• Modig

En bonusmamma berättar.

Jag här läst en hel del här på familjeliv.
    Det finns många trådar i ämnet bonusfamiljer.
    Tyvärr är dom inte allt för positiva till naturen, och bonusföräldrarna får ofta sig både en och två kängor.
    Är det något jag fått bekräftat så är det att en bonusförälder aldrig kan göra rätt.
    Därför vill jag berätta min historia, och kanske kanske få någon biomamma att förstå att jag är inte djävulens avkomma bara för att jag fått en ny roll i livet.

För 1,5 år sen träffade jag mitt livs kärlek.
    Att jag inte har barn och han två sen innan var inget som jag då såg som ett problem.
    Jag har alltid tyckt om barn och dom mig.
    Men självklart är det inte så enkelt i praktiken som i teorin.
    T.ex hade jag inte en aning om hur påfrestande det kan bli med en biomamma som ägnar sitt liv åt att förstöra biopappans liv.
    Ska jag vara helt ärlig trodde jag faktiskt inte att det fanns människor som engagerade sig så hårt i att förstöra för andra.

Nåväl, vi byggde upp vår relation och efter ett halvår tyckte vi att det var dags för mig att träffa barnen.
    Det blev fullträff direkt.
    Dom diggade mig och jag dom.
    Då var jag mer en lektant än något annat.
    Så ännu ett halvår senare bestämde vi oss för att flytta ihop...
    Och här började såklart rollerna att skifta.
    Jag var inte längre på besök, jag var en vuxen som ingick i familjen.

Jag har aldrig varit, är inte, och kommer aldrig bli barnens mamma.
    Det är ingen roll jag aspirerar på.
    Barnen har redan en mamma och det är henne dom älskar.
    MEN!
    Dom tycker om mig, och jag dom och i vårt gemensamma hem är det vi alla tillsammans som bestämmer hur det ska vara.
    Något som biomamman har svårt att acceptera, för enligt henne har jag inget med hennes barn att göra.
    Där har vi i sig ett stort problem.
    Barn med dåligt samvete för sina känslor mår inte bra, men det vill inte biomamman se.

I början hade nog sambon en dröm om att vi skulle bli den perfekta kärnfamiljen, men det insåg han att det inte funkar så.
    Just för att jag inte är mamma.
    Vi hade många och långa diskussioner om hur vi skulle bygga upp familjen på bästa sätt. 
    Vägen har varit knaglig och än är vi inte i mål, men det blir lättare och lättare för var vecka som går. 

Som jag skrev innan så är det vi som familj som bestämmer hur vi vill ha det. 
    Allt från husregler till enad front gentemot mamman. 
    Däremot har vi insett att vissa delar med barnen måste sambon ta.
    Tex är det alltid han som väcker skruttarna på morgonen.
    Det är deras pappa dom vill ha då, och det ska dom få.
    Det är även han som tar dom stora uppfostringskonflikterna, även om vi satt reglerna tillsammans.
    Men det mesta delar vi på.
    Ibland hämtar jag på dagis, ibland han, ibland tillsammans.
    Ibland är det jag som nattar, ibland är det han.
    Mina konflikter får jag ta, och vi har som en regel i huset att man alltid blir sams och avslutar med en kram.

Ibland är det jobbigt att vara bonusmamma, det kommer jag inte att sticka under stol med.
    Det är mycket man ska anpassa sig till, och även om jag är vuxen så är jag bara människa.
    Det är ibland svårt när barnen har en "anti" period gentemot mig, för det händer.
    Det är inga långa perioder men det är svårt att ta att bli ratad av ett barn som man tagit till sig. Jag känner mig dessutom väldigt ouppskattad i dessa stunder, som att allt jag gör för dessa barn inte spelar någon roll.
    Men jag vet att det är mina mänskliga känslor som spelar spratt, och jag vet också att barn är barn och barn är nyckfulla.
    Men det ÄR jobbigt.
    Jag kommer aldrig att ha samma tålamod med mina bonusbarn som jag kommer att ha med eventuella egna barn.
    Jag kommer inte att ha samma koppling till mina bonusskruttar.
    Och det är samma omvänt.
    Dom kommer aldrig att ty sig till mig som till sina bioföräldrar.
    Dom kommer aldrig att älska mig på samma sätt.
    Det har tagit tid att acceptera den känslan.
    Som t.ex att dom tre ligger och myser i sängen en lördag morgon, men jag är inte riktigt med.
    Det är så det är nu, kanske det förändras, kanske inte, men hur som är det upp till mig att acceptera den känslan och jobba med den, och aldrig att jag klandrar barnen för det.

Kontentan är ändå att vi fyra lever som en lycklig familj med våra ups and downs.
    Vi har våra rutiner och regler som funkar för oss, och vi lär oss allt mer om vår konstellation vad tiden går.
    Relationen med barnen är inte alltid lätt, men det blir alltid bra i slutändan om alla bara vill... och det vill vi.

Däremot är det svårare med Biomamman.
    Att hon vägrar acceptera mig som en del av hennes barns liv är inte sunt för barnen.
    Hon får hata mig bäst hon vill, det är självklart trist att vi inte kan ha en vuxen relation, men jag gråter inte över det.
    Det jag däremot kan gråta över är hur hon får barnen att må dåligt.
    Att dom inte vågar prata om mig eller deras pappa med henne ger dom dåligt samvete över sina känslor och sin glädje.
    Något ett barn aldrig ska behöva ha.
    Hon ger löften till barnen i deras pappas namn, när hon vet att han inte kan leverera på löftet. Det gör att han får stå som svikare, vilket hon inte är sen att påpeka.
    Hon skickar med smutsiga kläder i dagisväskorna, varför förstår jag inte.
    Hon tar varje tillfälle i akt att förklara för pappan vilken urusel människa och far han är.
    och så kan jag fortsätta i evigheters evigheter, för hennes dumheter tar aldrig slut.
    Hon kommer dock aldrig att kunna splittra oss som familj, för vi är sammansvetsade av kärlek. Det hon gör är att skada sina barn på ett känslomässigt plan.

Så jag måste fråga alla er biomammor därute.
    Är det inte bättre att barnen lever i en kärleksfull miljö där respket är kodordet?
    Är det inte det vi alla vill att våra barn ska få?
    Är inte det bättre än att barnen ska få betala priset för dom vuxnas egoism?
    För du kanske tror att det är exet du straffar, men det är i själva verket barnen som lider.
    Barnen som du säger dig älska mer än livet självt.

Fundera på det.

• Svar på tråden En bonusmamma berättar.
  • Anonyhm

Jag är varken bio eller bonus. Jag lever med barnets pappa. Men jag svarar ändå. Om det någon gång skulle te sig så att vi går skilda vägar så önskar jag att den min man träffar och väljer att leva med är som du. En dam som inte vill vara mamma till mina barn men bonusmamma. Precis som det låter. En bonus. Som älskar mina barn och tar hand om dem. Någon som de känner sig trygga med och anförtror sig åt. Jag skulle aldrig vilja att de bodde med någon som de kände att de måste hålla distans till för att inte såra mig. Barnen kommer först och barn kan aldrig få för mycket kärlek. Du låter som en bra bonusmamma

• Hertha

Jag vet inte varför jag svarar här men jag fastnade för ett stycke . Jag har inga bonusbarn men däremot egna barn. Jag har jobbat hyfsat länge med ungdomar som lärare och vill bara berätta för dig att var inte så säker på det där med tålamodet . Jag hade oändligt mycket mer tålamod med mina struliga elever än vad jag någonsin har haft med mina barn! Så döm dig inte för hårt nu !

• Modig
    Anonyhm skrev 2010-06-29 14:33:55 följande:
    Jag är varken bio eller bonus. Jag lever med barnets pappa. Men jag svarar ändå. Om det någon gång skulle te sig så att vi går skilda vägar så önskar jag att den min man träffar och väljer att leva med är som du. En dam som inte vill vara mamma till mina barn men bonusmamma. Precis som det låter. En bonus. Som älskar mina barn och tar hand om dem. Någon som de känner sig trygga med och anförtror sig åt. Jag skulle aldrig vilja att de bodde med någon som de kände att de måste hålla distans till för att inte såra mig. Barnen kommer först och barn kan aldrig få för mycket kärlek. Du låter som en bra bonusmamma
    Tack vilken kommentar! Så glad jag blir!
    Som bonusmamma lever jag med ett ständigt dåligt samvete över att alltid göra fel.
    Älskar för mycket, eller för lite.
    Ställer upp för mycket eller för lite..
    Det är alltid någon som vill klaga, och dom kan alltid hitta något att känga till en för.
    Om inte annat kan dom dra kortet att jag splittrat en familj.
    Att jag inte kom in förrän 2 år efter separationen verkar inte spela någon roll.
    Så jag blir verkligen glad för din fina kommentar!
  • Modig
    Hertha skrev 2010-06-29 14:34:03 följande:
    Jag vet inte varför jag svarar här men jag fastnade för ett stycke . Jag har inga bonusbarn men däremot egna barn. Jag har jobbat hyfsat länge med ungdomar som lärare och vill bara berätta för dig att var inte så säker på det där med tålamodet . Jag hade oändligt mycket mer tålamod med mina struliga elever än vad jag någonsin har haft med mina barn! Så döm dig inte för hårt nu !
    Det kanske kommer med tiden då? :)
    Jag har trots allt bara varit med i barnens liv i ett år. Det tar tid att anpassa sig till nya roller så :)
    Tack för din positiva kommentar! Det värmer!
  • Thelisesmamma

Jag är bonusmamma åt två barn. Relativt stora nu,men har varit tillsammans med deras far i tre år o vi fick ett gemensamt barn nu i mars. Känner igen mej så otroligt mycke i din berättelse! De där om att "dom tre" ligger å myser å såna saker... upplever exakt samma. Och deras mamma har också varit en riktig häxa.... med stort H! Plus att min sambo är 11 år äldre än mej, jag va så ung när jag inledde förhållandet med honom, två år efter deras separation,så de har varit otroligt tufft. Å jag önskade att de fanns fler i  liknande sits,ville så gärna prata med ngn som visste va ja gick igenom...

• Mambo77

Jag har ett barn och är inte längre ihop med pappan. Och han har träffat en ny och det ända jag känner är hoppas hon är bra och hon verkar helt okej vad jag fått intryck av än. Jag hoppas att hon och jag kan ha en bra relation och ja tom kanske ses någon gång utan pappan och bara ta en fika eller leka med vår son, ja drömmen är att hon och jag ska gilla varandra

Jag kommer göra allt för att hon, barnet och jag ska gilla varandra, som sagt för mitt barn skull skulle jag tom spela teater att jag gillar henne trotts jag inte gjorde det. Hon kommer tillbringa så mycket tid men barnet så hon kommer vara viktig.

Det enda jag skulle vara rädd för är att barnet fastnar för henne och så tar det slut och hon bara försvinner ur barnets liv och en saknad står kvar.

Men om hon skulle vilja fortsätta ha kontakt med barnet så skulle jag stå där med öppna armar allt för mitt barns skull!

En stor ros till dig som kämpar på så bra! Beundrar dig, själv undrar jag om jag skulle våga mig in i en relation där den andra hade barn...

• Modig
    thelise mamma skrev 2010-06-30 10:29:10 följande:
    Jag är bonusmamma åt två barn. Relativt stora nu,men har varit tillsammans med deras far i tre år o vi fick ett gemensamt barn nu i mars. Känner igen mej så otroligt mycke i din berättelse! De där om att "dom tre" ligger å myser å såna saker... upplever exakt samma. Och deras mamma har också varit en riktig häxa.... med stort H! Plus att min sambo är 11 år äldre än mej, jag va så ung när jag inledde förhållandet med honom, två år efter deras separation,så de har varit otroligt tufft. Å jag önskade att de fanns fler i  liknande sits,ville så gärna prata med ngn som visste va ja gick igenom...
    Det finns nog många i samma sits, men eftersom vi är klassade som just djävulens avkomma, och inte riktigt har något existensberättigande i mångas ögon... Ja då blir det ju att man håller tyst om sina känslor.

Hoppas att det går åt rätt håll för dig. :)
    Mambo77 skrev 2010-06-30 10:42:45 följande:

Jag har ett barn och är inte längre ihop med pappan. Och han har träffat en ny och det ända jag känner är hoppas hon är bra och hon verkar helt okej vad jag fått intryck av än. Jag hoppas att hon och jag kan ha en bra relation och ja tom kanske ses någon gång utan pappan och bara ta en fika eller leka med vår son, ja drömmen är att hon och jag ska gilla varandra

Jag kommer göra allt för att hon, barnet och jag ska gilla varandra, som sagt för mitt barn skull skulle jag tom spela teater att jag gillar henne trotts jag inte gjorde det. Hon kommer tillbringa så mycket tid men barnet så hon kommer vara viktig.

Det enda jag skulle vara rädd för är att barnet fastnar för henne och så tar det slut och hon bara försvinner ur barnets liv och en saknad står kvar.

Men om hon skulle vilja fortsätta ha kontakt med barnet så skulle jag stå där med öppna armar allt för mitt barns skull!

En stor ros till dig som kämpar på så bra! Beundrar dig, själv undrar jag om jag skulle våga mig in i en relation där den andra hade barn...

Det låter som att du har helt rätt inställning.
    Önskar att mina bonusskruttars mamma resonerade som du.
    Jag erbjöd tex henne att hålla dagiskalas för dottern tillsammans med oss, men det blir lite svårt när hon ska låtsas som att jag inte finns. Så vi fixade det själva eftersom hon inte "hade lust". 
    Men tänk hur mycket lättare livet hade blivit om man kunde hjälpas åt och i alla fall prata till varandra som två vuxna.

Jag hoppas verkligen att ditt ex nya tjej har en vettig inställning hon med.
    Då kommer ditt barn att bli en väldigt trygg människa med gott om kärlek i livet.
    Underbart! :)
  • Thelisesmamma

Ja det verkar som att vi är "svarta fåret" i allt. Man kan ALDRIG hjälpa vem man faller för. Å vill "kärringarna" va sura å bittra får dom va de, dom blir inte ett dugg lyckligare för det, och vi har kört stenhårt me att va låtsas inte om henne, då har de plötsligt vänt å nu är hon solstråle mot mej,ända sen hon fick veta att vi skulle ha barn ihop, då va de precis som att hon helty enkelt fick fatta att vårat förhållande inte bara va nått "tillfälligt". Nu är hon trevligare mot mej än mot min sambo till o me. Men jag förlåter henne aldrig för de hon gjort. Dragit in socialen,familjerätter å advokater. Enbart för att förstöra! Å försöka ta barnen från sin far. Idioti! Men de  man ska göra är att ALDRIG ge upp å låta henne få som hon vill. Dem tröttnar efter ett tag. Kämpa för Kärleken!! Det är de värt! :) Kram till er underbara folk som skriver så vettiga saker!

• TessaS

Förutom att min mans ex inte alls är något monster utan vi kommer kommer ganska bra överrens så känner jag igen mig i dina tankar
    (föga förvånande, vi brukar vara rörande överrens i "styv-trådar"... )

Tack o lov är inte hysterin gällande styvmammor lika galen irl som den är här... Eller jag har i alla fall aldrig märkt av det.
    När jag på jobbet beklagar mig över tonårsfasonerna hemma och att jag helst vill skicka dom till Sibirien på arbetsläger, så nickar tonårsföräldrarna förstående och vi delar med oss av "roliga" tonårsincidenter.
    Gör jag det här så blir jag av med huvudet, ty jag är en ond ond människa som borde bli piskad på ett torg...

• Tettan
    Anonyhm skrev 2010-06-29 14:33:55 följande:
    Jag har varit i TS:s situation och vet precis hur svårt det kan vara när man älskar barnen men inte riktigt "får". Numera lever jag med en annan man och vi har tre gemensamma barn.

Jag håller helt med ovanstående. En bonusmamma som du är väl vad ALLA (barn, sambo, biomamma) borde önska sig
Svar på tråden En bonusmamma berättar.