• enectrixx

Fråga 16-åringen

Hej!

Jag ser ofta trådar här på FF där föräldrar frågar vad som är rätt och fel att tillåta sina ungdomar, vad som är normalt, osv och oftast får de svar av andra föräldrar. Svar som ofta är helt uppåt väggarna, enligt mig. Ni må vara bra föräldrar och vuxna men ni vet rent ut sagt inte ett sk*t om den värld vi ungdomar lever i. Det är mycket som har förändrats sedan 60- och 70-talet.

Det är här jag kommer in i bilden. Jag är en 16-årig kille som har bra betyg, har skolkat en del, sitter mycket vid datorn, sover för lite, festar ibland, tränar när jag känner för det. Ganska genomsnittlig alltså. Jag har kompisar som har jättebra betyg och aldrig är festar och såna som skolkar, är datorspelberoende och t.o.m. provat droger. Därför tänkte jag att ni föräldrar kan fråga mig om ni undrar över något som ni kanske känner att jag kan ge bättre svar på än andra föräldrar. Era egna ungdomar skulle antagligen bara ge svar som "Alla andra gör det" men jag har ju inget intresse i att de ska ha rätt.

Jag kommer vara så neutral som möjligt så jag kommer främst berätta hur jag upplever att den "genomsnittlige" ungdomen beter sig och om jag lägger några personliga åsikter i svaret kommer jag markera det tydligt. Så fråga på! :)

(Ja, jag har svårt att formulera mig kort ;) )

Svar på tråden Fråga 16-åringen