Ang. Operation av Livmoder
Då jag får 2-3 år sedan diagnostiserades med endometrios efter att ha fått min och sambons första barn gjordes en tithålsoperation där de härdar som då fanns, avlägsnades.
Ingen behandling sattes in, då vi vid det tillfället försökte bli med barn...
Ca 6 månader efter OP plussade vi med lillasyster efter låååång väntan....
Började efter denna förlossning med mini-piller (Exlutena) men insåg rätt snabbt att jag gick ned mig totalt rent psykiskt med dessa...
Slutade med dessa för att endast några veckor senare försöka byta till ngt annat via ett besök hos BM, då jag provat allt i preventivmedels väg och aldrig klarat av att äta ngt då jag är otrolig känslig vad kommer till allt med hormoner i... Blir lätt deprimerad, går otroligt lätt upp i vikt, etc etc...
Men innan vi ens hann tänka tanken på att byta preventivmedel insåg vi till vår förvåning att vi väntar ännu ett mirakel...
Och nu står jag i valet och kvalet...
Har funderat fram och tillbaka över det här med ett hysterektomi...När gör man det?
Många tankar och funderingar kring detta och tanken har nu slagit mig att det kanske är ett bra alternativ för mig?
Jag känner på ngt vis att jag är otroligt nöjd över de barn jag fått, då jag inte för allt i världen trodde att vi skulle lyckas få till dem över huvudtaget... Det där med preventivmedel är ju heller ingen rolig historia då jag blir så otroligt psykiskt/fysiskt nedbruten av dem... Och sen känns det som att man kanske ska avlägsna livmodern innan endon hinner växa sönder och samman där inne....
Men allt är bara tankar och funderingar, och jag undrar om det kanske finns ngn som själv suttit/sitter i samma sits.. Eller ngn som faksiskt gjort denna operation..
Fördelar samt nackdelar... Dela gärna med er av tips och råd samt egna tankar och erfarenheter....