• bimadrock

långsamma hjärtslag. Kommer vår lilla ärta att dö nu?

Hej alla.
    Jag är så fruktansvärt orolig. Jag var på vul idag. Är i vecka 10+1. Ärtan var precis så stor som den skulle och gjorde kullerbyttor o sprattlade med de små armarna och benen. Jag hade bra med fostervatten och allt såg bra ut. Utom HJÄRTAT. =( 
    Slagen var långsamma och till viss del oregelbundna. Läkaren jag var hos kunde inte riktigt säga vad det berodde på och tyckte inte att hjärtslagen stämde överens med resten han såg. Han menade på att om fostret var döende så skulle den inte ha växt som den gjort och rört på sig så mycket som den gjorde. Fostret hade heller inte samlat på sig vatten som de brukar med hjärtproblem. Men ändå så var slagen nere i nästan 60, vilket var väldigt oroande.
    Nu ska jag dit om en vecka igen för ytterligare en kontroll och jag vet inte hur jag ska kunna vänta tills dess och jag är så rädd för att vår lilla ärta ska ha dött.

Någon med erfarenhet av detta? Kanske till och med någon solskenshistoria?

• Svar på tråden långsamma hjärtslag. Kommer vår lilla ärta att dö nu?
  • inga76

Vad jobbigt för er! Jag har inte varit med om något liknande utan ville bara skicka en kram. Jag hoppas att det ordnar sig för er!

• bimadrock

Jag puffar lite i hopp om att någon varit med om liknande.. jag kan väll ändå inte vara helt själv om detta på hela familjeliv?

• dagsihöst

Jag har inte varit med om liknande själv men jobbar på en hjärtavdelning för barn. Där har vi haft barn som under hela graviditeten haft en låg puls och även haft det efter förlossningen. Det har då varit planerat redan innan förlossningen att en pacemaker ska opereras in när barnet är nyfött. Efter att denna opererats in och snabbat på hjärtrytmen har barnen mått hur bra som helst och levt ett normalt liv!
    Nu kan jag ju inte säga att det är just det som är felet men det kanske kan ge lite hopp iallafall!
    Hur gick det på kontrollen en vecka efter?
    Hoppas allt går bra för er!

• Wittra

Hej!

Hur har det gått för er? Jag läser din historia nu och du verkar ju inte haft någon hjärtsjukdom eller så. Personligen är jag hjärtopererad som spädbarn och nu levt i 26 år utan minst komplikation. Dock har min hjärtläkare sagt att hjärtat ( på alla ) ökar sin arbetsinsats med 50% vid en graviditet och vissa hjärtan ( även icke-opererade) kan jobba långsammare, inte orka med. Han sa till mig att händer sånt kan man antingen medicinera, elkonvertera eller använda pacemaker. Jag tycker såklart det känns skrämmande men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det finns många goda resurser för ett hjärta som inte fungerar helt felfritt.

Jag har inte skaffat barn ännu och det är blandade känslor inför en graviditet. Dock försöker jag se ljust på det och troligen kommer allt gå bra. Även för er!

• LLfamiljeliv24

Hej! Hur gick det för dig i denna graviditet? Jag fick samma besked i måndags, bebis hade växt som den skulle men hjärtat slog långsamt och lite oregelbundet. Ska på nytt ultraljud nu på måndag.

Svar på tråden långsamma hjärtslag. Kommer vår lilla ärta att dö nu?