• s07

Bli äggdonator?!

Hej, jag undrar vad det är som krävs av en för att bli äggdonator och hur själva plockningsproceduren går tillväga. Hittar ingen info om det sistnämnda på nätet. Är det någon som varit det eller känner till ngn som varit äggdonator? Vilket ställe i Stockholm är bäst isf att vända sig till? Ersättningar osv för utebliven arbetstid, smärta osv? Är det så att man är helt anonym som "donatormamma" eller har rätt att ngn gång i framtiden ha kontakt med familjen/ familjerna man donerat till?

Anledning: jag blir snart ensamstående mamma, psykiskt och kroppsligt frisk, socialt välfungerande, arbetar inom vården. Verkar ha lätt att bli gravid...Har tidigare lekt med tanken men tänkt att jag väntar tills jag får egna barn; om inte proceduren är hemskt påfrestande kan jag mycket väl tänka mig pröva donera redan 2011. 

Tacksam för alla erfarenheter!

• Svar på tråden Bli äggdonator?!
  • JAG är BÄST

Du får stå med alla utläggen själv tills allt är klart. Sedan får du tillbaka dom pengarna. Vad exakta summan är för att donera ägg vet jag ej. Ring en fertilitetsklinik och kolla.

Ja du får vara anonym donator fram till det att barnet är 18år och det är bara barnet som får kontakta dig. Sedan så får du inte veta VEM som får dina ägg. Det enda du får veta är om äggen fäst i kvinnan som fått dina ägg.

• parvati

Om du går in under svårt att få barn,äggdonation hittar du även en tråd för äggdonatorer.

• s07

tack alla, jag har nu sett tråden och kommer att ansluta mig till det. Som sagt, först måste jag föda, sen invänta ägglossningar utan att det är risk för mig eller mitt barn...men tack för länkarna, jag ska ringa den länkade kliniken och höra mig för. Wow, ngn donerade 18 ägg en gång såg jag, då kanske det räcker med ett tillfälle ?! :P Skulle vara väldigt nöjd med det!

Tack!

• parvati

Jag länkar till information om man vill donera ägg via karolinska sjukhuset sedan har även Uppsala akademiska ÄD behandlingar.

www.karolinska.se/sv/verksamheternas/kliniker.../aggdonation/

• parvati

www.karolinska.se/sv/verksamheternas/kliniker.../aggdonation/ - Liknande

• parvati

Förlåt vet inte varför jag inte kan länka just nu men det går ju lätt att hitta själv.

Svar på tråden Bli äggdonator?!