• Ida90

Hur gör man ?

Hm vart börjar man så att de som läser förstår ?

Det är så att jag är gravid i V14 + någonting nu kommer inte ihåg exakt. Jag & min partner valde tidigt att behålla barnet, då vi vill ha barn i framtiden. Men det gick ganska fort. Detta barn är inte planerat..

Sen är det så att han har en 3 årig son från ett tidigare förhållande. Dom har delad vårdnad så det är varannan vecka som gäller. Hur gör man det bästa av situationen? Hans son vet att jag är med barn så det är inte problemet.
    Men han visar en del svartsjuka då jag & min partner (hans pappa) ger uppmärksamhet till andras barn & leker med dom.
    Så hur ska man "förbereda" sig själv & honom om att det kommer komma en liten till & att svartsjuka kommer uppstå?!
    Med tanke på att han pendlar mellan mamman & pappan varannan vecka så kommer han verkligen förstå vad som händer hemma hos pappan när det är en liten som kommer skrika på nätterna & ta min största uppmärksamhet?

Är orolig för att det kommer orsaka stora konflikter & problem mellan far & son & sen mellan mig & sonen...
    Då partnerns son kräver MYCKET uppmärksamhet & kan ej leka självständigt..

• Svar på tråden Hur gör man ?
  • Fidelia

Jag är gravdi i v.36 och min sambo har barn sedan tidigare som är 6år.
    Nu kanske det är lättare för en 6åring att förstå... men svartsjuka o avundsjuka kan ju alltid uppstå vilket fall som helst.

Jag tror på en idé att prata mycket om det nya syskonet, gör hans son delaktig i allt. Det är ju faktiskt hans syskon som ska komma till världen.

Här hemma pratar vi dagligen om bebisen, och sambons barn ser framemot sin lillasyster.
    Vi pratar om allt från att köra vagn, till vilka kläder bebisen ska ha, blöjbyten, hålla o läsa saga för bebisen osv.

Jag tror att ni kanske ska börja redan nu att prata m sonen om detta, kanske han lättare kan acceptera sitt nya syskon och få vara delaktig i allt som sker kring bebisen.
    Visa bilder på bebisar i magen osv... Förklara hur en bebis kräver uppmärksamhet, och att han får gärna hjälpa er.

Viktigast utav allt, att ni inte gör skillnad på hans son och eran gemensamma. Utan behandla båda lika.

Hoppas det går bra!
    Lycka till! 

• Ida90

Jo men nu är det så att vi har honom varann vecka. & sen så vet inte våra föräldrar om att det ska komma en till . & vet min sambos son om det fullt ut så kommer han skvallra vilket vi inte vill..
    Tyvärr så har vi inga bilder ännu , har inte gjort UL..

Det visar sig hur det blir när den nya har kommit , det är olika uppfostran hos mamman & hos pappan för honom & dom pratar nästan inte alls med varandra om deras gemensamma son ..

Svar på tråden Hur gör man ?