• hysteria

Ni som donerat ägg..

Gör själva äggplocket ont? Vad har ni haft för bedövning/smärtlindring?

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Svar på tråden Ni som donerat ägg..
  • Lolalee

får man nån ersättning för att man donerat ägg?

• hysteria
    Lolalee skrev 2010-06-14 13:38:19 följande:

får man nån ersättning för att man donerat ägg?

Knappt, i malmö får man 3000kr. Tror att man behöver vara på 6 besök
  • Lolalee

va dåligt.... sorry,att ja kom me ett OT ämne=)

• hysteria
    Lolalee skrev 2010-06-14 13:42:10 följande:
    va dåligt.... sorry,att ja kom me ett OT ämne=)
    Ja men man kan göra det för att vara snäll :)
  • spiralling

Här är länk till tråden för äggdonatorer som hamnat i medlemsgrupper:

www.familjeliv.se/Forum-11-360/m50894903.html

Kanske du kan få svar där. Du kan även kolla i forumen för IVF, eller läsa om IVF,  då det är samma procedur (hormonstimulering och äggplock)

Kram kram!!!!

• ooOOblubbOOoo

Hej!
    Jag har donerat 2 ggr, har tyvärr dålig koll på smärtlindringen. Något starkt var det iaf, för första gången däckade jag på några sekunder.
    Just första gången gjorde det ganska ordentligt ont. Hade inte direkt ont efteråt, men var rätt så svullen om magen i ungefär en vecka.
    Andra gången gick det betydligt bättre (även om allt är lite luddigt så här i efterhand), då gjorde det inte så ont, däremot hade jag lite mer ont i äggstockarna veckan efter.

Oavsett smärtan har det ju varit värt det alla gånger. Den är ju trots allt väldigt kortvarig. Första donationen har resulterat i ett barn, och andra vet jag inte än (har ännu ej ringt och hört efter).

Hoppas att du inte blev avskrämd nu, det tycker jag inte att du ska bli. Om du har tankarna på att donera, tycker jag att du gör mkt gott. Och känslan att kunna hjälpa någon, rent konkret, är underbar.

Vad ska man skriva här då?
  • hysteria
    ooOOblubbOOoo skrev 2010-06-14 21:19:54 följande:
    Hej!
    Jag har donerat 2 ggr, har tyvärr dålig koll på smärtlindringen. Något starkt var det iaf, för första gången däckade jag på några sekunder.
    Just första gången gjorde det ganska ordentligt ont. Hade inte direkt ont efteråt, men var rätt så svullen om magen i ungefär en vecka.
    Andra gången gick det betydligt bättre (även om allt är lite luddigt så här i efterhand), då gjorde det inte så ont, däremot hade jag lite mer ont i äggstockarna veckan efter.

Oavsett smärtan har det ju varit värt det alla gånger. Den är ju trots allt väldigt kortvarig. Första donationen har resulterat i ett barn, och andra vet jag inte än (har ännu ej ringt och hört efter).

Hoppas att du inte blev avskrämd nu, det tycker jag inte att du ska bli. Om du har tankarna på att donera, tycker jag att du gör mkt gott. Och känslan att kunna hjälpa någon, rent konkret, är underbar.
    Nej då jag blev inte avskräckt :) Vill bara veta så att jag kan förbereda mig mentalt. Hur blev det med din cykel efter äggplock?
  • ooOOblubbOOoo
    hysteria skrev 2010-06-15 11:57:32 följande:
    Nej då jag blev inte avskräckt :) Vill bara veta så att jag kan förbereda mig mentalt. Hur blev det med din cykel efter äggplock?
    Hmm, ja bra fråga... Har aldrig haft stenkoll på den, men den har väl kommit hyfsat regelbundet. Efter donationerna har det fungerat som vanligt, tror jag. Inget jag har reagerat på iaf. Efter äp har mensen kommit ungefär som de sa att den skulle; efter ca 14 dagar.
  • Charlotta71
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som har problem! Kärlek till er!

Seriös förfrågan efter äggdonator!
    Hej,
    Det här är en seriös förfrågan till Dig som funderat på att bli äggdonator och som helst (för enkelhetens skull) är boende i Stockholm med omnejd. Du skall helst ha egna barn sedan tidigare och vara max 35 år. Vi har hört andra par som fått kontakter denna väg, därav vår förfrågan via Familjeliv.

Jag och min sambo har försökt att få barn i flera år med hjälp av tre inseminationer och 6 fullständiga IVFér. Två IVFér har resultetat i graviditeter men som tyvärr slutat i MA (missfall). Alla dessa behandlingar har vi gjort på privat väg.

Nu har vi kommit fram i Landstingskön och går hos läkare på Huddinge Sjukhus. Han har gett oss två valmöjligheter och det ena är att försöka göra tre nya IVFér eller att vi ska göra äggdonation. Men med tanke på den länga kön för äggdonation så behöver vi en donator då jag är nyss fyllda 39 år och inte hinner göra detta annars. Det handlar om korsdonation, dvs att den som lämnar ägg till "oss", dennes ägg går till något annat par och vi får ägg från annan donator.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram och trevlig helg,
    Lottis
Svar på tråden Ni som donerat ägg..