• Luscinia

Mitt första år bok

Jag vet att många har efterlyst en "mitt första år" bok som även kan användas för adoptionsfamiljer och jag har hittat en jättevacker bok, Baby Bird Universe!

http://www.bokus.com/bok/9789185505005/baby-bird-universe/

Den här boken kan användas av bokstavligen ALLA familjer, hur man än blir familj, dvs regnbågsfamiljer, styvfamiljer, bonusar hit och bonusar dit... Flört 

Enda nackdelen är att den har mjuk pärm, så man får väl se hur många år den håller för ett idogt bläddrande... Skrattande

• Svar på tråden Mitt första år bok
  • Kärnhuset

Jag har en motsvarande bok som man fyller i för adoptivbarn på svenska (finsk författare) som heter "Hjärtebarn". Kontakta mig i inbox om någon vill ha.

• mammatM

det finns även en bok som heter "älskade barn" som har funnits på förlag normal. men det är nedlagt och det är på gång att man kan köpa den på rfsl:s webshop, men den har inte kommit upp där än. men förhoppningsvis snart. jättefin.

• Hej och Hopp

Jag har också babybird-boken och tycker att den är toppen!
    Den passar mycket bättre in för vår familj än "När du kom till oss" som visserligen är adoptionsbaserad men också mamma-pappa-barn-baserad.

• annika11

Hittade en hemsida när jag gogglade boken så jag har mailat och frågat om det finns några ex kvar.

• LyckaOchTålamod

Hemmagjord FOTOBOK  Solig

Jag tycker de finaste & roligaste minnesböckerna jag sett är de böcker som föräldrarna gjort själva.

Alltså en fotobok med alldeles egna foton, kommentarer, egna bakgrundsbilder, olika fina symboler, texter med roliga anekdoter mm.

Finns massor att välja på tex.

http://www.fujidirekt.se/fotobok/

• Biene
    LyckaOchTålamod skrev 2011-06-05 17:36:00 följande:
    Hemmagjord FOTOBOK  Solig

Jag tycker de finaste & roligaste minnesböckerna jag sett är de böcker som föräldrarna gjort själva.

Alltså en fotobok med alldeles egna foton, kommentarer, egna bakgrundsbilder, olika fina symboler, texter med roliga anekdoter mm.

Finns massor att välja på tex.

www.fujidirekt.se/fotobok/
    Ja, hemmagjord bok blir allra bäst. De flesta såna där "färdiga" böcker är inte helt anpassade till adoptivfamiljer, särskilt om barnet kommit som lite äldre och om man inte känner till all bakgrund kan det bli väldigt lite att fylla i. Att skapa sin egen fotobok är ju underbart för då kan man själv fylla på med den information och det upplägg man vill ha. Lite dyrare men helt klart nåt unikt... Det finns många olika siter som erbjuder fotoböcker.
    Crazy enough to have fun all the time
  • TomMon

Man kan ju scrappa ihop en själv i sådana fall, så att man kan limma in andra grejor än foton, typ flygbiljetter, åkband och annat!

• LyckaOchTålamod

Ja, scrappa eller foto-booka tycker jag brukar bli allra bäst.

Man kan - förutom att använda sina egna foton - även scanna in tex tågbiljetter, pass, visum, åkbiljetter, sedlar från ursprungslandet mm och använda i sin egengjorda fotobok. Blir jättefina foton eller bakgrundsbilder i albumet!

Lycka till med pysslandet! Flört

• Namaste72

Är det någon här som gjort en bok om tiden INNAN adoptionen?  Dvs från födsel till när barnet/barnen kommer till sin nya familj?

Jag hade aldrig hört talas om det innan men adoptivfamiljer i USA gör det tydligen, och det ska vara ett utmärkt redskap i identitetsskapandet enligt forskningen.

Utifrån de uppgifter man har skapar man en berättelse, där man flikar in uppgifter om tex biomamman, barnhem, fosterfamilj, födelsedatum, viktiga personer osv, och väver samman det med den egna väntan, barnbeskeded och till slut första mötet. Naturligtvis får man inte ljuga ihop något, men man kan göra tex en fotobok med bara några rader text under varje illustration/bild.

{ Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • LyckaOchTålamod

Superbra tips Hanya72!

Flört

• Namaste72
    LyckaOchTålamod skrev 2011-06-06 21:07:29 följande:
    Superbra tips Hanya72!

Flört
    Jag blir nästan förbannad att jag nästan missade detta med livsboken, för det är ju viktigt!... det är ingen som som sagt något om det, varken på föräldrautbildningen, på familjerätten, eller på organisationerna....
    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • annika11

jag har inte fått något svar om babybird boken , men jag sprang in i bokaffären i stan idag och där fanns ett ex kvar så den får läggas undan i bokhyllan tills det är dags.
    vi har även börjat på en egen bok där vi har tänkt skriva ner tankar och funderingar under proccesen som vi sen ska sätta ihop till något fint åt vårat barn.

Svar på tråden Mitt första år bok