• VitaFrun

Inte fortsatt arbete efter provanställning. Vad gäller?

Jag undrar vad som gäller om jag inte blir erbjuden fast anställning efter provanställning på 6 månader och vad arbetsgivaren ska skriva i arbetsgivarintyget.

- Räknas det hos A-kassan som att en visstidsanställning upphör?
    - Måste arbetsgivaren ange skäl till A-kassan varför jag inte får fast anställning?
    - Måste arbetet upphöra exakt på 6-månadersdatumet eller kan man få jobba några veckor    till för A-kassan utan att det blir problem?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Inte fortsatt arbete efter provanställning. Vad gäller?
  • MalinNiklasHarryBebis

minns jag inte fel så säger inte chefen något efter provanställningen så blir man fast direkt.
    men det bästa e att kolla med facket eller a-kassan.

• Setimba

Chefen måste meddela dig senast 2 veckor innan din provansällning går ut om du inte får fortsatt anställning. Annars är du automatiskt "fastanställd" =tillsvidareanställd. Ibland kan det ta några dagar eller kanske tom veckor innan man skriver under avtal om fortsatt anst. Men tillsvidare anst är det som gäller om du inte får/fått höra något annat 2 veckor innan din nuvarande prov anst går ut.

• idiblon yes

Inte när det gäller provanställning, väl?

Ur LAS:

6 §   Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

Vilar vid denna källa...
  • VitaFrun

Tack för era svar, men det var inte det jag undrade över. Se mina frågor. Jag vet när min anställning övergår i fast, uppsägningstid, när han ska meddela osv. det står klart och tydligt i mitt anställningsavtal. Det är funderingar vad som gäller gentemot A-kassan jag har...

• Stormorsan

Ja det räknas som att visstidsanställning upphör. Arbetsgivaren meddelar normalt inte orsak till A-kassan utan skriver ett arbetsgivarintyg och kryssar i att fortsatt anställning ej erbjudits.

Däremot har jag varit med om att A-kassan i efterhand skickat en förfrågan till arbetsgivaren om orsaken till att provanställningen inte övergick i tillsvidareanställning.

Svar på tråden Inte fortsatt arbete efter provanställning. Vad gäller?