• Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • miatilda090920

hej

min dotter blir 9 månader i juni. hon kan vända på sig, alltså från rygg t mage.
    men hon kan ej sitta själv, bara med stöd.

vår bvc läkare säger att det är normalt att inte kunna alltlika fort. hon vaar ganska liten när hon föddes.

hon kan inte heller säga mama eller papa eller så. gör lite ljud och så men inte mer.

vi har aldrig fått remiss från någon läkare. så jag är inte orolig. alla barn är olika

• Ennyone

Ja, du har säkert rätt.

Men man kan ju inte sluta att oroa sig :/
    Mest över att hon inte vänder sig om ..
    för vänder hon sig inte om hur ska då det andra färdigheterna komma fram ..

Fler som känner igen sig?

• Siggan

Vår 9 mån vänder sig inte heller. Har gjort det några gånger (under 10 gånger sammanlagt och det var länge sen). Kan inte heller krypa. Men han sitter bra, äter själv (med fingrarna) och kan säga mamma och pappa. Vi är inte oroliga och har inte blivit remitterade någonstans.

en svensk tiger
  • Ennyone

När började han säga mamma och pappa?

• j 3 n N y

Du kan få höra om min lata tjej om du vill Hon har aldrig varit grovmotorisk av sig, vände sig sent och väldigt sällan (var liksom ingen aktivitet som hon gillade, att rulla runt), har aldrig ålat, hasat på rumpan eller krypt. När hon var runt 10-13 månader fick vi gå runt med henne och hålla henne i händerna och när hon var nästan exakt 13 månader tog hon sina första egna steg. Dagen efter så kröp hon för första gången och började även sätta sig upp och dra sig upp till stående själv. Allt på en gång! Vi var också hos läkaren på bvc för att kolla upp henne men allt var ok! Och nej, hon är inte särskilt tidig med talet heller (21 månader nu och pratar en del ord som man förstår men bubblar massor på eget språk).

Så försök att inte oroa dig (lätt att säga, själv låg jag sömnlös många nätter). Alla barn är olika!

• Ennyone
    sjögurka 79 skrev 2010-06-08 10:31:55 följande:
    Du kan få höra om min lata tjej om du vill Hon har aldrig varit grovmotorisk av sig, vände sig sent och väldigt sällan (var liksom ingen aktivitet som hon gillade, att rulla runt), har aldrig ålat, hasat på rumpan eller krypt. När hon var runt 10-13 månader fick vi gå runt med henne och hålla henne i händerna och när hon var nästan exakt 13 månader tog hon sina första egna steg. Dagen efter så kröp hon för första gången och började även sätta sig upp och dra sig upp till stående själv. Allt på en gång! Vi var också hos läkaren på bvc för att kolla upp henne men allt var ok! Och nej, hon är inte särskilt tidig med talet heller (21 månader nu och pratar en del ord som man förstår men bubblar massor på eget språk).

Så försök att inte oroa dig (lätt att säga, själv låg jag sömnlös många nätter). Alla barn är olika!
    Jo , jag försöker verkligen .. men det är svårt :/
    Har försökt inbilla mig att hon kanske ska hoppa över krypandet och börja gå direkt istället.
    Men saken är att när jag håller henne i händerna så tar hon inte ett steg, stel som en pinne.
  • miatilda090920

jag blir så stressad är folk jämför deras barn, när dom kan krypa, gå, säga dittan och dattan.

det här är mitt första barn så jag hr inget att jämföra med, men är det inte olika vad gäller barn?

• Ennyone
    miatilda090920 skrev 2010-06-08 10:45:04 följande:
    jag blir så stressad är folk jämför deras barn, när dom kan krypa, gå, säga dittan och dattan.

det här är mitt första barn så jag hr inget att jämföra med, men är det inte olika vad gäller barn?
    Ja det är ju just det, alla i min föräldragrupps bebisar kan redan krypa och gå nästan ,
    så man blir ju lätt det - stressad.
  • j 3 n N y

Man blir jättestressad! Jag hade bestämt mig för att INTE jämföra mitt barn med andras men ändå sitter man och gör det för sig själv. En kille i min mammagrupp gick när han var 10 månader, och då kunde min dotter fortfarande falla bakåt ibland från sittande Men alla barn ÄR olika, det vore konstigt annars.

• Dallandra

Min dotter är 1 år och hon har aldrig vänt sig. Hon började dock att sitta stadigt innan hon var 6 månader. men jag oroade mig för hur hon skulle lära sig att sitta, krypa o.s.v när hon inte kunde vända sig om. Men hon löste det ändå och nu kryper hon omkring och står stadigt utan att hålla i sig. Vi blev inte skickade på någon kontroll, läkaren sa vi 6 månaders kontrollen att det är inte alla barn som vänder sig om.

Jag förstår din oro och tycker att du ska prata med bvc om din oro.

Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte