• AnnaT

Är det normalt?

Min dotter föddes i vecka 33+0 förlossningen satt igång av sig själv och allt gick bra.
    Hon kunde andas själv fick bara titta på henne 3min innan dom gick iväg med henne och då började allt det jobbiga hade ingen anning om att hon skulle behöva vara kvar så länge och att jag inte fick bo med henne på avdelningen.

Hon fick ligga på värme bädd och det var något konstigt för hjärt larmet gick på hela tiden men det var inget allvarligt.
    Bara själva grejen att föda barn men sen att åka hem själv förstörde mig jag har aldrig mått så dåligt även om jag var där ofta närtan hela tiden fick jag skuldkänslor för att hon behövde med men samtidigt som min son hemma behövde mig.

Jag kunde inte visa för någon att jag var ledsen för jag vet att jag bara skulle må ännu sämre så jag försökte bita ihop.

En månad blev hon kvar och när hon kom hem var jag fortfarade rädd för att visa att jag älskar henne redan från början var jag så rädd att hon skulle dö och de satt i länge jag har alltid älskar henne men inte vågat visa det för jag har alltid att det skulle vara lättare så om hon inte skulle klarat sig..

Nu till saken det är snart 8 månader sen hon föddes men jag klarar inte av att tänka på tiden på sjukhuset och så fort jag kollar på bilder från sjukhuset så börjar jag stor gråta
    är det normalt att känna så går det över eller ska det behöva vara så hela livet?

• Svar på tråden Är det normalt?
  • Dixie

usch - det låter inte bra - kan du inte få hjälp genom tex bvc att få kontakt med en kurator eller liknande - du hade nog mått bra av att få prata igenom detta med någon!

Neo-avd brukar ju också ha egna kuratorer - kanske du kan ringa dem, även om det var ett tag sedan du var där!

• Nyfiken gul

Jag tror du skulle må mycket bättre av att bearbeta hennes förlossning och sjukhustid. Kan du prata med din barnmorska och få gå igenom jorunalen eller bara prata av dig lite och få saker förklarat för dig så lovar jag att du kommer att må bättre.

att få barn är  traumatiskt oavsett om det går bra eller blir komplikationer - man ska ALLTID bearbeta den upplevelsen.

Tycker det är synd att du inte tog tillvara på sjukhusvistelsen för neonatalpersonalen är mycket kompetenta på vård av barn OCH på eftervården av dom stackars trasiga föräldrarna som behöver minst lika mycket stöd och tröst som barnen.

Det är VÄLDIGT normalt att känna som du gör och det är synd att du inte visade det för då skulle du få veta att ALLA föräldrar som hade barnen på neonatal kände likandant!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • knäppisen
    Nyfiken gul skrev 2010-06-24 22:53:45 följande:
    .

Tycker det är synd att du inte tog tillvara på sjukhusvistelsen för neonatalpersonalen är mycket kompetenta på vård av barn OCH på eftervården av dom stackars trasiga föräldrarna som behöver minst lika mycket stöd och tröst som barnen.
    Jag kan inte hålla med. De är inte ALLS bra på att ta hand om rädda olyckliga föräldrar på neonatal. Det är väldigt vanligt att man kraschar först i efterhand och då finns det ingen som fångar upp en. Det ska vara obligatoriskt med kuratorskontakt både under och lång tid efter en sån händelse. Det ska inte sägas i förbigående att "jo, och så har vi ju en kurator också".

Jag tycker att du ska prata med din BVC-sköterska. Hon kan hjälpa dig. Har du inget förtroende för henne, ring BB, förlossningen eller den barnmorska du gick till på MVC.
Svar på tråden Är det normalt?