• SanTan

Kissar i trosorna! Vad göra?

Min dotter fyllde 3 år i februari. Hon har varit blöjfri i ett år nu. Även på natten.

Men den senaste månaden har hon börjat kissa i trosorna. Hon håller sig så länge att det kommer i byxorna innan hon hinner på toalettet. I går bytte vi trosor 4 gånger!!! Det är inte så mycket att hon kissar på sig så att allt blir blött, men i alla fall så mycket att trosorna måste bytas!

Säger man till henne att kissa innan hon går ut, innan maten, innan vi ska iväg etc så är det inga problem. Men om hon ska sköta toa-gåendet själv så blir det värre.

Hon är helt torr på nätterna och på morgonen är det aldrig blött i trosorna. Hon går direkt från sängen till toaletten utan problem.

Vad ska vi göra åt detta??? Börjar bli lite jobbigt att det blir blöta trosor så ofta!

Frågar vi henne om varför hon gör så så säger hon bara att det är för att hon vill det!?!?!?!

• Svar på tråden Kissar i trosorna! Vad göra?
  • nicke nyfiken76

Hade samma problem med vår lillkille. Han väntade in i det sista med att gå och kissa. Och ofta kom det litegrann i klasongerna för att inte hann på toaletten. Det enda råd jag kan ge är att det går över. Det är bara att tvätta och "se glad ut".

• Me o Mike

Ja men självklart måste ni hela tiden påminna henne. Ni kan inte kräva att hon ska minnas detta själv. Hon är ju bara 3 år.
    Fortsätt påminnaabara.

• Ängaboll

Min son var likadan. Helt torr på dagen och natten i nästan 1 år och sedan började han skvätta i kalsongerna. Han kissade aldrig på sig men som du skrev, det blev tillräckligt mkt så man var tvungen att byta kalsonger och ibland även byxorna.
    Han hade helt enkelt inte tid att gå på toan. Vi kunde säga åt honom att nu är det länge sedan du kissade, är det inte dags att kissa nu?
    Nej, han var inte kissnödig och 5 minuter senare hade han skvätt i kalsongerna....
    Jag tog upp det med BVC och de sa att det var väldigt vanligt och att man helt enkelt måste se till at de går på toa minst 5 ggr per dag så att han lär sig att man inte ska gå och hålla sig osv.
    Det fungerade inte.... Han ville ju inte kissa bara för att jag sa att det hade gått tex 3 timmar sedan han sist gjorde det,
    Efter ca 8 månader av skvättande i byxorna så slutade han helt sonika en dag.
    Vet inte vad det berodde på men det är väl bara så med vissa barn misstänker jag...
    Lycka till!

• vivianne

Min dotter höll på likadant ett par månader. Testade precis hur länge hon kunde hålla sig och ibland hann hon inte till toa riktigt i tid. Det var också när hon varit torr jättelänge så vi blev riktigt frustrerade. Pratade med dagis och de sa att många barn gjorde så just då på avdelningen.

Vi gjorde väl ingenting direkt, sa att man skulle gå på toa direkt när man kände man var nödig och frågade ibland om hon behövde gå när det såg så ut . Det gick över av sig själv rätt snabbt minns jag.

• AnnaKanna

Hej.
    Jag tycker att du har kommit på svaret själv. Ni måste påminna henne. Det är mycket som sker i en treårings utveckling, hon har inte tid att tänka på toalettbesök också. Dessutom är man väldigt liten när man bara är tre år.

Vår flicka kissade på sig lite grand då och då, ända tills hon var fem år och fortfarande gick på dagis. Det blev ännu mindre när hon började i sexårsverksamheten.

Det går över med tiden. Fortsatt trevlig dag.

AnnaKanna.

• SanTan

Ängaboll:
    Verkar precis som ert problem stämmer på vårt. Vi säger till henne att gå och kissa men hon vägrar Hon är inte kissenödig. Och fem minuter senare har vi en tjej med blöta trosor.

Självklart påminner vi henne ofta, men hon är en tjej som kissar mycket så 5 gånger om dagen räcker inte! (Till skillnad från storasyster som kissar 3-4 gånger per dag!!)

8 månader skrev du.... det är väl bara att hålla ut då....

• Me o Mike
    SanTan skrev 2010-05-31 12:51:08 följande:
    Ängaboll:Verkar precis som ert problem stämmer på vårt. Vi säger till henne att gå och kissa men hon vägrar Hon är inte kissenödig. Och fem minuter senare har vi en tjej med blöta trosor.Självklart påminner vi henne ofta, men hon är en tjej som kissar mycket så 5 gånger om dagen räcker inte! (Till skillnad från storasyster som kissar 3-4 gånger per dag!!)8 månader skrev du.... det är väl bara att hålla ut då....
    Jo jag vet. Min son är 5 år och det händer nångång ibland att han får lite i kallingarna. Han är ju aldrig kissnödig som det heter..
  • Annika1981

Som förskollärare kan jag bara hålla med om att problemet är vanligt bland både pojkar och flickor. Jag tror att de är så inne i det de gör att de glömmer bort sig. Det viktigaste är nog att uppmuntra dem att gå på toaletten och att inte skuldbelägga när det råkar komma i trosorna/kalsongerna. Det gör som regel över.
    Man kan underlätta för barnen att ha kläder på sig som är lätta att få av om det är bråska till toaletten, med andra ord inga skärp. :)

• Heleri

Skönt att höra att fler har barn som "aldrig" är kissnödiga. Har ni några knep för att få barnet att gå på toaletten utan bråk när de säger att de inte är kissnödiga (fast man ser att de är det)?? Sonen (snart 4 år) börjar åla, studsa, hoppa och greja när han är kissnödig så det syns tydligt!

• SanTan

Jag har funderat lite på att köpa klistermärken som man kan sätta upp på ett papper på hänger på väggen i badrummet. För varje gång hon går och kissar och det är tort i trosorna får hon ett klistermärke. Vad tror ni om denna idé?

• SanTan

(Det är svårt att inte skuldbelägga när hon nästan flinar åt att hon har kissat i trosorna och sen säga att hon VILL kissa i trosorna, det är därför hon gör så! Hade hon sagt att det var inte meningen och att hon glömde bort sig, då är det lättare att acceptera, för hon är som ni säger bara 3 år!)

• daggdroppar

Våran 3 1/2 åring kissar på sig flera ggr varje dag. VI påminner och hon kan kissa på sig bara en kort stund efter hon varit och kissat på toa. BAra att fortsätta påminna och stå ut antar jag...

• Mummy

Påminn, men inte för ofta. Om man nästintill tvingar iväg barnen på toa kan det medöfra att blåsan tillslut blir överaktiv och reagerar vid minst lilla kiss som kommer i blåsan. Ha fast tider då ni påminner

• AnnaKanna

Hej TS.
    Jag har snabbt ögnat igenom vissa meddelanden och tänkt på ett par olika saker.

Skuldbelägga? Vissa saker är inte förhandlingsbara och därmed behövs inga belöningar heller. Att tala om för sitt barn att det SKA gå på toa vid t.ex. tre bestämda tider under dagen, förutom på morgonen och innan sängdag är ingen orimlighet tycker jag. Om det sedan händer en olycka däremellan är väl en annan sak. Inget att få bannor för.

Som jag ser det går det alldeles utmärkt att tala om att så här har jag/vi dvs. föräldrarna bestämt. Du ska gå på toa när klockan är  t.ex. 10, 13 och  16. Till det kan man då koppla en belöning. Ett strrck för varje inprickat toabesök och 10-12 streck ger t.ex. ett klistermärke eller annan billig attraktiv belöning. Vänligt men bestämt som det  hette förr i tiden

Vad tycker ni andra?

• AnnaKanna

En sak till:
    Som förälder måste man då hjälpa till att kolla klockan och påminna sitt barn.

• nicke nyfiken76
    AnnaKanna skrev 2010-06-01 23:31:48 följande:
    En sak till:
    Håller med till viss del, men för oss blev det bara värre av att påminna. Vår lillkille sa:
    -om du inte slutar säga att jag ska gå och kissa så kissar jag i byxorna!
    Så jag slutade att påminna honom och det gick över i alla flall.
  • SanTan

Det är nog egentligen så att det kommer gå över, hur eller hur! Men eftersom jag tycker det är lite jobbigt så är jag ändå taksam för tips som kan göra att det går över fortare!

Men jag håller med om att säga till henne att gå och kissa slutar bara med att hon vägrar kissa!

• AnnaKanna
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:40:22 följande:
    Håller med till viss del, men för oss blev det bara värre av att påminna. Vår lillkille sa:
    -om du inte slutar säga att jag ska gå och kissa så kissar jag i byxorna!
    Så jag slutade att påminna honom och det gick över i alla flall.
    Hej nicke. Det är meningen att man ska läsa båda mina meddelanden tillsammans. Jag missade det sista, därför skrev jag ett till som komplement. Jag har kopierat dem och satt dem tillsammans här nedanför.

AnnaKanna.
    Hej TS.
    Jag har snabbt ögnat igenom vissa meddelanden och tänkt på ett par olika saker.

Skuldbelägga? Vissa saker är inte förhandlingsbara och därmed behövs inga belöningar heller. Att tala om för sitt barn att det SKA gå på toa vid t.ex. tre bestämda tider under dagen, förutom på morgonen och innan sängdag är ingen orimlighet tycker jag. Om det sedan händer en olycka däremellan är väl en annan sak. Inget att få bannor för.

Som jag ser det går det alldeles utmärkt att tala om att så här har jag/vi dvs. föräldrarna bestämt. Du ska gå på toa när klockan är  t.ex. 10, 13 och  16. Till det kan man då koppla en belöning. Ett strrck för varje inprickat toabesök och 10-12 streck ger t.ex. ett klistermärke eller annan billig attraktiv belöning. Vänligt men bestämt som det  hette förr i tiden

Vad tycker ni andra?
    En sak till:
  • Gfr

Har ett helvete med detta nu med vår tjej på drygt tre och ett halvt. Fem gånger om dagen är ett hån!! Hon kissar ner upp till 10 trosor om dagen. Oavsett om vi påminner, ha kissat på morgon, innan förskola à osv osv. Är inte att bara ha lätta kläder osv. Blir provocerad när folk tror att man inte tänkt på alla dessa självklarheter först innan man söker hjälp.

Svar på tråden Kissar i trosorna! Vad göra?