• Anna108

Jag är så orolig för min mamma, som just fått bröstcancer (spridd till lymfkörtlarna). Snälla, ge mig hopp...

Finns det någon i detta forum som klarat sig/känner någon som klarat sig från bröstcancer trots att den spritt sig till lymfkörtlarna???

Jag är så OROLIG för min mamma. Hon har just opererat en 4 cm tumör i bröstet. Den var spridd till 3 av 22 lymfkörtlar. Positivt är att den är hormonkänslig. Negativt är att den är grad 3. Hon ska snart påbörja en 15 v cytostatikakur och därefter strålning och antihormonbehandling.

Tumören var större än vi trodde. Hon hade nämligen varit på mammografi bara 1 år innan (maj -09, och då var allt OK!). Vi trodde därför inte att den skulle vara så pass stor och spridd till lymfan då vi fick beskedet om en knöl i bröstet vid hennes mammaografi april-10. Kanske missades den vid mammografin för ett år sedan och då har hon kanske gått med sin cancer mer än 1 år, kanske 2-3 år? Vill inte tänka så...

Vad jag förstår är det sämre prognos om den är spridd till lymfkörtlarna samt om man upptäcker det sent. Jag (och hela vår familj) är så ledsen/orolig för detta. Just nu bara gråter och gråter jag. Jag vill ju att min älskade fina mamma ska få LEVA!!! Finns det någon som kan inge mig en strimma av hopp om att det KAN gå bra med en hormonkänslig tumör fast den är stadie 3 och spridd till 3 lymfkörtlar???

Från ledsen dotter
  • Svar på tråden Jag är så orolig för min mamma, som just fått bröstcancer (spridd till lymfkörtlarna). Snälla, ge mig hopp...
  • kvinnan47

Jag vet inte men vill ge en styrke kram. Tufft

• knäppisen

Jo, det kan absolut gå bra. Jag har själv haft bröstcancer, stor knöl (7,5 cm), många lymfkörtlar (16 av 29) angripna, mkt aggressiv o snabbväxande. Det är en tuff behandling, men den är ännu tuffare mot cancercellerna  Sålänge det inte sprider sig längre än till lymfkörtlarna i armhålan o man har färre än 5 angripna lymfkörtlar där så är prognosen väldigt god. 

• Haalloon

jag vet exakt vad du går igenom..
    Min mamma opererades i mars och det var precis samma... hormon känslig, spridning till körtlar men i hennes fall visade det sig i andra bröstet också... så nu har hon inga bröst och går igenom cellgifter.. det är tufft men det går framåt..

Ett tips till er är att vara med i varenda "studie" dom erbjuder eftersom mammografi inte visar allting. Det var nämligen en magnetkamera som visade min mammas tumör i andra bröstet som mammografi inte visade nått om..

Idag tex märkte jag att hon pillade vid halsen och såg att det var svullet.. det gör mig lite orolig men vi har läkartid på måndag så jag hoppas det går bra...

Om du behöver prata så lyssnar jag gärna

många kramar!

• Anonym (stroke)

Inte samma sak, men min mamma fick en stor hjärnblödning för 6 år sedan. Läkaren sa att det inte fanns en chans att hon överlevde natten. Hon hade inga som helst smärtreflexer. Efter 1 dygn levde hon fortfarande, då kopplade de ur respiratorn för att "skynda på det". Efter två månader i koma vaknade hon.

Hon bor idag hemma, kan gå, prata och leva rätt normalt. Hon ska desstom få sitt 6,7 och 8e barnbarn till våren då vi väntar tvillingar och brorsan en till.

Så det går mot alla odds att bli frisk.

• grynetgrodan

Det kan absolut gå bra även om lymfkörtlar i armhålan är smittade. Tre stycken är inte så många och ju färre det är desto bättre. Det som är riktigt farligt är när det sprider sig längre, men även i sådana fall finns det personer som lever länge med spridd cancer. Försök ta en dag i taget. Din mamma blir opererad och får cellgifter och strålning och sedan fem år med antihormoner. Det är starka grejor som oftast tar kål på alla eventuellt kvarvarande cancerceller. Sedan är hon förhoppningsvis botad. Och även när det gäller återfall så finns det goda prognoser och chanser att bli frisk från ett sådant också. Sänder styrkekramar!

• Anonym (hoppas)

Hej

Jag tror och hoppas det går bra för din mamma, det är en bra cancerform som jag förstår det, att få bröstcancer alltså.

Jag förlorade min mamma i lördags och har nog inye riktigt ännu fattar. Hon hade också cancer men inte i brösten.

Men bröstcancer brukar vara god prognos ofta, så det ska gå bra:)

Svar på tråden Jag är så orolig för min mamma, som just fått bröstcancer (spridd till lymfkörtlarna). Snälla, ge mig hopp...