ni som fått barn i v.35
ni som haft snabba barn ut, i vecka 35/36, hur har era små mått då dom kommit ut? har ni måstat ligga på barn4?
ni som haft snabba barn ut, i vecka 35/36, hur har era små mått då dom kommit ut? har ni måstat ligga på barn4?
Min kille vägde 2900 g och behövde ligga på neo en vecka för koll av viktuppgång, syresättning och solning av gulsot. Han kom 35 +3.
Mina söner kom i v. 35+2, vägde ca 2500 g/st och mådde superbra.
Fick komma till mej direkt och vi var fri att åka hem när vi ville.
Vi låg också på neo en vecka och sondmatade och solade. Barnet var medtaget och trött och ville inte äta.
Min dotter kom i v36, mitt vatten gick 36+1 och fick sedan igångsättning 36+3, hon vägde ca 2,6kg och mådde toppen. Vi behövde inte ligga på Neo (för det finns inte ens i Varberg där hon föddes), fast vi fick ligga på BB 6 dagar då de inte ville släppa hem oss förrän hon ammat helt utan tillägg enligt deras "matschema" i ett dygn.. Med matschema så menar jag att de hade ett schema på minimum hon skulle få i sig var tredje timme och detta ökades på sakta men säkert för varje dag, så hon vägdes innan varje mål och efter varje och det var inte förrän vi kunde följa det schemat enbart på amningen i ett dygn som läkaren godkände att vi åkte hem.
Min son kom i 36+3 och vägde 3030 g till sina 48 cm. Han mådde bra när han föddes men vi fick ligga kvar på specialbb i 8 dagar. Han tog rätt grepp om bröstet redan vid första tillfället, men han var för trött för att orka hålla sig vaken för att äta färdigt. Så det var en lång väg till att han började vända i vikt. Om jag får fler barn som har samma problem ska jag kräva att vi får sond med en gång för herregud vad jag fick slita med amningen och att försöka hålla honom vaken. 1,5 timmes försök till att få honom att äta, 1,5 timme vila och sen om igen, dygnet runt. Först dag 6 fick vi sond, vilken gudagåva!
Här hamnar barn som föds innan v 36+0 på neo och de som föds senare och har någon komplikation för mamma eller barn på specialbb.
Första barnet kom i vecka 36+3. Vägde 2095 g, 46 cm lång. Lite tillväxthämmad. Åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning. Vi åkte hem, när han gick upp i vikt på fri amning.
Andra barnet föddes i vecka 35+3. Vägde 1510 g, ca 40 cm lång. Tillväxthämmad. Han var inskriven på neonatal i 33 dygn med värmebädd och sondmatning. Efter 16 dygn fick vi ta med honom hem med hemsjukvård. Då kunde han hålla värmen själv men hade sonden kvar. När sonden togs bort, blev han utskriven.
Båda barnen har mått jättebra förutom att de inte har kunnat hålla värmen själva och inte har haft orken att äta själva.
tack för alla svar.
någon som fått mer än ett prematurbarn? och skriv gärna hur era förlossningar började, om ni hade mkt förvärkar/sammandragningar osv..
Min yngsta kom i v.36+3, var 51cm lång, och vägde 4035gr.
Han hade lite gulsot, men behövde aldrig sola. Vi stannade två dygn på BB, enbart för att jag skulle få vila, då det blev katastrofsnitt.
första barnet är fött i vecka 36 då jag hade havandeskapsförgiftning, förutom att han var lite medtagen och var lite mager (2255g) så mådde han bra, låg på vanlig avdelning och fick åka hem efter 4 dygn.
tredje barnet är fött i vecka 35+5 helt av naturliga orsaker - vägde 3380 gram. hade lågt blodsocker vid födseln men det rättade till sig efter ett dygn. Dock blev han gul och behövde sola, vi fick ligga kvar i 5 dygn pga solningen annars har vi fått åka hem redan första dygnet.
Jag fick sonen i vecka 34+4. han vägde 2306 gram och mådde bra. Vi var på neo i åtta dagar, han hade gulsot då behövde sola. Annars var allt bara bra, matade med sond i tre dagar, men han tog bröstet direkt. Fick åka hem efter åtta dagar men va fortfarande inskrivna. Åkte till sjukhuset i närheten och kollade gulsoten. Blev utskrivna när han var 16 dagar.
Idag är han åtta veckor och två dagar och är en stor bebis som i måndags vägde 4695 gram.
Förlossningen startade av att vattnet gick på natten. Sonen föddes vaginalt och han kom med rumpan först.
Jag hade sammandragningar från vecka 25 ungefär.
Min son föddes i vecka 36+4 och vägde 2660g och va 46 cm lång. Vi låg på BB i två dagar sen blev vi överflyttade till NEO och fick ligga där och sola och tillmatas i 2 veckor Sonen hade väldigt högt bilurubinvärde som inte vill gå ner och jätte lågt blodsocker.
När han föddes va han lite slö och tog tid på sig att börja skrika.
Förlossningen började med att vattnet gick i 36+3 och sen drog det igång av sig själv
Min son föddes i v.35+1, vägde 2475 gram och var 46 cm lång. Han sondades första dagen, behövde värmebädd och fick sola en del, vi stannade på neonatalen i fem dagar. Har sedan tidigare en dotter som föddes i v.24+1 så fem dagar var ingenting i jämförelse