarande vill det efter utredning och kurs (fyra organisationer förmedlar adoptioner dit) för att spara kötiden för ett syskon.

• volvofru

Hej Amorosa!
    Är i liknande situation som du. Ska precis börja ta kontakt med socialnämnden för att kontrollera tillvägagångsätt för adoption och anmäla oss till föräldrautbildning. Håller tummarna för våra ivf försök men förbereder oss redan på annat...
    Svarar inte alls på din fråga men ville bara önska dig lycka till!
    Tjing

• Cahela

Vi fortsätter med IVF-försök under tiden vi nu går föräldrarutbildningen, det är flera på vår kurs som gör likadant.

Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Cahela

Jag ska tillägga att vi vill adoptera oavsett om vi lyckas få biologiska barn eller inte.

Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Rosy

Förlåt om jag lånar din tråd lite TS, men jag undrar om man kan "pausa" kötiden hos de svenska organisationerna och ta upp den senare igen?

• mor till två kina tjejer

Om jag förstår dig rätt så kan man inte det.
    Dvs om du står i kö och tex betala avgift två år och sedan inte betala avgiften det tredje året, då förlorar du din köplats.

• Busan10

Vi håller också på med Ivf men spanar ite på adoption också..
    hur lång tid tar hemutredning osv..?

Men min största fråga är om man får stå i svenska kön innan man fyllt 25? nån som vet detta?

• Gnista
    Busan10 skrev 2010-11-01 13:24:17 följande:
    Vi håller också på med Ivf men spanar ite på adoption också..
    hur lång tid tar hemutredning osv..?

Men min största fråga är om man får stå i svenska kön innan man fyllt 25? nån som vet detta?
    Ja, du får stå i organisationernas kö innan du fyllt 25 år. Däremot kan man ju inte få ett medgivande från kommunen  innan man fyllt.
  • Busan10

Ok. det känns  ju skönt att veta, då ska vi anmäla oss. så kanske man kan "spara" in ett år eller så :)

• Hjärtat längtar
    Busan10 skrev 2010-11-01 13:36:21 följande:
    Ok. det känns  ju skönt att veta, då ska vi anmäla oss. så kanske man kan "spara" in ett år eller så :)
    Smart, så gjorde vi. Vi blev kömedlemmar i våras, går föräldrautb nu, jag fyller 25 om 1 år och en vecka, idag!
  • Busan10

Ok, då är vi lite i samma sits. Jag fyller om ett år och tre månader. vi tänkte anmäla oss efter jul nångång..

får man fråga varför ni valt adoption? har ni gjort ivf eller håller ni på med det som trådstart?

• Hjärtat längtar

Hur många IVF har ni gjort?
    För oss skulle det vara så liten chans att bli gravid, eller ens få ett friskt barn genom IVF, så de valen vi hade var donation eller adoption. Och då tyckte vi adoption kändes bäst! Så att vi satsat fullt ut på att adoptera nu! Det känns bra att ha valt väg!

• Busan10

Vi har bara gjort ett försök än så länge, ska få ett fryst embryo tillbaka snart. men det är inte sån stor chans för oss heller..
    För mig känns adoption nästan mer rätt i hjärtat och har alltid gjort sen jag var liten, men mannen är lite mer för biologiska barn.. men han har börjat mjukna mer och mer..

• Hjärtat längtar

Vad skönt att adoption känns rätt för dig! Om ni linte skulle lyckas med IVF hoppas jag att din man kommer till "insikt". Det är ju en process! Så det kommer nog gå bra!

Svar på tråden Kötid i Sverige?