• Zunrose

stödig personal

Jag ligger på Neo i K-krona med min lilla tös som ligger i kuvös och där finns just 1 personal som behandlar mig som om jag vore ett barn och inte kan något , i normala fall hade jag sagt ifrån men är väldigt trött och orkar inte ( ni som legat/ligger fattar hur trött man är)

så min fråga är hur kan jag pika till henne att jag kan detta själv utan att börja bråka med henne hon är en riktig överklass kvinna och märker att hon verkligen inte gillar mig !

(är ensamstående och dem vet det på neo också så har ingen kille att bussa på henne)

• Svar på tråden stödig personal
  • Pirum

Försök ignorera henne istället. Du vet ju vad du kan, eller hur? Finns väl ingen anledning att bevisa något för henne? Nicka, tacka för tipset hon ger och strunta sedan i det.

Fokusera på den personal du tycker är bra istället och ta till dig av deras råd om de är vettiga.

• Zunrose
    Pirum skrev 2010-06-04 14:36:09 följande:
    Försök ignorera henne istället. Du vet ju vad du kan, eller hur? Finns väl ingen anledning att bevisa något för henne? Nicka, tacka för tipset hon ger och strunta sedan i det.

Fokusera på den personal du tycker är bra istället och ta till dig av deras råd om de är vettiga.
    Försöker verkligen ignorera henne men inte lätt när hon kommer fram och rättar till mig hela tiden tex om min dotter Isabella ligger på mitt bröst så kommer hon och flyttar till henne och ska hela tiden trycka in henne mer i filt även om jag har Isabella väl inlindad och att hon är varm !!!

tack för tipset ändå=)
  • Pirum

Men då är det jobbigare.  Grattis till dottern förresten!!

Kan du inte helt enkelt be henne att sluta ta i barnet när du håller henne? Be henne berätta vad hon tycker du ska göra istället för att göra själv? Säg att det är svårt nog att känna sig som förälder när man måste ha vårdpersonal omkring sig och att det är viktigt för dig att känna att det är "ditt" barn, inte sjukhusets.

• Zunrose
    Pirum skrev 2010-06-04 14:58:30 följande:
    Men då är det jobbigare.  Grattis till dottern förresten!!

Kan du inte helt enkelt be henne att sluta ta i barnet när du håller henne? Be henne berätta vad hon tycker du ska göra istället för att göra själv? Säg att det är svårt nog att känna sig som förälder när man måste ha vårdpersonal omkring sig och att det är viktigt för dig att känna att det är "ditt" barn, inte sjukhusets.
    håller på att försöka samla mod till det just det att man inte orkar för ibland är det svårt att veta vad som är rätt och fel i en situation för vet att dem analyserar en hela tiden som personal och klart dem har ju mer erfarenhet inom detta område mer än jag...

tack så mycket=)
  • I have a kid
    Zunrose skrev 2010-06-04 13:58:54 följande:
    Jag ligger på Neo i K-krona med min lilla tös som ligger i kuvös och där finns just 1 personal som behandlar mig som om jag vore ett barn och inte kan något , i normala fall hade jag sagt ifrån men är väldigt trött och orkar inte ( ni som legat/ligger fattar hur trött man är)

så min fråga är hur kan jag pika till henne att jag kan detta själv utan att börja bråka med henne hon är en riktig överklass kvinna och märker att hon verkligen inte gillar mig !

(är ensamstående och dem vet det på neo också så har ingen kille att bussa på henne)
    uchh känner igen det där..
     Då jag fick freja i vecka 29+4  var då 21  var dom flästa personalen jätte gulliga
     men det fanns 1 som jag inte gillade.. Ville inte ens hon skulle hålla på med Freja..
       hon var kaxig i attityden  mot mig.. å även sambon.

Sen då fick  eget rum så var hon helatiden + andra in dit när dom själv ville...
      tillslut så fick jag skriva en lapp på dörren    STÖR EJ!!!!!!!!!!!

DÅ slutade dom springa in i rummet,. å kom bara då vi ringde på larmet..'
    vilken vecka föddes din dotter??
      hur gammal är hon nu
  • canmamma

Säg: Jag känner mig lite sliten och skulle behöva lite space nu med min dotter. Skulle du vilja vara snäll och hjälpa oss få lite lugn och ro? Så att ingen stör oss på ett par timmar? Om det inte är medicinskt nödvändigt förståss. Tack så mycket för hjälpen jag uppskattar det verkligen. 

• Maria K

Prata med nån personal som du trivs bra med, be att inte hon ska få ha hand om er. Det har du rätt till och du behöver inte ta upp det med henne personligen, personkemi stämmer inte alltid och de vet de flesta inom vården.

• PVeraB

har du fått några va fan heter det nu? Pas? Alltså har du fått en sjuksköterska och barnskötare knutna son är till ditt barn? Du har rätt att få ett sånt där vårdsamtal med dem och de är de som har huvudansvaret för ditt barn. De vet mest och känner du dig obekväm med nån som jobbar där och känner att du inte orkar ta i det själv så prata med dem.
    Det ingår i deras jobb.
    Annars kan du sucka högt när hon kommer nära, fast en del är så jävla tröga att de fattar inte att man inte vill att de stör. En gång satt jag med min ipod dessutom med ryggen till för att markera att jag inte ville/orka prata men lika fullt kom det fram nån och strök mig på ryggen....
    Så mitt råd, prata med er syster eller barnskötare.
    Vi låg på neo i tre veckor och sen nästan två månader på eget rum... en del som jobbar ville jag nog bara dräpa....

önskar dig all lycka
    Pnilla

• Zunrose
    I have a kid skrev 2010-06-04 16:07:03 följande:
    uchh känner igen det där..
     Då jag fick freja i vecka 29+4  var då 21  var dom flästa personalen jätte gulliga
     men det fanns 1 som jag inte gillade.. Ville inte ens hon skulle hålla på med Freja..
       hon var kaxig i attityden  mot mig.. å även sambon.

Sen då fick  eget rum så var hon helatiden + andra in dit när dom själv ville...
      tillslut så fick jag skriva en lapp på dörren    STÖR EJ!!!!!!!!!!!

DÅ slutade dom springa in i rummet,. å kom bara då vi ringde på larmet..'
    vilken vecka föddes din dotter??
      hur gammal är hon nu
    känner precis som du funderar med att jag inte skulle vilja att hon ens rörde min flicka

hon föddes nu 18 maj i v 30 +3 så nu på lördag är hon exakt 33 v
  • Zunrose
    PVeraB skrev 2010-06-04 18:20:49 följande:
    har du fått några va fan heter det nu? Pas? Alltså har du fått en sjuksköterska och barnskötare knutna son är till ditt barn? Du har rätt att få ett sånt där vårdsamtal med dem och de är de som har huvudansvaret för ditt barn. De vet mest och känner du dig obekväm med nån som jobbar där och känner att du inte orkar ta i det själv så prata med dem.
    Det ingår i deras jobb.
    Annars kan du sucka högt när hon kommer nära, fast en del är så jävla tröga att de fattar inte att man inte vill att de stör. En gång satt jag med min ipod dessutom med ryggen till för att markera att jag inte ville/orka prata men lika fullt kom det fram nån och strök mig på ryggen....
    Vi låg på neo i tre veckor och sen nästan två månader på eget rum... en del som jobbar ville jag nog bara dräpa....

önskar dig all lycka
    Pnilla
    du menar sådana kontaktpersoner??

min ena kontaktperson sa att om jag upplevde något sådant så skulle jag gå till chefen för hon ville inte att hon skulle komma i kläm med personalen vilket jag kan förstå hon som jobbar där men när hon sa det så va min första tanke att det finns intriger inom personalen som är olösta (pratade om detta innan jag träffade denna människan )

när föddes ditt barn??
  • PVeraB
    Zunrose skrev 2010-06-04 19:23:08 följande:
    du menar sådana kontaktpersoner??

min ena kontaktperson sa att om jag upplevde något sådant så skulle jag gå till chefen för hon ville inte att hon skulle komma i kläm med personalen vilket jag kan förstå hon som jobbar där men när hon sa det så va min första tanke att det finns intriger inom personalen som är olösta (pratade om detta innan jag träffade denna människan )

när föddes ditt barn??
    Vår ponke hade tyvärr helt andra bekymmer än att vara tidigt född :/ han föddes i v.37.

Tråkigt att du inte kan få hjälp den vägen, det är din rätt att slippa ta det själv, prata med din kontaktperson igen och be henne ta upp det med chefen. Eller förresten!
    Kuratorer är guld värda, prata med kuratorn så kan hon ta det med personen i fråga.

Eller så ler du syrligt och säger saker som: jamen tack att du hjälpte mig, nu känns det mkt bättre hålla i mitt barn, å vad bra ditt sätt är MKT bättre än mitt sätt hålla i MITT barn. Risken finns ju att personalen blir ännu surare... knivigt
  • gosnosens mamma

Grattis till den lilla! :)

Jag förstår precis hur du känner! Vi låg på neo i 11 veckor med vår kille född vecka 26+5! När vi tillslut kom till vårt hemsjukhus så hade vi viss personal som var helt uppåt väggarna bedrövliga! Jag fick kritik för att jag bytte blöja för långsamt, alla hade åsikter om hur jag skulle hålla för att amma ect ect! Jag fick tillsut nog och fick ett toltalt utbrott. Som tur var va jag på vårt rum då och en av våra kontakt ssk var där! Jag tycker absolut att du kan bita ifrån, om du orkar vill säga! Jag vet hur skör och utlämnad man är! Annars så är det din kontaktssk som ska ta tag i detta och vidabefodra till de övriga och eller chefen! Om det finns en bra kurator så kan de också vara guldvärda! Hoppas det går bra!

Kram Jessica

• Cocco

Usch jag förstår att det är tuftt att vara ensam på neo. Det är ensamt även när man har sin man där. Den dumma personalen försökte jag att inte låtsas om. Jag läste på massor om amning och känguru-metoden. Dels finns det massa br information på neo även om personalen inte alltid följer sjukhusets policy. Sen finns det en del att läsa på olika forum på nätet. Och när man vet att man verkligen gör rätt så känns kritiken mindre. Eller så uppfattade jag det som iaf.

Jag hade en nattsköterska som inte gillade att jag samsov med M men det är ju MITT barn så jag bestämmer ju.
    Sen var det en sköterska som inte tyckte jag behövde amma varje gång vi sondade för det var ju onödigt samma person sa också att vi inte fick ha honom hos oss när han solade. Fast jag visste att det visst går.

Kunskap är makt.

• Cocco

Du har förresten ingen annan som kan vara med dig på neo. En nära vän eller din mamma?
    Man behöver lite extra stöd när man har en liten plutt.

• Zunrose
    Cocco skrev 2010-06-04 23:38:44 följande:
    Du har förresten ingen annan som kan vara med dig på neo. En nära vän eller din mamma?
    Man behöver lite extra stöd när man har en liten plutt.
    mina föräldrar kommer i mån om tid för min mor jobbar som timvikarie inom en pooltjänst sen min far jobbar också plus att har djur där hemma så de kommer till mig i mån om tid!!
  • JessAnn

Hej Ts!

Jag har legat på neo i k-krona för ca 7 år sedan. Jag kan berätta otaliga historier om detta stället. Aldrig mer neo i k-krona för min del.
    Dessutom har de inte hemsjukvård som nästan alla sjukhus har idag.

Andra barnet låg jag på neo i K-stad istället. Vilket underbart ställe.Personalen var vår andra familj. Vi håller kontakten fortfarande med dom trots 2 år gått.

Jag kan berätta att när min andra skulle födas fick jag blödningar i v 25+3. Ringde karlskronas ambulans där jag fick prata med en barnmorska som tyckte att det lät inte så farligt på mig o eftersom det inte gjorde ont så kunde jag kanske själv köra in....Då vi har närmare till k-stad körde vi dit. Ambulans direkt ner till Lund. Där låg jag tills han föddes 27+0.

Jag upplyste personalen i lund direkt att jag inte ville dit igen utan till k-stad. Vilket jag inte ångrar.

• Zunrose
    JessAnn skrev 2010-06-06 10:01:12 följande:
    Hej Ts!

Jag har legat på neo i k-krona för ca 7 år sedan. Jag kan berätta otaliga historier om detta stället. Aldrig mer neo i k-krona för min del.
    Dessutom har de inte hemsjukvård som nästan alla sjukhus har idag.

Andra barnet låg jag på neo i K-stad istället. Vilket underbart ställe.Personalen var vår andra familj. Vi håller kontakten fortfarande med dom trots 2 år gått.

Jag kan berätta att när min andra skulle födas fick jag blödningar i v 25+3. Ringde karlskronas ambulans där jag fick prata med en barnmorska som tyckte att det lät inte så farligt på mig o eftersom det inte gjorde ont så kunde jag kanske själv köra in....Då vi har närmare till k-stad körde vi dit. Ambulans direkt ner till Lund. Där låg jag tills han föddes 27+0.

Jag upplyste personalen i lund direkt att jag inte ville dit igen utan till k-stad. Vilket jag inte ångrar.
    usch va hemskt dt låter att de var så nochalanta..du får gärna berätta några historier ..
    tur att det löste sig för dig och tror att den kvinnan jag har problem med jobbade sannerligen här då när du låg här!
Svar på tråden stödig personal