• Anonym

Testamente: Vad ska vi tänka på?

Jag och min sambo ska skriva testamente. Vi gifter oss nästa sommar och vill ha ett skydd fram tills dess.

Våra tillgångar ser ut som följer (ca)

Jag
    Bostadsrätt värderad till ca 1.4 miljoner. Lån 700.000 med låneskydd (skrivs av om jag avlider)
    Sparande 100.000

Han
    Hus värderat till ca 3.5 miljoner. Lån på 1.5 miljon med låneskydd.
    Sparande 500.000
    Livförsäkring utfaller med ca 1 miljon.

Tillsammans:
    Sparande på ca 120.000

Vår tanke är denna.

Om jag går bort får han lägenheten samt halva sparkapitalet. Andra halvan går till mina två syskonbarn.
    Om han går bort får jag huset, samt hans halva sparkapital. Livförsäkringen faller ut på hans pappa och 250.000 delas mellan hans bröder.

I bådas testamente står att den andre får det som står på det gemensamma kontot.

Är det något speciellt vi måste tänka på när vi skriver våra testamenten? Kan vi ha samma vittnen till båda (två personer som inte är förmånstagare)
    Finns det några fallgropar här som vi inte har sett?

Vi vill helst inte koppla in jurist. Ingen av oss har barn.

• Svar på tråden Testamente: Vad ska vi tänka på?
  • Anonym (nja...)

Had det varit jag som skulle skriva ett testamente, speciellt ett där det inte är så enkelt att den ene ärver den andre, hade jag vänt mig till en jurist. Om inte annat så för att undvika eventuella stridigheter och för att se till att det blev så enkelt som möjligt att tolka. Brukar inte vara så dyrt, tror vi betalade ca 1500 kr.

• Anonym
    Anonym (nja...) skrev 2010-06-17 12:51:18 följande:
    Had det varit jag som skulle skriva ett testamente, speciellt ett där det inte är så enkelt att den ene ärver den andre, hade jag vänt mig till en jurist. Om inte annat så för att undvika eventuella stridigheter och för att se till att det blev så enkelt som möjligt att tolka. Brukar inte vara så dyrt, tror vi betalade ca 1500 kr.
    Men måste det vara svårt då. Kan man inte bara säga att halva sparkapitalet i enbart mitt namn ska delas lika mellan NN och YY. Resten ska tillfalla min sambo?
  • Anonym (nja...)

Du gör som du vill, har själv bara sett en del fall där ett hemmagjort testamente blir mycket mer ifrågasatt än ett "korrekt" skrivet. I mitt (vårt fall) hade jag inte vågat skriva ett själv då jag inte alls litar på mina svärisar. Och tyvärr kan även en del i vanligt fall mycket resonabla människor bli som tokiga när det kommer till arv.

• Anonym
    Anonym (nja...) skrev 2010-06-17 12:59:38 följande:

Du gör som du vill, har själv bara sett en del fall där ett hemmagjort testamente blir mycket mer ifrågasatt än ett "korrekt" skrivet. I mitt (vårt fall) hade jag inte vågat skriva ett själv då jag inte alls litar på mina svärisar. Och tyvärr kan även en del i vanligt fall mycket resonabla människor bli som tokiga när det kommer till arv.

Jo, det vet man ju. Det är därför vi vill ha ett testamente. Men samtidigt så ska det mycket till innan en domstol ogiltigförklarar ett testamente om det är korrekt skrivet och undertecknat. Det händer ju bara i princip när föräldrar vill göra sina barn arvlösa och såna saker, eller när okända barn dyker upp som gubben ur lådan.

När ni skrev ert testamente, hade ni mycket undantag då? Eller ärver ni varandra rakt av?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-06-17 12:53:00 följande:
    Men måste det vara svårt då. Kan man inte bara säga att halva sparkapitalet i enbart mitt namn ska delas lika mellan NN och YY. Resten ska tillfalla min sambo?
    Ta hjälp av ett proffs. Bara ordet sparkapital kan leda till en arvstvist.

Scanario:
    Du blir allvarligt sjuk.
    Du med hjälp av din sambo köper en fin tavla eller aktier  för dina 100 000 kr
    Du dör

Tvist:
    Syskonbarnen hävdar att tavlan/aktierna  är sparkapital som de ska ha hälften av
    Din sambo säger att sparkapital är det som finns på kontot, dvs noll.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-06-17 13:28:56 följande:
    Ta hjälp av ett proffs. Bara ordet sparkapital kan leda till en arvstvist.

Scanario:
    Du blir allvarligt sjuk.
    Du med hjälp av din sambo köper en fin tavla eller aktier  för dina 100 000 kr
    Du dör

Tvist:
    Syskonbarnen hävdar att tavlan/aktierna  är sparkapital som de ska ha hälften av
    Din sambo säger att sparkapital är det som finns på kontot, dvs noll.
    Tack för konkret exempel

Skulle man kunna avsätta en fast summa i stället till syskonbarnen och hans bröder? Då kommer man ju runt hårklyveriet kring vad man kallar saker.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-06-17 13:33:52 följande:
    Tack för konkret exempel

Skulle man kunna avsätta en fast summa i stället till syskonbarnen och hans bröder? Då kommer man ju runt hårklyveriet kring vad man kallar saker.
    Ja.

Men då ni tycker det är viktigt att det blir rätt skulle jag verkligen rekommendera ett proffs.
  • Lilly mama

Jag instämmer med de som råder er att kontakta en jurist. Det är inte så enkelt med testamenten och när de blir aktuella så är det alltid för sent att fråga vederbörande vad han/hon tänkte.

Även relativt ringa summor kan få människor att gå till oanade längder för att bestrida ett testamente. Visst kan man chansa men eftersom det inte är så dyrt att få det korrekt skrivet och genomgånget av en jurist, så varför inte? Det finns en massa smarta sätt att lägga upp det på, men då behövs någon som kan prata med er om hela er situation.

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-06-17 13:33:52 följande:
    Tack för konkret exempel

Nytt exemple
    Din sambo skriver att vardera brorsbarn skall ha 250 000 kr.
    Din sambo bli sjuk.
    För att betala dyra privat sjukvård använder ni allt hans sparkapital och lånar på huset.
    Din sambo dör och det finns bara 500 000 kr i tillgångar kvar. Allt går till brorsbarnen.

Ett konkret förslag:
    Skit i släktningarna. Skriv att ni ärver varandra till 100%.
  • Anonym (!!!!!!!!!!!!!!!)

ta kontakt med en advokat eller annan kunnig!

det kanske kostar 2000-3000 kronor men ändå billigt mot för vad det kan kosta om testamentet inte anses giltigt!

Kontakta en advokat!!

• Anonym (nja...)
    Anonym skrev 2010-06-17 13:22:25 följande:
    Jo, det vet man ju. Det är därför vi vill ha ett testamente. Men samtidigt så ska det mycket till innan en domstol ogiltigförklarar ett testamente om det är korrekt skrivet och undertecknat. Det händer ju bara i princip när föräldrar vill göra sina barn arvlösa och såna saker, eller när okända barn dyker upp som gubben ur lådan.

När ni skrev ert testamente, hade ni mycket undantag då? Eller ärver ni varandra rakt av?
    Då kunde vi inte riktigt ärva varandar rakt av eftersom vi redan hade en dotter. men vi skrev till ett par saker, typ att vi önskade att hon inte skulle kräva ut sin lott direkt. Nu är vi gifta och har ett nytt testamente där vi bla har skrivit till att våra barns ev arv är deras enskilda egendom och att om vi båda ligger dementa på hem, eller en av oss dör och den andra ligger dement på ett hem, kommer vårt/våra barn kunna kräva ut sitt arv i förskott.
    Känns tryggt.
  • Anonym (nja...)

Och visst, en domstol kanske inte ogiltigförklarar ert testamente, men vill man verkligen riskera en fejd men släktingar när man dessutom nyss förlorat sin livskamrat?

• Nyfiken gul

när det gäller just ekonomiska bitar och vad som är tillåtet och inte i ett testamente kan även er bank hjälpa till med. boka ett personligt möte med bankens jurist. Dom har benkoll på vilka fallgropar som finns med att sitta på bostadsrätter/hus och arrendetomter , kontanta medel osv...

i ett testamente är det jättenoga med att man är supertydlig och detaljerad med vad man menar, hur man menar och varför och allra helst om det är andra anhöriga än barn som ska ärva.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-06-17 13:41:06 följande:
    Nytt exemple
    Din sambo skriver att vardera brorsbarn skall ha 250 000 kr.
    Din sambo bli sjuk.
    För att betala dyra privat sjukvård använder ni allt hans sparkapital och lånar på huset.
    Din sambo dör och det finns bara 500 000 kr i tillgångar kvar. Allt går till brorsbarnen.

Ett konkret förslag:
    Skit i släktningarna. Skriv att ni ärver varandra till 100%.
    Vi har rätt bra koll på pengarna och skulle något sådant hända så får man ju skriva om testamentet. Jag antar att en jurist gör antingen eller. Antingen en summa eller delar en okänd kvantitet mellan olika arvingar. Det är ju få som vet exakt hur mycket pengar de kommer att ha den dagen de dör.

Jag skulle gärna skita i släkten, men min sambo är så rädd för vad hans familj skulle säga efter döden att han inte vågar göra dem "arvlösa". Han skulle dock inte få ett öre av hans syskon eftersom de har barn som ärver allt, men det är ju en annan historia...
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2010-06-17 16:18:44 följande:
    när det gäller just ekonomiska bitar och vad som är tillåtet och inte i ett testamente kan även er bank hjälpa till med. boka ett personligt möte med bankens jurist. Dom har benkoll på vilka fallgropar som finns med att sitta på bostadsrätter/hus och arrendetomter , kontanta medel osv...

i ett testamente är det jättenoga med att man är supertydlig och detaljerad med vad man menar, hur man menar och varför och allra helst om det är andra anhöriga än barn som ska ärva.
    Det låter ju bra. Vet du om Handelsbanken har en sådan tjänst?
  • Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2010-06-17 12:48:18 följande:
    Testamente: Vad ska vi tänka på?

Jag och min sambo ska skriva testamente. Vi gifter oss nästa sommar och vill ha ett skydd fram tills dess.

Våra tillgångar ser ut som följer (ca)

Jag
    Bostadsrätt värderad till ca 1.4 miljoner. Lån 700.000 med låneskydd (skrivs av om jag avlider)
    Sparande 100.000

Han
    Hus värderat till ca 3.5 miljoner. Lån på 1.5 miljon med låneskydd.
    Sparande 500.000
    Livförsäkring utfaller med ca 1 miljon.

Tillsammans:
    Sparande på ca 120.000

Vår tanke är denna.

Om jag går bort får han lägenheten samt halva sparkapitalet. Andra halvan går till mina två syskonbarn.
    Om han går bort får jag huset, samt hans halva sparkapital. Livförsäkringen faller ut på hans pappa och 250.000 delas mellan hans bröder.

I bådas testamente står att den andre får det som står på det gemensamma kontot.

Är det något speciellt vi måste tänka på när vi skriver våra testamenten? Kan vi ha samma vittnen till båda (två personer som inte är förmånstagare)
    Finns det några fallgropar här som vi inte har sett?

Vi vill helst inte koppla in jurist. Ingen av oss har barn.

För att ditt testamente ska vara giltigt måste det:

Vara skriftligt.

Undertecknat av dig inför två oberoende vittnen.

Undertecknat av vittnena. De ska förstå att det är ett testamente men behöver inte ta del av innehållet.

Kunna uppvisas i original när arvet efter dig ska delas upp.

• Anonym (2010)
    Anonym (Stina) skrev 2023-07-16 12:50:58 följande:

För att ditt testamente ska vara giltigt måste det:

Vara skriftligt.

Undertecknat av dig inför två oberoende vittnen.

Undertecknat av vittnena. De ska förstå att det är ett testamente men behöver inte ta del av innehållet.

Kunna uppvisas i original när arvet efter dig ska delas upp.

Du är väldigt sent ute. Numera är TS förhoppningsvis lyckligt gift sedan tolv år tillbaka.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (2010) skrev 2023-07-16 13:37:07 följande:
    Du är väldigt sent ute. Numera är TS förhoppningsvis lyckligt gift sedan tolv år tillbaka.

Oops. Sorry. Ps.  Statistiskt sett borde TS vara skild vid det här laget. 

Svar på tråden Testamente: Vad ska vi tänka på?