• MajaLarsson

någon som bilat till Kroatien?

Vi funderar på att ta oss en liten biltur i sommar

Hur mycket kan kalaset tänkas gå på, själva resan alltså? Och hur lång tid bör man ha på sig?

Vi är 4 vuxna som kommer att åka

• Svar på tråden någon som bilat till Kroatien?
  • cherrypie

Bilat ner 2 gånger:D Vet inte riktigt vad det kosta..Tror det tog mindre än 2 dygn:D

• chiligirl

Jag bilade till Kroatien förra sommaren.

www.viamichelin.com är en mycket bra sida för att planera rutter och tider och kostnader. På sidan sätts alla vägtullar ut i avgift.

Det finns massor med vägar att välja, men jag rekommenderar att välja en väg med sådant som intresserar på vägen så att man kan ta sig en rejäl paus. Annars är det lätt hänt på tråkiga autobahn att man bara kör och kör och kör. I synnerhet om det finns flera chaufförer! Det är viktigt med pauser för att man ska orka även om det känns dumt att stanna.

Svårt att säga kostnader, då det beror på bil, last och hur chauffören kör. Gasa och nita kostar mera och på sådana här sträckor blir det synligt med hur man kör; ekonomiskt eller utan ekonomi.

• LillaTanten

Ja, fast det är 6 år sedan så kostnaderna har nog ökat rejält sedan dess.

Vi tog gott om tid på oss och stannade ofta eftersom vi reste med tre halvstora ungar och det på den tiden inte fanns dvd eller minidator att roa sig med i bilen. Dock klarade vi oss med en övernattning på vägen ner - och två på vägen hem eftersom vi åkte via Polen hem och när vi kom till Gdynia var närmaste färjeavgångarna fulla så då fick vi stanna ännu en natt. 

Vi körde med obokat (boende och resor) hela vägen både dit och hem men hade boende i semesterby 10 dagar i Kroatien och hade verkligen en toppensemester!

Semeterbyn var via www.sembo.se och kartor med avståndsangivelser printade vi ut från nätet.

Hoppas ni får en fin resa!

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Ellu

Inte än, men vi ska bila ner till Kroatien nu under sommaren. Vi reser med barn och har bestämt oss för att inte stressa ner. Det blir fyra övernattningar på nervägen och fyra på hemvägen. Passar på att besöka t.ex. Berlin och Prag.
    Vi har inte helt räknat på en totalkostnad men veckan i Kroatien kostar 9000 för lägenheten och sen har vi valt hyfsade hotell under resan så det är nog ett snitt på 800-900,- per natt. Färjan kostar 2000,-. Sen tillkommer ju bensinkostnaden och motorvägsavgifter samt miljödekal i Tyskland.

• chiligirl

Just det ja- luel skriver om miljödekalen för Berlin! Åker ni igenom Österrike tillkommer skatt också. Måste köpas vid inträde och minsta gäller väl för 7 dagar.

luel ska ni till Krausnich och bada?

• Ellu

Chiligirl: Vi ska till Vodice. Resan ner blir ju mer av storstadssemester så för barnens skull blir det mest bada och ta det lugnt i Kroatien och inte så mycket bilåkning. Tänkte besöka Krka och Plitvice också.

• chiligirl

Plitvice är toppen! Det ska man INTE missa om man är i Kroatien.

• Kurreburre

O ja mååånga gånger! Både som barn med familjen och även själv som vuxen med min man och kompisar.
    Vi har hus på en ö som heter Losinj som ligger söder om Krk som ligger utanför Rijeka. Min faster har lägenheter i Rovinj på Istrien dit vi också har kört flera gånger och vi ska dit i sommar, fast det blir flyg den här gången.

Ändå ut till "vår" ö tar det, om man sträckkör ca 23 timmar. På hemvägen brukar vi sträckköra men ner brukar vi köra till söder om München och ta en övernattning, vi brukar va där vid 6 tiden på kvällen om vi kör vid 7-8 tiden på morronen. vi bor utanför Malmö.

Allt kan ju hända på Autobahn men vi har haft tur det e sällan det har varit riktigt stau.

Vi har flera gånger kört 4 vuxna ner, men det e några år sen så jag har inte koll på vad det kostade längre. E man två så lönar det sig inte men e man 4 så räknade vi ut att det gjorde det. Glöm inte att räkna med alla färje-, bro- och vägavgifter!

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • muhina
    Ellu skrev 2010-06-02 07:41:04 följande:
    Chiligirl: Vi ska till Vodice. Resan ner blir ju mer av storstadssemester så för barnens skull blir det mest bada och ta det lugnt i Kroatien och inte så mycket bilåkning. Tänkte besöka Krka och Plitvice också.
    vodice. ooo där har jag bott. bästa ställe som finns. får man åka med?? asg :)
  • keiila

Det kostar mellan 9000-11000 tur och retur att bila ner.
    Bensin, färjor, vägtullar mm. 
    har gjort detta ett par ggr. 

• Ellu

Nu är vi tillbaka efter vår bilresa. Det var en upplevelse på alla sätt och vi gillade verkligen Kroatien. Kan absolut tänka oss att göra resan igen trots att alla milen i bilen var rätt dryga, i alla fall på motorvägarna. Så om vi gör en ny resa blir det nog fler stopp, vi gillar att se mer än motorvägar.
    Rutten blev så här: Hemma-Berlin-Prag-Wien-Kroatien-Salzburg (via Italien)-Nürnberg-Rotenburg (söder om Hamburg)-Hem (15 nätter).
    Tack och lov för bil-gps och bärbara dvd-spelare...

Svar på tråden någon som bilat till Kroatien?