• pennyson

Hade ni valt att köpa en ny bilstol?

Vi har en akta graco duoflex till vår son, han sitter bra i stolen och det är inga problem. Men jag såg ett test som gjorde 2007 med den stolen och jag blir nästa rädd. Stolen är just en från 2007. Den har ett stödbed som man ska ha när man har stolen bak, testet visade att stödbenet riskerar att tränga in i stolen vid en krock samt att stolen flög ur vid testet och det gick inte att testa vidare. Jag vet att man inte ska tror på allt som står i tester. men det låter ju allvarligt att stödbenet kan tränga in i stolen, funderar på om vi ska köpa en ny stol. Hur hade ni gjort? Akta själv säger att stolen är säker och att de har testat den noga. Men ändå.....

• Svar på tråden Hade ni valt att köpa en ny bilstol?
  • Joico

För den sakens skull hade jag inte köpt en ny stol

Däremot har Duoflexen en viktgräns på endast 18kg i baksätet, vilket kanske är en anledning till att köpa en annan stol med högre viktgräns för att förlänga bakåtvänt-tiden.

• tinis77

Jag har en duoflex, och jag är inte rädd för att använda den. Hade den varit farlig så hade den inte fått säljas. Men jag håller med annnan, en större stol så att barnet kan åka bakåt kanske kan behövas.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • sarsparis

Att den är 18 kg bak visste vi när vi köpte den, han åker mest fram ändå, enda gången den avänds bak är när han åker med farmor och farfar då de inte har kopplat bort airbagen fram.  Jo jag tänker också att den inte borde få säljas om den nu är så farlig, men enligt akta själv är den testad och säker, men enligt testfakta i detta fall är den farlig så vad sjutton ska man tro......

• sarsparis
    sarsparis skrev 2010-06-26 19:22:08 följande:
    Att den är 18 kg bak visste vi när vi köpte den, han åker mest fram ändå, enda gången den avänds bak är när han åker med farmor och farfar då de inte har kopplat bort airbagen fram.  Jo jag tänker också att den inte borde få säljas om den nu är så farlig, men enligt akta själv är den testad och säker, men enligt testfakta i detta fall är den farlig så vad sjutton ska man tro......
    nu tänkte jag mer än jag skrev ;) jag har också läst testet om det är det från testfakta ts menar, jag tycker också att det är lite skrämmande, vi har ändå valt att ha den stolen då han åker fram mest och vi åker inte så där jätte mycket bil, skulle jag däremot åka bil dagligen eller långa sträckor ofta jag jag nog övervägt att köpa en annan.
  • stor grön drake
    sarsparis skrev 2010-06-26 19:22:08 följande:
    Största felet med testfakta är att de väldigt sällan uppdaterar sina artiklar med vad fabrikanterna gjort för åtgärder.
  • sarsparis
    stor grön drake skrev 2010-07-05 09:06:38 följande:
    Största felet med testfakta är att de väldigt sällan uppdaterar sina artiklar med vad fabrikanterna gjort för åtgärder.
    Visst är det så, men just den stolen är ju inte förbättrad, tror att modellen senare är förbättrad. Sen finns det bilder på testfakta som visar hur stolen beter sig vid en krock, och i jämförelse med andra var den ju ett riktigt bottennapp, men vi har kvar den än så länge, kommer får ärva kusinens stol då han snart ska få byta.
  • stor grön drake
    sarsparis skrev 2010-07-13 15:28:07 följande:
    Visst är det så, men just den stolen är ju inte förbättrad, tror att modellen senare är förbättrad. Sen finns det bilder på testfakta som visar hur stolen beter sig vid en krock, och i jämförelse med andra var den ju ett riktigt bottennapp, men vi har kvar den än så länge, kommer får ärva kusinens stol då han snart ska få byta.
    men då har den ju ändrats
    såg att den inte heter duoflex mera, utan duo xtp, men testfakta kunde ju informera om att produkter ändrats/tagits bort/ersatts, men det gör de inte. Finns något barnvagnstest tror jag, där de har en massa fel på vagnarna, men inte informerar om att i princip alla tillverkare senare har åtgärdat felen...
Svar på tråden Hade ni valt att köpa en ny bilstol?