• Novemberstjärnan

    Svar på cellprovning, cellförändringar. Planerar att bli gravid!

    Hejsan!

    Undrar om någon kan ge mig ett svar. Vill bli gravid nu, har plockat ut spiralen och inväntar ÄL.

    Idag damp provsvaret från cellprovningen jag tog för en knapp månad sedan.
    Står att de vill ta något nytt test pga cellförändringar.
    Kan inte ringa mvc, de har stängt nu. Ska boka ny tid på måndag.

    Det jag undrar är om man trots detta provsvar, kan försöka bli gravid?

    Tack för svar!

    //undrande 

  • Svar på tråden Svar på cellprovning, cellförändringar. Planerar att bli gravid!
  • Novemberstjärnan

    Jomen, jag har ju bara gjort det första provet. Kommer väl ta en månad innan provsvar kommer igen. Och om det skulle bli behandling så får man inte ha sex på över fyra veckor, har läst och läst och läst. Men hittar ingenstans om man kan planera bli gravid trots detta provsvar!

  • DevilsDaughter

    Svårt... De kunde alltså inte se i vilken grad cellförändringarna var? Man kan göra cellprov när man är gravid, har hört att man även kan behandla om man är gravid, men det är jag mer osäker på..

  • Kalycia

    Jag skulle rekommendera dig att vänta med att bli gravid. Beroende på vilken sorts cellförändring det är kan behandlingen som följer vara skadlig för ett foster. Så för din och ett framtida barns skull, vänta. 

  • Kalycia

    Om de vill att du tar ett andra prov så är de nog snabba med att kolla det eftersom de uppenbarligen är oroliga dessutom.

  • Novemberstjärnan

    Hm ja, jag får helt enkelt vänta. Tack för era svar! Står ingenting om vilken grad eller nånting. Bara att de vill utreda med ytterligare provtagning.

  • Bellatrix

    Jag har gjort det där och vid nästa provtagning får de väl reda på vilken grad och om de ska tas bort. Ifall de ska tas bort är det nog inte så bra att bli gravid. Lycka till!

  • MysTic PrincesS

    Är väl 5 år sen jag hade cellförändringar efter ett test. Fick göra ett nytt test 1 år senare for att de ville se om förändringen var kvar, vilket den inte var. Men ring iaf och prata med mvc om det.


    Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket

    Jag har verkligen ingen kunskap om detta men rent spontant så tycker jag att du ska vänta tills saken är utredd.
    Om det nu skulle vara något som kräver behandling så är det väl bäst om det inte finns en bebis där inne?

    *håller tummarna för en snabb utredning och att det inte är något fel*


  • Kalycia
    Novemberstjärnan skrev 2010-06-25 14:11:47 följande:
    Hm ja, jag får helt enkelt vänta. Tack för era svar! Står ingenting om vilken grad eller nånting. Bara att de vill utreda med ytterligare provtagning.
    Ja, och isåfall misstänker de säkert något, så det är nog bäst du gör det så snart möjligt så du har saken ur världen och kan bli gravid sen.
  • Novemberstjärnan

    Nu har jag ringt för att boka tid. Två-tre månader framåt eftersom det var mycket små cellförändringar. Frågade om graviditet och hon skulle höra med läkaren och återkomma. Håll tummarna för mig!

  • 2barnsmor

    Jag ringde och frågade om jag "får" bli gravid nu när de visade att jag hade cellförändringar, absolut, svarade sköterskan. Kör på, lev som vanligt! =)
    Skulle de visa sig att de måste behandlas kan man vänta till efter graviditeten. De tar 10 år innan en ev cancer skulle kunna bli möjlig.
    Lev som vanligt! =) Stor kram och lycka till!!

  • alexia86

    hej har själv cellförändringar, har gjort 2 proven och ska göra ett 3dje, pratade med barnmorska om just graviditet o cellförändrigar, hon sa att det är ingen fara alls om man är/blir gravid, det ger ingen påvärkan på fostret.. men ofta får man höra olika från alla barnmorskor o läkare...

Svar på tråden Svar på cellprovning, cellförändringar. Planerar att bli gravid!