• frökenmumin

Förkylda gäster, nekade dem komma på dop

Som rubriken säger så pratade jag med gäster som skulle komma på dop till helgen (dom skulle komma till oss idag) och tydligen så är deras barn rejält fökylda. Till och med så dåliga att dom varit in till akuten med minstingen ( snart 1 år) i förrgår natt. Han hade då fått andas in adrenalin mot häftig andning och fått en pencillinkur mot ögon och öroninflammation.

Dom tyckte att barnen var rätt skapliga men själv blev jag jätteorolig eftersom jag har tvillingar födda i januari i år ( i vecka 31+4) där ena tvillingen var allvarligt lungsjuk när han föddes. Jag vill ju verkligen inte att mina små ska bli sjuka, jag blir verkligen jätterädd. Efter massa om och men så sa jag till sist åt dom att jag inte ville att dom skulle komma. Och nu sitter jag har här med världens sämsta samvete, hur ska jag förklara för dom...

Hjälp mig, jag är så ledsen!

• Svar på tråden Förkylda gäster, nekade dem komma på dop
  • Philippa

Jag hade gjort likadant, du behöver absolut inte ha dåligt samvete!!!

• Pickeli

Orora dig inte, det är inget konstigt med det! Dem kommer att förstå.

Jag skulle föreslå att du ringer upp dem och förklarar igen om du har ångest över det, då kommer du få höra att det förstår och då blir det lättare för dig!

Du ska inte ha dåligt samvete för att du ser till dina barns bästa, och det är inte något dramtiskt heller med tanke på att de är prematurer.

Google it!
  • Me o Mike

Det borde dom ha förståelse för tycker jag. Ring dom igen och säg att du mår väldigt dåligt över detta. Jag lovar att dom inte hyser agg mot dig!

• mina12

Du gjorde helt rätt! Du hade ju aldrig förlåtit dig själv om dina barn blivit sjuka efter dopet och att det kanske berodde på att du inte sagt ifrån. Ring upp och prata med dina vänner om hur du mår. De förstår säkert ditt beslut!

Det är ju extra viktigt att slippa infektioner om man är/varit lungsjuk.

• frökenmumin

Skönt att höra att ni tycker jag gjorde rätt och ju mer jag tänker på det så känns mitt beslut rätt. Det tråkiga är att det var nära släkt som jag fick säga nej till, släkt jag sällan träffar (pga av avståndet mellan oss) och det är väl därför som jag känner mig så skyldig på något sätt.

Men precis som ni säger så borde dom förstå, men ibland upplever jag att många i min omgivning inte alls förstår min oro för förkylningar och annat. Dom flesta tycker mest att jag överreagerar och det är här jag tycker det blir så svårt.

Det går ju liksom inte att sätta sig in i hur det är att få prematura barn och lungsjukt barn om man inte upplevt det själv. Jag kanske ska nämna att tvillingen som vid födsel var allvarligt lungsjuk mår bra idag. Men oron som finns inom mig kommer nog finnas kvar lääääänge.

• mina12

Det finns nog alltid folk i omgivningen som inte förstår och tycker att man är överkänslig. Vi har försökt vara väldigt noga med vår dotter som föddes i v.24+0. Hon har inte fått följa med till affärer och köpcentrum och vi har inte tagit emot besökare som är förkylda eller på annat sätt sjuka. Nu har vi börjat ta med henne till lite affärer, men om någon är sjuk så ber vi dem fortfarande att inte komma på besök.

Att jag gör rätt, har jag fått bekräftat nu... Hon har fått magsjuka, vilket resulterat i att hon på en vecka tappat 3månaders viktökning. En viktökning, som vi kämpat hårt med och hon är ännu inte frisk, så det lär ta tid att komma igen. Jag kommer fortsätta vara noggrann med vilka vi träffar och vad vi gör. Handhygienen är vi noga med och vi har handsprit på toaletterna.

Hoppas ni får ett fint dop och att ni kan träffa era släktingar en annan gång!

• Katarina76

Jag tycker du gjorde helt rätt. Ett jobbigt beslut, men du måste sätta dina barns hälsa främst.

• sweet saint

självklart gjorde du rätt!

• knäppisen

Jag hade inte velat att ett sjukt barn hade kommit på dop eller fest hos oss överhuvudtaget. Sjuka barn ska stanna hemma. Punkt. 

• Stora Havet

Jag skulle ha gjort precis som du - även om jag gärna hade velat träffa släktingrna. DOm förstår säkert.

Men ring gärna upp igen och prata lite mer om detta och säg som du känner, för din egen skull. De förstår säkert,

Sen finns det folk som aldrig förstår och bara utgår ifrån deras egen situation, men det är bara att ignorera dessa kommentarer. Du är barnens mamma och du vet vad som är bäst för dom.

Svar på tråden Förkylda gäster, nekade dem komma på dop