• Snöbollen

Skillnad mellan särskola och träningsskola

Vilka är fördelarna/ nackdelarna med att ha sitt barn där jämfört med att de går i vanlig grundskoleklass med resurs?
    Tänker på framtiden, min pojke är ej utredd än men vi misstänker ngn form av lindrig autism.

• Svar på tråden Skillnad mellan särskola och träningsskola
  • Busbellan

Jag tror det beror mycket på barnet och hur barnet klarar sig med att vistas i en större grupp. På särskolan är det ju mindre grupper och mer personal.
    Nu vet jag inte hur det fungerar hos er, men man bör tänka på det där med fritids efter skolan också. Går barnet på vanlig skola så är det antagligen fritids i en stor grupp som gäller och de grupperna kan verkligen vara stora.
    På särskolan kan det även där bli midre grupper. Min son börjar särskolan till hösten och kommer under fritdistiden stanna kvar inne på särskolan och istället kommer eventuellet några barn från vanliga fritids in där istället för att barnen på särskolan ska behöva byta lokal

Mamma till Nora, August och Ella
  • mamma till 2 frön

Skillnaden på grundsär och träning är att de har helt olika kursplaner. Grundsär har samma ämnen som den vanliga  grundskolan medan träning har 5 kursplaner med ämnen som fungerar mer som block. Jag skickar med lite länkar så kan du själv läsa på skolverket. För att få läsa efter obligatoriska särskolans kursplaner måste barnet vara inskrivet samt ha en begåvningsnedsättning, det "räcker" alltså inte med en diagnos inom autismspektrat. Vilken kursplan man går efter beslutar rektor om i varje enskild fall. Vanligt är att barn med gravare funktionsnedsättningar läser efter träningsskolans kursplaner men jag har elever på högre utvecklingsnivå som gör det och där vi integrerar de kursplaner både från grundsär samt vanliga grundskolans efter elevens styrkor. På så sätt kan vi arbeta mer med elevens styrkor och stärka de och fokusera mindre på de bitar som för endel är jobbiga och ouppnåbara. Vi har märkt att barnen når högre på detta viset samtidigt som deras självkänsla och självförtroende stärks.

Var det är bästa att gå beror helt på barnets förmåga samt kommunens förmåga att ta emot barn med speciella behov i vanlig klass. Det pratas mycket om inkludering och integrering, där den första handlar om att skolan ska anpassa sig efter varje elevs behov dvs mötas medan integrering mer är att man är med på det man kan av den vanliga undervisning och får special i övrigt, väldigt förenklat. Med skolans resurser idag känns inkludering som en utopi, tyvärr. Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite.

Tränings skola: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0910&infotyp=15&skolform=1311&id=1608&extraId=
    Särskola: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0910&infotyp=15&skolform=1311&id=1613&extraId=

Svar på tråden Skillnad mellan särskola och träningsskola