• camizz

smakportioner?

min dotter är 7,1 månader korrigerat 4 månader, när får ja börja med smakportioner på henne??

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020
  • Svar på tråden smakportioner?
  • gosnosens mamma

Hej! Jag tror att Jonathan var 6 och en halv månad (3 och en halv korrigerat) när vi började så smått med smakisar! Vi gjorde det i samråd med bvc! Vi började jättesmått med nästan rinnande morotspure! ;)  Och små små mängder! Han fixade det gallant! :) Nu är han snart 15 månader (kor 12) och älskar mat!  Men bitarna i vissa 12 månadersburkar är fortfarande  för stora för honom! På vårt bvc sa de att man ska gå på barnets okorrigerade ålder när det kommer till mat! MEN, det köper inte jag! Bara för att deras magar fått föda från den okorrigerade åldern, så är de ju inte munmotoriskt mogna för "fastföda" för tidigt! Ja nu svammlar jag, men jag hoppas du förstår hur jag menar! :)

Jag tror att inte man behöver skynda på med smakisr, man får nog helt enkelt läsa av sitt barn och se när de är redo! :)

• KatjaKaj

Vår dotter är född 4 månader förtidigt och vi korrigerar maten med två månader.

Tex nu fyller hon snart 1 år (okorr) så då har vi börjat med 10 månaders maten.

Så när hon var 6 månader (okorr) så började vi med smakportioner korrigerat var hon egentligen bara 2 månader då.

Ja jag hoppas du förstår, jag gör knappt det själv men det har funkat bra för oss ;).

• Pre mamma

Oj vår son är snart 4mån korrigerat (7mån okorrig) men vi har inte börjat med smakisar. Jag trodde man skulle vänta in den korrigerade åldern. Jag läste någonstans (typ vi föräldrar) att barnet var redo för smakisar när den klarar av att sitta i en barnstol och vill stoppa saker i munnen... Men då ska jag nog överväga att börja med lite smakisar snart ändå..

• knäppisen
    Pre mamma skrev 2010-06-07 11:00:01 följande:
    Oj vår son är snart 4mån korrigerat (7mån okorrig) men vi har inte börjat med smakisar. Jag trodde man skulle vänta in den korrigerade åldern. Jag läste någonstans (typ vi föräldrar) att barnet var redo för smakisar när den klarar av att sitta i en barnstol och vill stoppa saker i munnen... Men då ska jag nog överväga att börja med lite smakisar snart ändå..
    Om barnet inte visar något intresse för mat, går upp i vikt och är glad och nöjd som det är så behöver du inte stressa med att börja ge annat än bröstmjölk/ersättning. Man kan inte stirra sig blind på månaderna utan får se till barnet, särskilt när det gäller extremprematurerna.
  • Ängeln 80

Enligt våran neoläkare så kan man räkna mellan korr och okorr när det gäller mat... Å så ska dem ju så klart vara intresserade annars går det ju inte så bra.....

• Maria K

Vår Neoläkare sa att vi kunde börja med smakportioner om hon verkade intresserad, då var hon 6månader okorr (Född V24+2). Så vi provade och det fungerade bra från första dagen med mat, har varit svårare med vatten och annat tunnflytande.

• Inglan

Läkaren sa till oss att man ska gå på den okorr åldern eftersom tarmen jobbat lika länge som de varit ute ur magen. Vi började ge vår son katrinplommonpuré vid 3,5månader, (okorr) eftersom han haft såna problem med förstoppning och ska snart börja med vanliga smakisar då han blir 4 månader.

Svar på tråden smakportioner?