• Magz

IVF + igångsättning efter 1 vecka ?!?

Var hos BM i veckan och hon berättade att man (i Sthlm) enbart får gå över tiden en vecka om det varit IVF, annars sätts man igång. Hon var osäker på varför, men gissade att det kan vara att IVF-mammor ofta är lite "äldre" och moderkakan producerar ju mindre näring på slutet av graviditeten om man är äldre. Eftersom hon var osäker så frågar jag här... Någon som vet?

Dessutom gör man ju fler UL. Är det någon som vet något om det???

• Svar på tråden IVF + igångsättning efter 1 vecka ?!?
  • Finns ingen ledig signatur

08 när jag fick min lilla så vet jag att reglerna var sånna i Stockhom, men i göteborg räknas det som en vanlig graviditet å man får gå 3 veckor över.

Läste någostans att man börjar göra så i Stockholm oxå nu

• miacia

Jag har varit på extra tillväxtultraljud i v. 32 pga IVF. Ska också ringa till SÖS för överburenhetskontroll och bedömning av igångsättning en vecka efter tiden (v 40+6) Det tror jag är lite tidigare än vid vanliga graviditeter.  Men det verkar som det är så olika i olika landsting.  

Sen såg jag info att man anser att IVF-graviditet är en riskgraviditet p g a den hormonbehandling man utsatt kroppen inför. Men det verkar vara nåt de lärda tvistar om. 

• Postis

I mitt landsting gör de ingen skillnad på en IVF-graviditet och en "vanlig" graviditet. Inga extra ul (mer än vul i v 8 när man lämnas över till mvc från fertilitetskliniken) och man får gå över 21 dagar.

• Magz

Tack för svar. Verkar ju trots allt som det inte finns någon direkt förklaring. Hoppas bara att det lilla knytet kommer i tid så jag slipper bli igångsatt...

• Decius

Förklaringen jag har fått är att man helt enkelt inte vill riskera något för dessa föräldrar som i de flesta fall väntat väldigt, väldigt länge på att bli föräldrar och kanske dessutom bara får en chans att bli det. De risker som finns är sämre näringstillförsel och att moderkakan ibland lossnar sent i graviditeten. Själv har jag ibland funderat på om det inte också är en ekonomisk fråga, dvs. att landstinget/skattebetalarna satsat en del pengar på dessa föräldrar och därför inte vill förlora något i sista sekund. Det är ingen som sagt det men bara en tanke som slagit mig. I Stockholm är det för övrigt en vecka över tiden, av samma anledningar, för förstföderskor över 40.

• Fredrika Bremer

Ett annat skäl tror jag är att en hel del av de graviditeterna som går över tiden beror på att man missbedömt graviditetens längd. Vid ivf finns inga sådana osäkerheter eftersom man vet exakt när barnet avlades. Utomlands sätter man ofta igång förlossningen (oavsett konceptionsform!)  vid max en veckas övertid.

• pp08

Jag födde en flicka förra året (IVF försök) och skulle föda i Stockholm. Där sa de dock att det inte alls var 1 vecka, men 2 veckor dvs samma som alla andra förlossningar i Sthlm.

Fick tjata till mig igångsättning när jag var på UL på BF+8, fick då tidigast en tid på BF+11 och min dotter föddes BF+12. Allt detta beror ju också på hur barnet mår, hur du mår och hur mogen livmodertappen är. Sätter de ingång innan kroppen är redo, blir det risk för kejsarsnitt eller sugklocka.

Det gick trögt för mig, även på BF+12; och det var sugklocka som behövdes!! Även om hon var född på BF+12 var hon bara 3.1kg/51cm.

En graviditet räknas som vanlig när den är mellan 38 och 42 veckor.

• Magz

Tack för alla svar!!! Låter rimligt...

Svar på tråden IVF + igångsättning efter 1 vecka ?!?