• Ossie

skadat svanskotan - bara 6 veckor kvar...

Jag ramlade i trappan o gjorde illa svanskotan för ett par veckor sedan, det gör fortfarande jätteont och jag kan knappt gå, sitta, stå... Och nu har jag bara 6 veckor kvar till BF och börjar bli riktigt nervös - hur 17 kommer det att gå när svanskotan gör sååå ont redan nu, utan att jag gör något speciellt?

Det blir ju inte bättre för att jag läst om svanskotor som brutits UNDER förlossningen!

Hjälp! Vad ska jag göra??? Ungen måste ju ut, men varken epidural eller kejsarsnitt är något jag vill ha, det hade jag förra gången och DET var enbart hemskt...

• Svar på tråden skadat svanskotan - bara 6 veckor kvar...
  • Ocean WoW

Jag fick en spricka i revbenet 4 veckor före BF förra gången. Kan säga att jag KNEP - som tur var gick jag över tiden och blev tom överburen så jag hann läka.

Jag åkte in till förlossningen när det hände (för jag hade svårt att andas) och de sa att jag kunde räkna med 4 veckors läketid på en spricka. Du bör kanske kontakta sjukvården? De lär knappast röntga dig, men de kan ge dig smärtstillande som är ok att ta för en gravid. Dessutom kan du få lite mer svar på hur du ska gå/sitta osv och även en tid på när du bör vara läkt. Detta kan även vara en försäkringsfråga - om du tex skulle behöva kejsarsnitt eller om trycket skadar din svanskota vid förlossningen.

NÄR hände detta? En skada bör ju läka förr eller senare. Är du säker på att det är kotan och inte någon efterföljande inflammation eller liknande?

Kontakta MVC och fråga om du ska vända dig till läkare på förlossningen eller var du ska gå med detta problem.

STACKARE! Solig

• Ossie

tack för ditt svar och dina medkänslor, Ocean WoW!

Jag ramlade för snart 2 veckor sedan, det var sent på kvällen och jag gick till doktorn det första jag gjorde efter en sömnlös natt. Doktorn sa att det är inte mycket man kan göra förutom att ta smärtstillande (med paracetamol) och evtl. lite salva som ska hjälpa vid inflammationer. Jag hade redan innan dess ont i korsryggen pga av en inflammation, så nu har jag dubbelt upp med smärta i det området.

Det du skriver får mig att inse att jag nog ska ta ett återbesök hos doktorn (det är en ortoped) - det där med tips om hur man ska gå, sitta etc låter som något jag kan behöva.

Och jag ska se till att få ett samtal med en läkare på förlossningen, jag hoppas att de har erfarenhet av sådant.

Behöver peppas! Vill ju egentligen kunna njuta av de sista veckorna men sitter istället här hemma o lipar...

Svar på tråden skadat svanskotan - bara 6 veckor kvar...