• RockingSkåne

Epidural/ eller inget?

Hallå, 
    fick mitt första barn i augusti och det var en låååång förlossning som slutade med att jag fick krysta ut min son med hjälp av värkstimulerande. Mina krystvärkar kom tidigt och avtog för att så småningom försvinna helt. Jag använde massor med lustgas men ingen epidural.
    Inför baby nr 2 är jag otroligt rädd för denna smärta jag kände under hela förlossningen. Har tom funderat på att inte skaffa fler barn pga av det. Men nu undrar jag.... ni som fött med epidural. Vad kände ni?
    Det är min väg ut hoppas jag!

• Svar på tråden Epidural/ eller inget?
  • mammaspojkar10

Jag tog epidural med båda mina barn, dock med tvåan la dem för sent så den gav ingen smärtlidning alls...med första gick det kanonbra, var såååå skönt att få pusta ut och när krystvärkarna kom kändes det bara som att jag behövde skita, dock inte ont

• RockingSkåne

Det låter UNDERBART!!!!  Den smärtan jag kände alltså. Trodde jag skulle gå av på mitten när jag krystade ut honom!

• sofiaellinor

Jag fick epidural när jag var öppen ca 6 cm och det var jättebra! Tog bort det mesta av smärtan, men jag kände ändå att jag var närvarande. Vill absolut ha EDA igen!

• Agni

Jag röstar stenhårt på EDA. Jag har fött båda mina med den bedövningen!
    Sista barnet skulle jag nästan kunna påstå att själva förlossningen inte gjorde så ont. Hade typ ca 5 st värkar som var på bristningsgränsen. Men sen gick det av bara farten!
    EDA är guda gåva till en havande kvinna Skrattande

Jag är så jävla grym
  • Helene70

Fick EDAn när jag var öppen 8 cm. De värsta smärttopparna försvann och jag var närvarande hela tiden. Nästa gång jag föder så vill jag ha EDA tidigare eftersom smärtan jag upplevde då jag öppnade mig från 5 till 8cm vill jag inte uppleva igen.

• jenny1217

Hallå alla gravida eller redan lyckliga mammor Glad
    Det är såhär att jag har en liten fundering...
    Jag hade helst av allt inte velat ha någon bedövning alls. Finns det någon som delar denna tanken eller har genomgått något sådant?
    Låter det helt omöjligt?
    Kramar Jenny

• SretnaJa
    jenny1217 skrev 2010-06-25 21:45:31 följande:
    Hallå alla gravida eller redan lyckliga mammor Glad
    Det är såhär att jag har en liten fundering...
    Jag hade helst av allt inte velat ha någon bedövning alls. Finns det någon som delar denna tanken eller har genomgått något sådant?
    Låter det helt omöjligt?
    Kramar Jenny
    Jag har bara fött ett barn än så länge och tog EDA MYCKET tidigt. Fram till 8 cm kände jag absolut ingenting. Sedan gick det snabbt och krystvärkarna kändes men inte så värst ont som jag antar att det hade gjort utan.

Jag tänker såhär - varför utsätta sig för smärta i onödan? Röstar stenhårt på EDA:n :) Med lustgas som ett roligt och skööönt inslag när man behöver skratta lite ;) 
  • sofiaellinor
    SretnaJa skrev 2010-06-27 02:05:19 följande:
    Jag har bara fött ett barn än så länge och tog EDA MYCKET tidigt. Fram till 8 cm kände jag absolut ingenting. Sedan gick det snabbt och krystvärkarna kändes men inte så värst ont som jag antar att det hade gjort utan.

Jag tänker såhär - varför utsätta sig för smärta i onödan? Röstar stenhårt på EDA:n :) Med lustgas som ett roligt och skööönt inslag när man behöver skratta lite ;) 
    Vad innebär mycket tidigt? Jag tog också EDA, var öppen ca 6 cm då.
  • SretnaJa
    sofiaellinor skrev 2010-06-27 02:13:02 följande:
    Vad innebär mycket tidigt? Jag tog också EDA, var öppen ca 6 cm då.
    Blev igångsatt. Hade svårt att hantera undersökningarna och allt pill. Var inte beredd på en förlossning. Kom som en chock att bebis var tillväxthämmad och att jag drabbades av havandeskapsförgiftning.

Fick inte åka hem. Grät mycket och allt gjorde ont för att jag spände mig + att jag har det från tidigare att jag inte klarar av undersökningar.

Så de erbjöd EDA redan innan bard, efter det gick alla undersökningar och bard fint. Och kände som sagt inte mycket innan 8 cm :) HEAVEN!
  • sofiaellinor
    SretnaJa skrev 2010-06-27 02:26:48 följande:
    Blev igångsatt. Hade svårt att hantera undersökningarna och allt pill. Var inte beredd på en förlossning. Kom som en chock att bebis var tillväxthämmad och att jag drabbades av havandeskapsförgiftning.

Fick inte åka hem. Grät mycket och allt gjorde ont för att jag spände mig + att jag har det från tidigare att jag inte klarar av undersökningar.

Så de erbjöd EDA redan innan bard, efter det gick alla undersökningar och bard fint. Och kände som sagt inte mycket innan 8 cm :) HEAVEN!
    Ja tur att det finns! Vill absolut ha det igen, snart är det dags :)
Svar på tråden Epidural/ eller inget?