• detblirenbebis

Tidig vattenavgång, nu blodblandat fostervatten

Hej! Ligger inne för tidig vattenavgång, kom in för en vecka sen i v26+4 och sedan dess har det tack och lov varit ganska lugnt. Ingen förändring på fostervattnet, bra hjärtljud och inga sammandragningar.

Igår blev jag ist väldigt rädd då fostervattnet var blodblandat. Jag som hoppas så att få ligga kvar iaf ett par veckor till. Drömmen är ju självklart längre än så men just nu tar jag en liten dag i taget.

Ngn som har erfarenhet av detta att dela med sig av? hur såg erat foster vatten ut, låg ni länge även om det var blodblandat? BM säger att vi bara kan vänta och se, det kan vara att det satt igång, det kan vara ngt annat.. vänta vänta..

Jag hatar just nu att vänta.... Men är så tacksam för varje dag som går.

• Svar på tråden Tidig vattenavgång, nu blodblandat fostervatten
  • knäppisen

Mitt fostervatten gick lite senare än ditt, v 28+6. Det som kom först i samband med splaschet, var missfärgat brunt  vilket tydligen berodde på att han hade bajsat i vattnet. Och gör de det så ska de enl vad de sa till mig, ut ganska snabbt. Han fick 24 timmar på sig att komma ut av sig självt, gjorde han inte de så skulle de snitta mig och plocka ut honom. Detta var tidigt på morgonen o jag blev ju givetvis liggande på BB. Senare under kvällen kom det blod i fostervattnet, de gjorde då genast ett UL för att se varifrån blödningen kom men de hittade ingenting. Läkaren pratade om att det kunde vara för att förlossningen hade satt igång. Han kom ut ca 2 timmar senare.

• detblirenbebis

oj, vad snabbt allt gick. Du måste varit i chock! Hur mår ni idag, när var det här? Vet dom varför vattnet gick på dig? I mitt fall så vet dom inte då jag inte visar några som helst tecken på infektion.  Nu har jag haft så här i ett dygn och har fortf inga sammandragningar, tack och lov. Nu vill jag bara komma förbi helgen...

Hoppas du och skrutten mår bra!

• knäppisen

Det är snart fyra år sen så det har ju gått ett tag
    Vattnet har gått spontant och förtidigt med båda barnen (v 33 o v 28) och de vet inte varför. Till mig sa det att tar man sig förbi de tre första dygnen utan att förlossningen sätter igång så är chansen stor att man kan gå till i princip fullgången. Mina barn ville dock inte vänta så länge, ettan kom ut efter tre dygn, tvåan efter 18 timmar. Och jo, det var lite chockartat, men det är bara att hänga på o göra det bästa man kan!

Hoppas din lillknodd har det bra i magen och vill stanna där många veckor till. 

• Full av förhoppning
    detblirenbebis skrev 2010-06-25 10:07:43 följande:
    Hej! Ligger inne för tidig vattenavgång, kom in för en vecka sen i v26+4 och sedan dess har det tack och lov varit ganska lugnt. Ingen förändring på fostervattnet, bra hjärtljud och inga sammandragningar.

Igår blev jag ist väldigt rädd då fostervattnet var blodblandat. Jag som hoppas så att få ligga kvar iaf ett par veckor till. Drömmen är ju självklart längre än så men just nu tar jag en liten dag i taget.

Ngn som har erfarenhet av detta att dela med sig av? hur såg erat foster vatten ut, låg ni länge även om det var blodblandat? BM säger att vi bara kan vänta och se, det kan vara att det satt igång, det kan vara ngt annat.. vänta vänta..

Jag hatar just nu att vänta.... Men är så tacksam för varje dag som går.
    Mitt vatten gick i vecka 21+1. Lyckades ligga i strikt sängläge i 2 månader innan värkarna började och inte upphörde och Elias föddes i v 29+5. Hans lungor var jättedåliga men han klarade sig och idag är han en frisk och fin tvååring med bus i blicken!!

Först var vattnet klart... sen grönaktigt med små plättar i (då hade han varit stressad och bajsat) sen blev det klart igen och sen rödorange som blodapelsinjuice pga lite blod... och sista månaden blödde jag och det var som rent blod det som kom ut fast det egentligen var blandat med fostervatten.

Hinnorna torkar ut utan fostervatten och kan brista lite och små blodkärl kan gå itu... det behöver inte betyda nåt, men de måste ha uppsikt och göra CTG och kolla hjärtljuden fallifall det är moderkakan som håller på att lossna och då måste bebisen ut fort.

Håller tummarna för dig!!!
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • detblirenbebis

Full av förhoppning- Tack så mycket, det känns skönt att höra att jag kan ha turen med mig och få ligga inne ett tag till innan lillen kommer ut. Gud vad stressande det måste ha varit för dig. Jag är nervös varje gång det rinner till  och man ska titta på färgen.  Vad härligt att höra att ni mår bra idag även om jag förstår att vägen dit varit tuff.

Är så tacksam för svar, det lugnar enormt!

• Full av förhoppning
    detblirenbebis skrev 2010-06-26 18:10:03 följande:
    Full av förhoppning- Tack så mycket, det känns skönt att höra att jag kan ha turen med mig och få ligga inne ett tag till innan lillen kommer ut. Gud vad stressande det måste ha varit för dig. Jag är nervös varje gång det rinner till  och man ska titta på färgen.  Vad härligt att höra att ni mår bra idag även om jag förstår att vägen dit varit tuff.

Är så tacksam för svar, det lugnar enormt!
    Kan även trösta dig med att du kommit så långt innan vattnet gick, så bebisen har hunnit utveckla lungorna mycket mer än Elias hade... och redan börjat öva på andningsrörelser + att överlevnadschansen är oändligt mycket större om man bara ser till veckorna

Har de mätt vattenmängden?? Har du fått kortisonsprutor? Var ligger du?

Håller tummarna för dig!!
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • detblirenbebis

Tack . Jag ligger nu på huddinge/stockholm fick kortisonsprutorna förra veckan direkt när dom förstod att det var vattnet som gått. Nu ligger vatten mängden på 46, men tycker redan att magen börjat  svälla upp igen.. kändes nästan som pyspunka direkt efteråt men det kanske är inbildning .Jag har iaf fått mycket större mage på 1 vecka  Dom säger att han inte ligger och torkar därinne iallafall utan att han småduschas hela tiden. Jag sipprar lite olika fr dag till dag och som tur är har han liksom sjunkit ned och proppat för men om jag ligger platt eller rör på mig så slinker det liksom förbi. haha vilken förklaring. dom tror att det är så iaf och säger att om det skulle ha läkt borde det gort det inom 3dagar.

Jag såg att du bloggat under din resa, det är så bra att man tar sig tid att göra det. Det är verkligen stöttande då man inte hittar så mycket info. Har inte läst än, men tänkte börja följa din resa.

Själv skriver jag bara manuell dagbok i dagsläget.. avkopplande på nåt sätt.

• detblirenbebis
    knäppisen skrev 2010-06-26 10:54:22 följande:
    Det är snart fyra år sen så det har ju gått ett tag
    Vattnet har gått spontant och förtidigt med båda barnen (v 33 o v 28) och de vet inte varför. Till mig sa det att tar man sig förbi de tre första dygnen utan att förlossningen sätter igång så är chansen stor att man kan gå till i princip fullgången. Mina barn ville dock inte vänta så länge, ettan kom ut efter tre dygn, tvåan efter 18 timmar. Och jo, det var lite chockartat, men det är bara att hänga på o göra det bästa man kan!

Hoppas din lillknodd har det bra i magen och vill stanna där många veckor till. 
    Åh, såg ditt inlägg nu, hur kunde jag missa det. jag som sitter på spänn efter era svar ! Blir jätteglad när du säger att dom sa så! Till mig kom överläkaren in och talade om att 70-80% föder inom en vecka ... tror du jag varit nervös denna vecka. Som tur är påbörjar jag vecka 2 här och har nu med lite positiv energi från er inbillat mig att jag kommer vara kvar här i allafall en vecka till.

Håller er uppdaterade och kommer kanske med nya "konstiga" frågor snart igen
  • detblirenbebis

Hej! Tänkte bara uppdatera läget. Idag 29+3 har jag fått permis och ska vara på sjukhuset varannan dag för provtagning och CTG Jag har fortfarane inga sammandragningar och fostervattnet ändrar färg från klart till rött fr dag till dag tycker jag. Läkaren säger att jag har goda chanser att kunna stoppa det hela till v 34 om jag inte får sammandragningar. Då försöker dom inte stoppa det. Håller tummar och tår och ligger snällt och stillt och väntar.

kram på er!

• knäppisen

skönt att bebisen stannar kvar än så länge. Att du kommit till 29+3 är bra jobbat !!
    Jag hoppas tiden går undan ett par veckor till så knodden får växa o gona till sig lite till innan h'n tittar ut. 

Svar på tråden Tidig vattenavgång, nu blodblandat fostervatten