• tofsvippan

Hon stjäl min semester!!

Vi har två barn tillsammans 1 och 3 år... han har en 14-åring sen tidigare. Nu har han och pojkens mamma planerat hur semestern ska se ut och när han ska vara hos oss.... utan att fråga mig!!!!
    Visst jag vet att jag inte har nån talan i slutändan, men tänk om jag hade semesterplaner... ska HON bestämma min semester?
    Min man är så äckligt tofflig mot henne, dom har inte vart ett par på 13 år, ändå känner jag nån form utav svartsjuka bara för att han lyssnar mer på henne än på mig..
    Allt för att inte sonen ska ta illa upp och inte vilja komma hit... men jag tycker det är fel sätt att alltid låta henne bestämma.

Visst valde jag en man som hade barn sen tidigare, men min man valde också att sätta två barn till världen med mig...
    Då måste man också acceptera vad jag har att säga eller hur? 

• Svar på tråden Hon stjäl min semester!!
  • parvati

Det låter som att du och din behöver kommunicera mer med varandra, familjerådgivning?
    Sedan ingår väl hela familjens barn i sommarsemestern. Ja väljer man att leva med bonusbarn så får man lära sig att acceptera det.

• colombine

I år kanske det är försent att göra något, men inför nästa sommar tycker jag ni skall bestämma er ni två tillsammans för hur ni vill ha det. Sen får din man utgå från detta när han gör upp om sommarlovet med pojkens mamma. Med tre, kanske fyra, vuxnas semesterveckor att ta hänsyn till är det inte lätt att vara 14 år. Hur mycket har pojken själv fått vara med och bestämma om sommarumgänget ?

• Utan Barn
    parvati skrev 2010-06-30 17:35:20 följande:
    Det låter som att du och din behöver kommunicera mer med varandra, familjerådgivning?
    Sedan ingår väl hela familjens barn i sommarsemestern. Ja väljer man att leva med bonusbarn så får man lära sig att acceptera det.
    Gud vad less jag är på dessa meningar ovan ... Jag bara undrar, gäller inga vanliga regler för hur man beter sig vettigt och bra i en relation med sin (nya) partner så fort det handlar om styvbarn och ex-familjer?

Jag säger bara: Kommunikation! För MIG ter det sig HELT oförklarligt att din man inte kollar med DIG först, därefter tar det med sin 14-årings mamma. Sen blir det kanske att jämka hit och dit i slutändan ändå, men det gör ju sällan något om man bara fått vara delaktig i processen!

Jag hade blivit både ledsen och irriterad om min sambo och jag inte först hade diskuterat VÅRA gemensamma tankar och önskemål om sommaren innan han pratade med sina barns mor. Och inget blev några problem för någon i vårt fall.
  • tofsvippan

Håller med, KOMMUNIKATION, vi har haft det så bra, förra sommaren och där förra när vi bara hade ett barn och styvsonen var lite yngre..

Det tragiska i det hela är att vi pratar med varann men han är så rädd att pojken inte ska villa komma hit så han vågar varken säga emot mamman eller honom.... så när han kommer hit har vi en 14-åring som bestämmer.. eller försöker bestämma, men vad händer jo den stora stygga styvmamman säger NEJ ...

Denna ''stackars'' pojke har mer eller mindre blivit självuppfostrad pga att hans föräldrar var 17 när han föddes...

• LyckligtSlut
    AnnHam skrev 2010-06-30 17:55:45 följande:
    Gud vad less jag är på dessa meningar ovan ... Jag bara undrar, gäller inga vanliga regler för hur man beter sig vettigt och bra i en relation med sin (nya) partner så fort det handlar om styvbarn och ex-familjer?

Jag säger bara: Kommunikation! För MIG ter det sig HELT oförklarligt att din man inte kollar med DIG först, därefter tar det med sin 14-årings mamma. Sen blir det kanske att jämka hit och dit i slutändan ändå, men det gör ju sällan något om man bara fått vara delaktig i processen!

Jag hade blivit både ledsen och irriterad om min sambo och jag inte först hade diskuterat VÅRA gemensamma tankar och önskemål om sommaren innan han pratade med sina barns mor. Och inget blev några problem för någon i vårt fall.
    Precis. Det är väl föräldrarna som får anpassa sig i första hand eftersom de valt att splittra sin egen familj? Andra, inklusive barnen, ska väl inte ta skit för det. De får väl lära sig prata och diskutera helt enkelt.

Nej Tofsvippan, det är inte okej att de bestämmer allt utan att fråga dig. Din man får sluta toffla och diskutera med dig först och sedan får han och pojkens mamma kompromissa efter dina önskningar också.
    PMS året runt :(
  • MissLillan

Oj vad ledsen jag blev när jag läste detta! Jag kan inte för allt i värden förstå hur man kan/vill utesluta någon i familjen! 

• Glass

Skyll inte på HENNE, skyll på din man som inte rådgjode med dig först

• Thuleslapper

Känner igen det där lite..... min sambos ex skickade en lista med hennes önskemål angående semester, men skrev typså här: Vi har bokat stuga vecka x och x, då ska jag ha barnen. Vecka x och x kan du ta barnen osv....

Det betyder att sambon och jag får en enda vecka semester tillsammans
    Visst, han undrade väl vad jag tyckte men i slutändan bestämde hon ändå. Det är nu tredje sommaren som vi inte kan åka på en 2 veckors charter ihop och det känns inte kul alls.

MEN jag har fått honom att lova mig att nästa sommar ska han skicka ut listan först och då ska jag få vara med och planera

• tofsvippan
    MissLillan skrev 2010-06-30 19:25:34 följande:
    Oj vad ledsen jag blev när jag läste detta! Jag kan inte för allt i värden förstå hur man kan/vill utesluta någon i familjen! 
    Kan du förklara för mig vem som uteslutit någon... i vilken familj?? 
  • Modig
    AnnHam skrev 2010-06-30 17:55:45 följande:

Håller med dig helt och fullt!
Svar på tråden Hon stjäl min semester!!