• Helena 1985

När började ni ge era barn MAT?

Jag har en kille som är 4månader, ja egentligen snart 3 månader. Undrar just hur andra har gjort med smakportioner och gröt och så? BVC ger mig lite olika svar. Skönt att höra era kommentarer också! Hur la ni upp matningen under dagen, min son äter bara ersättning.

• Svar på tråden När började ni ge era barn MAT?
  • Modgun

jag gav lillan smakisar när hon var fyra månader. Då började jag introducera det en gång om dagen efter att hon fått ersättning.

• Idapida83

jag började när min var 3 månader med lite potatis, palsternacka, morot och päron. allt i puré såklart

• Idapida83

hon fick en tesked efter ersättning och ökade sen med två teskedar och så vidare

• eilien

Helammade till 6mån och började därefter testa med lite mat, hon var dock inte så intresserad av ngt annat än tutte så det var inte förens hon var 8 mån som jag kunde byta ut ett helt mål. 
    Du behöver inte ta hänsyn till hans för tidiga födsel när det gäller maten,så vill du testa med smakisar vid 4 mån så går det bra. 

• Honeyflowers

Smakisar från 4 mån. Båda sönerna älskade mat direkt och nu lillebror åt både lunch och middag, 1 liten burk, vid 6 månader.

• Mejokana

Min bvc sköterska säger (har nu en son på 5 månader) att man ska börja ge smakisar när de är  runt 4-5 månader, efter 6 är det risk att de inte vill ha annat än bröstmjölk/ersättning. Vi får samtal om mat på bvc när barnet är runt 5 månader. Är barnet intresserat ska man ju hänga på.

Sonen har nu gröt med katrinplommon till frukost, smakis med potatis eller palsternacka till lunch och kvällsmat. Lite vatten till det. Sen ersättning nr 2

• sahara sahara

Vi fick höra att man inte korrigerar åldern när det gäller mat, så vi började med smakisar vid 3,5 månader (cirka 2 mån korrigerat). Först med små teskedar av potatis och/eller palsternacka mosat med ersättning, sen gröt. Därefter avocado och banan. Min dotter visade sig älska mat, så vi trappade upp rätt snabbt. I början fick hon ersättning efter varje smakismål (oftast lunchen), men snart behövdes inte det längre, utan vi bytte ut ett mål helt och hållet. Sen fick hon ersättning till frukost och kvällsmat, och riktig mat på dagen, och efter det bytte vi ut ersättningen mot välling.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Maria K

Vår Neo läkare sa att vi inte skulle korrigera maten så vi började ge smakportioner vid 6månader okorr.
    När vi sedan var på återbesök fick vi tyvärr träffa en annan läkare och hon sa att man ALLTID korrigerar mat.

Men vår dotter visade starka tecken på att vara intresserad när vi började så jag tror att vi gjorde rätt att börja trots att hon bara var 3,5mån korr.

• Cocco

Gastrologen sa att vi skulle börja vid 6 månader korrigerat eftersom magen inte är fullt utvecklad förrän då.

BVC får för övrigt inte rekommendera smakportioner före 6 månader. Då den allmänna rekommendationen i sverige är smakportioner från 6 månader. Det finns inget sk smakfönster det är semper som har hittat på det.

• Katarina76

Vid 5 månader (3 mån korr). Dottern kändes inte redo tidigare än så. Vi började med en halv tsk per dag. Först potatis som inte gillades, därefter palsernacka som var mycket godare.

Svar på tråden När började ni ge era barn MAT?