• LillaPluppen

Mannes första smakis, 5 månader gammal (2 mån korr)

Manne är ju lite över 5 månader nu, alltså lite över 2 korrigerat och det är olika meningar om huruvida man ska göra med smakisar för prematurer. Att man ska vänta in den korrigerade åldern 4 månader innan man provar, att man korrigerar halva tiden de är födda för tidigt eller inte korrigera maten alls.

Jag hade tänkt att vänta tills han visade mer intresse för att äta och kanske kunde sträcka sig efter saker och så men så fick jag ett infall när jag skulle slänga några överblivna kokta potatisar idag och blandande med ersättning och gjorde lite puré som lilleman fick smaka, och vilken hit det va!=) Så smaskigt och så roligt va det att äta. Det va ingenting av de två teskedar han fick som gick till spillo!

• Svar på tråden Mannes första smakis, 5 månader gammal (2 mån korr)
  • frökenmumin

Näe vad roligt! Kul att han gillade det
    Jag började ge smakisar till mina killar vid 4 månaders ålder (2 månaders ålder korrigerat). Det gick hur bra som helst, dom ääääälskar mat!

• LillaPluppen
    frökenmumin skrev 2010-07-04 19:01:21 följande:
    Näe vad roligt! Kul att han gillade det
    Jag började ge smakisar till mina killar vid 4 månaders ålder (2 månaders ålder korrigerat). Det gick hur bra som helst, dom ääääälskar mat!
    Ja jag funderade lite på hur gamla dina grabbar va när du började=) Är flitig läsare av bloggen!

Ja jag trodde inte att han skulle fatta galoppen eller ens gilla det men så fel man kan ha=)

Vad brukar dina grabbar äta för mat?
  • frökenmumin
    LillaPluppen skrev 2010-07-04 19:12:58 följande:
    Ja jag funderade lite på hur gamla dina grabbar va när du började=) Är flitig läsare av bloggen!

Ja jag trodde inte att han skulle fatta galoppen eller ens gilla det men så fel man kan ha=)

Vad brukar dina grabbar äta för mat?
    Roligt å höra att du gillar min blogg

Hahaha....han har väl tröttnat på flaskan. Det verkar iaf mina killar ha gjort till viss del. Dom älskar som sagt mat. Jag ger dom gröt till frukost, just nu verkar Sempers Banangröt (från 4 månader) vara nya favoriten. Till lunch brukar dom få en burk matpure. Favoriten är nog fortfarande majs och potatispuren. Fruktpuren älskar dom givetvis, där spelar det nog ingen roll vad jag ger
    Jag har börjat ge dom lite 5-6 månaders matpureér, men jag tar det lite försiktigt. Dom verkar ju som sagt inte ha tröttnat på 4 månaders burkarna ännu .
    Sen till middag är det lite olika ibland får dom mat, bland gröt och ibland ersättning
  • LillaPluppen
    frökenmumin skrev 2010-07-04 20:06:07 följande:
    Roligt å höra att du gillar min blogg

Hahaha....han har väl tröttnat på flaskan. Det verkar iaf mina killar ha gjort till viss del. Dom älskar som sagt mat. Jag ger dom gröt till frukost, just nu verkar Sempers Banangröt (från 4 månader) vara nya favoriten. Till lunch brukar dom få en burk matpure. Favoriten är nog fortfarande majs och potatispuren. Fruktpuren älskar dom givetvis, där spelar det nog ingen roll vad jag ger
    Jag har börjat ge dom lite 5-6 månaders matpureér, men jag tar det lite försiktigt. Dom verkar ju som sagt inte ha tröttnat på 4 månaders burkarna ännu .
    Sen till middag är det lite olika ibland får dom mat, bland gröt och ibland ersättning
    Ja det kan ju vara så=) Även fast han äter med god aptit ifrån den!
    Men rent spontant efter första försöket såhär så känns det som att lill killen kommer kunna äta ganska bra med mat så man får väl prova sig fram till va han gillar och hur mågna mål om dagen han vill äta mat=)
    Jag tänkte göra ganska mycket mat själv och de flesta puréer är ju inte så avancerade när de är såhär små. men frukt/efterrätts puréerna köper jag nog färdig=)
  • frökenmumin
    LillaPluppen skrev 2010-07-04 20:15:28 följande:
    Ja det kan ju vara så=) Även fast han äter med god aptit ifrån den!
    Men rent spontant efter första försöket såhär så känns det som att lill killen kommer kunna äta ganska bra med mat så man får väl prova sig fram till va han gillar och hur mågna mål om dagen han vill äta mat=)
    Jag tänkte göra ganska mycket mat själv och de flesta puréer är ju inte så avancerade när de är såhär små. men frukt/efterrätts puréerna köper jag nog färdig=)
    Åh jag tycker du är jätteduktig som tänker fixa din egen barnmat. Jag känner att varken har tid eller lust att stå och greja med sånt (jag önskar särskilt att lusten hade varit något större ) Men eftersom jag har 3 barn hemma hela dagarna så känner jag att tiden går åt iallafall.

Men vad jag ville ha sagt var iaf, du är jätteduktig som tänker fixa det själv!
  • LillaPluppen
    frökenmumin skrev 2010-07-04 20:22:36 följande:
    Åh jag tycker du är jätteduktig som tänker fixa din egen barnmat. Jag känner att varken har tid eller lust att stå och greja med sånt (jag önskar särskilt att lusten hade varit något större ) Men eftersom jag har 3 barn hemma hela dagarna så känner jag att tiden går åt iallafall.

Men vad jag ville ha sagt var iaf, du är jätteduktig som tänker fixa det själv!
    Det är ju första barnet och jag har "bara" en liten kille=)  Man får väl se hur det går och om man orkar, men det känns som det kan vara värt det med tanke på priserna på barnmatsburkarna iallafall, ja menar 10:- styck är inte billigt precis.
  • frökenmumin
    LillaPluppen skrev 2010-07-04 20:25:03 följande:
    Det är ju första barnet och jag har "bara" en liten kille=)  Man får väl se hur det går och om man orkar, men det känns som det kan vara värt det med tanke på priserna på barnmatsburkarna iallafall, ja menar 10:- styck är inte billigt precis.
    Ja det är verkligen jättedyrt och ännu dyrare blir det när man har två matmonster
    Men som sagt, jag känner att tiden liksom inte riktigt räcker till. Det är därför jag blir så himla imponerade på dom som har tid och ork
Svar på tråden Mannes första smakis, 5 månader gammal (2 mån korr)