• BLD

Donera ägg, sen gravid?

Jag funderar på att donera ägg. Inte idag precis, men i framtiden. Jag undrar om någon vet hur lång tid efter att man har donerat ägg, att själv kan bli gravid? Är det direkt efter? Eller tar de alla ägg och hur lång tid tar det att ''göra'' nya ägg.

Någon som vet?

• Svar på tråden Donera ägg, sen gravid?
  • anirac1

Du kan läsa på huddingesjukhus om att donera men har för mej att dom "önska" att man själv är klar med barna födande. STOR guld stjärna till dej som vill ge dina ägg till dom som behöver. Jag är en av alla dom =)

• lilly5

Så snäll ni är... kan inte beskriva hur jag känner att får ägg från er.

Toppen på er.

• numeraengelsk

jag har för mig att jag har läst att varje kvinna föds med ett visst antal ägg, det är alltså begränsat för din livstid, väldigt många ägg, men fortfarande begränsat, man fortsätter alltså inte tillverka ägg under sin livstid.. :)

googlade samtidigt som jag skrev, här är lite kort info om hur det funkar:

"Äggstockarna innehåller ungefär en halv miljon omogna ägg. Alla ägg som kvinnan har blir till redan när hon är ett foster. Endast ett fåtal av kvinnans ägg kommer att utvecklas till mogna ägg. Efter puberteten kommer många ägg att varje månad att påbörja en utvecklingsprocess, även om det i regel bara är ett ägg som avges den månaden. Efter ägglossningen fångas ägget upp av äggledaren."

från: www.fertilitetsguiden.nu/aboutFertility/reproductionBasics/femalebody/index.asp 

• villsågärna38

Hej!

Det fungerar så att man vid behandlingen aktiverar de ägg som hade gått till spillo i vilket fall den månaden. Man kan rent teoretiskt bli gravid igen månaden efter. En äggdonation påverkar inte donatorns fertilitet. Man slösar inte bort några ägg alls.

Fantastiskt att du kan tänka dig att donera!!!

Kramar

• BLD

Tack för alla svar. Glad

Att donera är något som jag tänkt på väldigt länge, tycker att alla ska få chansen till att få barn.

Svar på tråden Donera ägg, sen gravid?