• kayla23

Hur går det till när man väl bestämt att man vill adoptera?

Hejsan min man och jag har övervägt länge om att adoptera då det inte funkar för oss att ha barn.

Vi har läst runt lite på nätet men har inte blivit så där jätte kloka på det.

Vänder mig till er här på FL och hoppas att någon/några kan ge lite råd eller berätta lite hur hela precessen

går till?? vad kraven är?? hemutredning? utbildningar? jobbkrav?

Är så himla tacksam för alla svar som går att få ....

mvh Kayla

• Svar på tråden Hur går det till när man väl bestämt att man vill adoptera?
  • Fru U

Du börjar med att kontakta familjerätten i din kommun. Sen brukar man oftast på komma på ett info-möte där de berättar att man ska gå en obligatorisk adoptionsutbildning och de ska säga var ni kan gå den o vem som håller sådana kurser.

Sen går man kursen och hör av sig igen till FR som påbörjar en hemutredning när ni lämnat in en formell ansökan om hemutredning.

Man ska vara över 25 och gift. I princip ska man ha jobb. Utbildning har sverige inga krav på men de länder man adopterar ifrån kan åsikter om det.

Lycka till

Svaren bor i hjärtat
  • Emeli

Ställ er i kö, dvs anmäl er som sökande till en eller flera adoptionsorganisationer. Det är lång väntan till de flesta länder, och man kan få stå i kö i flera år innan man får skicka sin ansökan till något land. Adoptionsorganisationerna hittar du här: http://www.mia.eu/

• kayla23

Tack så mkt för era svar :D

Funderar på att ringa adoptionscentrum och prata med en rådgivare kramar

• en glad
    kayla23 skrev 2010-07-05 16:05:41 följande:

Tack så mkt för era svar :D

Funderar på att ringa adoptionscentrum och prata med en rådgivare kramar

Att kontakta familjerätten (de på socialkontoret som handlägger adoptionsärenden) är också en bra början ...
Svar på tråden Hur går det till när man väl bestämt att man vill adoptera?