• Lolls

Behöver verkligen råd o hjälp!

Hej!

Min dotter är 2 o ½ år och hennesmage har aldrig krånglat. Bajsat regelbundet och så.
    Hon hade dock kolik som bebis.

För två veckor sen började hon bli hård i magen och kunde inte bajsa på 1 vecka. Det slutade med att vi fick en tid hos läkaren och hon fick ett klyx så hon kunde bajsa.
    Ingen rolig upplevelse för nån av oss =(
    Sen dess har hennes mage varit lite strulig. Vissa dagar så bajsar hon som vanligt o sen kan det börja gå 2-3 dagar o hon inte bajsar. Det blir bara lite "kludd" i blöjan.
    Vad beror det på o vad ska jag göra?
    Jag fick laktulos av läkaren som jag skulle ge henne på morgonen, men jag är så rädd för att laktulosen ska förstöra hennes mage mer o göra henne beroende av den för att hon ska kunna bajsa.
    jag brukar ge henne linfrö i yoghurten på morgonen o kvällen. Ger henne fullkornsbröd, och ser till att hon dricker mycket vätska. Men inget hjälper!

Något tips? Kan det röra sig om allergi eller nåt som gör att hon blir hård i magen?

Mvh Lollo

• Svar på tråden Behöver verkligen råd o hjälp!
  • Allergiexperten

Det låter som en förstoppning som brukar vara vanligt i denna ålder. Ofta kommer det i samband med att barnet börjar bli torr och provar pottan. Inte ovanligt att det inträffar vid start på förskolan då nya rutiner infaller. De generella råden man ger är laktulos, klyx och rutiner.  Dvs sitta på toaletten/pottan samma tid varje dag för att försöka bajsa, vara uppmärksam på när barnet visar tecken på att behöva bajsa, ge laktulos varje morgon för att göra avföringen lösare, ge klyx lavemang var 3:e dag om inte barnet har bajsat. Undvik stoppande kost, dvs för mycket mat med vetemjöl. Ge mer kokta grönsaker och undvik för mycket stekt mat.
    I de allra flesta fall är det inte någon bakomliggande sjukdom som orsak till förstoppningen. Att tänka på är att magen gör sig redo att tömma sig någon halvtimme efter man ätit därför är det bra att sätta barnet på pottan/toaletten efter mat. Är problemen återkommande bör man dock söka läkare för att utesluta bakomliggande orsak.
    Hälsningar Anitha

Svar på tråden Behöver verkligen råd o hjälp!