Ja, skriver lite av vad jag kunde utläsa ur den...
Bl a så såg man genom en stor studie av kinesiska flickor som adopterats till USA att de faktiskt låg över genomsnittet för amerikanska barn när det handlade om ordförråd. Man såg (som man väl gjort i andra studier också kring skolprestationer) att hemmiljön gjorde att barnen presterade högre än vad de borde ha gjort.
Något som förvånade mig var att man inte ansåg att ett redan utvecklat modersmål hos lite äldre barn hjälpte barnen att ta till sig det nya modersmålet. När barn med ett minoritetspråk möter ett annat så är det ju en viktig framgångsfaktor - om man har ett utvecklat modersmål så är det lättare att lära sig ett nytt. Här såg man inte att barnen hade den fördelen då de förlorade sitt förstaspråk...
En sak som de adopterade barnen oftare hade problem med var det språkliga minnet både när det gällde ordserier och satsminne (man testar genom att låta barnen repetera grupper av enskilda ord respektive olika långa satser) och att detta eventuellt kunde ligga bakom de svårigheter som barnen kan få i de högre skolåren där det ställs högre krav på situationsoberoende och abstrakt språk.
Obs - det är mina snabba tolkningar av deras tolkningar av undersökningarna