• linch

Planerat kejsarsnitt?

Hej!

Jag funderar mycket kring min förlossning. Är i vecka 32 och är rädd och orolig. Mest för att jag mått så himla dåligt under hela graviditeten. Jag håller ofta på att svimma på alla möjliga ställen och mår illa varje dag. Känner mig allmänt sjuk för jämnan. Som det känns just nu så kommer jag inte ha ork till att föda barn. Det snackas så mycket om att det är som ett maratonlopp och det jobbigaste du kommer göra och att det är viktigt att vara utvilad och redo för det.. Jag sover dåligt och mår dåligt jämt. Jag kan omöjligt vara förberedd på detta så som de rekommenderar. Många säger till mig att man får någon slags "urkraft" som man inte förstår var den kommer ifrån men jag kan inte slappna av i det. För mig finns inget som heter ork längre. Jag orkar ingenting och mår bara dåligt känns det som. Någon mer som känner som jag? Någon som bestämt sig för planerat kejsarsnitt eller någon som har gått igenom planerat kejsarsnitt och hur ser du på det idag i så fall? Eller någon som valt att börja som en vaginal förlossning med valet att kunna avbryta för kejsarsnitt om det blir för jobbigt? Vill så gärna höra hur fler känner kring detta..

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt?
  • ladyshady

Med min yngsta dotter som snart blir tre år, så mådde jag uselt i slutet av min graviditet.
    Jag var trött, led av en hemsk foglossning och hade yrsel.
    Jag pratade med den BM jag hade då och hon sa att det är ganska normalt att bli trött och så i slutet av gravidteten.
    I vecka 40+2 åkte jag in och fick hinnsvepning (inget hände) och de bestämde att jag skulle bli igångsatt pga utmattning två dagar senare.
    För att bli beviljad kejsarsnitt måste man prata med en Auroramottagning och gå igenom vad man är rädd för och osv, och sen tar de ställning till vad som är bäst för dig och barnet. Det sa min BM och jag ska på ett sådant samtal i augusti, eftersom de har begränsad verksamhet under juli.

Prata med din BM så kan hon ge dig vägledning, för kejsarsnitt är inget de beviljar på stående fot eftersom det är så mycket risker med ett snitt i jämförelse med en vaginal förlossning.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • linch

Hej! Tack för ditt svar! Ja, jag har varit i kontakt med Aurora (kändes jättebra!) och ska på uppföljande samtal och sedan ett eventuellt möte med läkare för att konsultera kejsarsnitt! Jag funderar fram och tillbaka och vet inte riktigt hur jag känner.. Mer än att jag är glad att jag iallafall känner att jag har ett val. Jag vill helst föda vaginalt men är så himla orolig över min egen förmåga och ork..

• ladyshady

Jag har fött två barn vaginalt. Fick ju föda andra efter igångsättning vaginalt. Tog 4 timmar och tio minuter. Jag var helt slut mentalt och jag orkade. Någon urkraft kanske. Ut kom hon i alla fall. Smärtlindring hann docks inte med pga det var många förlossningar (två tvilling födslar samtidigt som min) och när narkosläkaren kom in för att sätta EDA var det bara och krysta. Det lilla livet skulle ut och ut kom hon. Om du föder vaginalt, och kanske får en igångsättning, se till att vara utvilad och ha laddat med kolhydrater.

Pga den förlossningen och den innan (en katastrof förlossning) ska jag på samtal. Med Aurora och förmodligen skulle en läkare sitta med på en gång om det fanns tid. Om det blir snitt eller igångsättning återstår att se. Jag vill helst föda vaginalt med en igångsättning och smärtlindring som fungerar och att jag får den i tid. Min Bm på MVC sa att med ett ordentligt brev till förlossningen så ska det bli bra, oavsett förslossningssätt.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt?